[ad_1]
درحالیکه بازار خودرو روزهای سردی را پشت سر میگذارد، خودروسازان به فکر افزایش قیمت خودرو هستند. طی هفتههای اخیر قیمت خودروهای سایپا به صورت روزانه در حال تغییر بوده است. ایران خودرو نیز تمایل چندانی به تحویل سروقت خودروها ندارد و به دنبال افزایش بهای آنها است. همچنین هر دو خودروساز در مرحله سوم عرضه یکپارچه خودرو حضور نخواهند داشت.
رویه افزایش قیمت خودروها، بخشی از چالش پیشروی شورای رقابت و وزارت صمت است. تیم جدید مستقر در وزارت صمت، رویکردهای متفاوتی برای مدیریت بازار خودرو دارد که با رویههای پیشین متفاوت است. به عنوان بخشی از این رویه، قیمتگذاری دستوری حذف میشود تا ساز و کار بازار آزاد شکل بگیرد. لازمه دستیابی به این هدف، کاهش فاصله بین قیمت بازار و کارخانه است. به همین دلیل قیمت محصولات خودروسازان به صورت پلکانی افزایش مییابد. البته این افزایش قیمت مربوط به زمان حال نیست و از ابتدای امسال آغاز شده است.
افزایش پلکانی قیمت خودرو برای دستیابی به نرخ بازار
قیمت برخی خودروها از ابتدای امسال تاکنون، حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کردهاند. یکی از خودروهای حاشیهساز مدت اخیر یعنی ساینا S، در طول دو ماه بیش از ۵۰ میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه کرده است. این اتفاق در حالی رخ میدهد که رویه تخصیص نوبت خودروهای سایپا در مرحله دوم سامانه یکپارچه بسیار طولانیمدت بوده است.
همچنین بخوانید: قیمت تولیدی شاهین دستی سایپا موقتاً کاهش پیدا کرد
از سوی دیگر افزایش قیمت خودروهای جدید، مجوز گرانی را برای سایر خودروها صادر میکند. به عنوان مثال بهای شاهین اتوماتیک بیش از ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شد، در حالی که رقیب مستقیم آن یعنی تارا اتوماتیک کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین در طول ماههای آتی، قیمت تارا اتوماتیک نیز افزایش مییابد تا به سطحی معادل شاهین اتوماتیک برسد.
همزمان با افزایش قیمت خودرو و کاهش اتومبیلهای تحویل شده به مشتریان، شاهد مطرح شدن اخبار مرتبط با احتکار خودرو نیز هستیم. در نهایت برگزاری مرحله سوم سامانه یکپارچه عیار واقعی شورای رقابت را در این جنگ نامحسوس مشخص خواهد کرد؛ آنهم در شرایطی که خودروسازان دیگر الزامی برای حضور در این سامانه و طرحهای آن ندارند.
منبع