اهمیت عدم مصرف داروهای تاریخ‌قبلی برای سالمندان

[ad_1]نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی کویر دانش

تاریخ انتشار کردن: یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ – ۱۸:۵۵

به نقل از بهداشت نیوز و به نقل از وبدا، دکتر «مجتبی شفیعی خانی» عضو هیات علمی گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز او گفت: سالمندان به علت سابقه طویل ابتلا به بیماری‌ها و توانایی مصرف داروها، فکر می‌کنند می‌توانند بیماری‌های تازه را با داروهای قبلی درمان کنند، دسترسی به داروهای باقی‌مانده در منزل و پیشنهاد اطرافیان نیز این روال را تحکیم می‌کند.

وی با هشدار نسبت به مصرف داروهای تاریخ‌قبل یا نگهداری‌شده در منزل افزود: داروها بعد از گذشت زمان امکان پذیر اثرگذاری خود را از دست بدهند یا حتی به ترکیبات زیان اور تبدیل شوند؛ برای نمونه، تحول ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در گذر زمان می‌تواند خطرناک باشد.

این متخصص داروسازی با اشاره به این که تعداد بسیاری از سالمندان همزمان داروهای بسیاری مصرف می‌کنند، پافشاری کرد: مصرف خودسرانه داروها در این گروه می‌تواند تبدیل تداخلات دارویی بشود.

وی او گفت: مصرف همزمان داروهای سختی خون با مسکن‌های غیراستروئیدی همانند ایبوپروفن امکان پذیر علت افزایش سختی خون بشود، این چنین منفعت گیری بدون تجویز از داروهای ضدانعقاد می‌تواند خطر خونریزی تشکیل کند.

دکتر شفیعی خانی با گفتن این که تعداد بسیاری از علائم شبیه امکان پذیر علت‌های متغیری داشته باشند، اظهار کرد: برای مثال، درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از مشکلات قلبی، گوارشی یا عضلانی باشد، مصرف داروی قبلی برای این چنین علائمی امکان پذیر زمان تشخیص و درمان به‌موقع بیماری‌های جدی را از بین ببرد.

او همین طور گفت: یکی از شایع‌ترین موارد خوددرمانی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌های باقی‌مانده است، این کار علاوه بر تشکیل درمان ناقص، مقاومت میکروبی را افزایش می‌دهد و درمان عفونت‌ها را در آینده دشوارتر می‌کند.

داروهای تاریخ‌قبل را به داروخانه تحویل دهید

این عضو هیات علمی با پیشنهاد به مدیریت داروهای بلااستفاده در منزل او گفت: داروهای تاریخ‌قبل یا مازاد باید به داروخانه‌ها تحویل داده شوند تا به شکل ایمن امحا شوند، نگهداری طویل‌زمان داروها به‌اختصاصی در شرایط نامناسب می‌تواند خطرآفرین باشد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و سلامتی را در وب سایت خبری دلچسب بخوانید.

وی با پافشاری بر نقش خانواده‌ها در مراقبت از سالمندان افزود: خانواده‌ها باید بر مصرف داروها نظارت کنند و داروهای اضافی را از دسترس خارج سازند.

دکتر شفیعی خانی در آخر یادآور شد: مراجعه منظم به داروساز و مرور دارویی پشتیبانی می‌کند داروهای غیرضروری حذف و مصرف نادرست دارو افت یابد.

پیشنهاد ما به شما

2331099 145 4

جزئیات جدید از حادثه شب گذشته در تنگه هرمز

به گزارش تابناک، احسان تقدسی، فعال رسانه‌ای در شبکه ایکس نوشت: اکنون مشخص شده است …