، در ۲۳ ماه قبل گروه خودروسازی سایپا ، در مسیر تحول قرار گرفته است. مسیری که در آن قرار است خودکفایی واقعی حاصل و خودروهای تازه و به روز تشکیل بشود. در راهی که گروه سایپا قدم بر میدارد، بنا است خودروهای برقی و هیبریدی هم با پشتیبانی و همراهی جامعه دانشگاهی، مجموعههای دانشبنیان و مهندسان کشورمان تشکیل و روانه بازار بشود. در گسترش محصول و زیرساخت که گروه خودروسازی سایپا جستوجو میکند، تصمیم بر این گرفته شد که داخلیسازی قطعات همه محصولات سایپا با شدت پیگیری بشود؛ از همین رو طی این زمان ریل صندلی خودروی شاهین داخلیسازی شد. این دستاورد مهم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال “مهار تورم ، رشد تشکیل” حاصل شده است. گروه سایپا در تلاش است که با افزایش منفعتوری و داخلیسازی قطعات وارداتی، از تورم در خریدها جلوگیری کند.
از اواخر سال ۱۳۹۹ که خودروی شاهین به بازار اراعه شد، ریل صندلی آن از سرزمین چین و به طور هوایی و دریایی، داخل سرزمین می شد؛ از آنجا که این کار هزینهبر می بود و علتخروج قابل توجهی ارز از سرزمین میشد، گروه سایپا تصمیم گرفت که در قسمتهای گوناگون این خودروی تازه به خودکفایی کامل برسد که در این راستا با دستور مدیرعامل گروه، داخلیسازی مجموعه ریل صندلی در دستور کار شرکت سایپا آذین قرار گرفت و شرکت قالبهای بزرگ صنعتی سایپا به گفتن یک مجموعه دانشبنیان در طراحی و ساخت قالب، ابزار و ماشین آلات صنعتی، برای پروژه یاد شده انتخاب شد و این مجموعه توانست پروژه ریل صندلی و خط تشکیل آن را راه اندازی و آماده کند و در نهایت به شرکت سایپا آذین تحویل دهد. شرکت قالبهای بزرگ صنعتی سایپا از سال ۱۳۷۳، فعالیت خود را در حوزه از بین بردن نیاز صنایع به طراحی و ساخت قالبهای بدنه ماشین، تشکیل قطعات بزرگ پرسی، طراحی و ساخت خطوط تشکیل، طراحی و ساخت ماشین ابزارهای خاص، طراحی و ساخت مجموعههای ترکیبی و مکانیزمها و این چنین طراحی و ساخت فیکسچرهای کنترلی و مونتاژی اغاز کرده است.
مجموعه صندلی جلو و عقب یک ماشین در دسته مجموعههای تزیینات قرار میگیرد که در عین حال که به زیبایی و ظاهر مربوط میبشود، دارای مولفههای ایمنی و برآوردهسازی الزامات مهندسی، کیفیت و مراعات استانداردهای مرتبط است. در بین اجزای یک صندلی که مجموعهای از قطعات فلزی، پلاستیکی، فوم و پارچه است، مجموعه ریل صندلی از اجزا زیاد مهم و حائز اهمیت است و بدین جهت ریل صندلی، دارای استانداردهای فنی و ایمنی جامع و در عین حال سختگیرانه است و باید مجموعهای از آزمونها و تستهای استحکام و دوام را با پیروزی پاس کند؛ از اینرو آزمون استحکام صندلی در تکیه گاهها و پشت سریها از زمره استانداردهای ۸۵ گانه ماشین است.
امین حسن زاده، مدیرعامل شرکت سایپا آذین در این خصوص او گفت: همزمان با تعریف پروژه SP100 در گروه سایپا و همراستا با سیاست تعمیق ساخت داخل نوشته داخلیسازی مجموعه صندلی به سایپا آذین واگذار شد. این مجموعه با ماموریت طراحی و تشکیل صندلی در پروژه SP100 نسبت به شناسایی، برسی و انتخاب شریک تجاری خارجی خود عمل کرد و این کار در نهایت تبدیل توافق و قرارداد تجاری با شرکت KM&I کره جنوبی (با نوشته طراحی صندلی و قطعات منفصله و ساخت قالبهای قطعات) شد؛ اما به علت تحریمهای ظالمانه، شرکت کرهای از ادامه همکاری امتناع کرد و کلیه مدارک و مستندات طراحی و قالبهای ساخته شده، به علاوه ۲ هزار ست قطعات منفصله صندلی را به سایپا آذین تحویل داد. عدم تامین هریک از قطعات (ریل، رکلاینر و بالابر) چه از طریق ساخت داخل و چه خرید خارجی، به منزله عدم امکان تشکیل صندلی می بود.
او افزود: در راستای تحویل پروژه از سوی شرکت KM&I و کنارهگیری آن، شرکت سایپا آذین عمل به شناسایی تامین کننده خارجی (تا زمان ساخت داخل ریل صندلی) کرد و مجموعه کشوییهای ریل از سرزمین چین داخل سرزمین شد، اما به موازات این کار داخلیسازی ریل در دستور کار قرار گرفت و با استراتژی برونسپاری و منفعت گیری از ظرفیت و پتانسیل شرکتهای گروه سایپا، توافقات اولیه با شرکت دانشبنیان قالبهای بزرگ صنعتی سایپا حاصل و این کار تبدیل انعقاد قرارداد بین دو شرکت با نوشته “طراحی، ساخت قالبها و ابزار، فیکسچرها و دیگر تجهیزات و فروش قطعه مجموعه ریل شاهین” طی ۱۲ ماه شد.
حسن زاده تاکیدکرد: شرکت دانش بنیان قالبهای بزرگ صنعتی بر پایه مطرح ریل ارایه شده از سوی سایپا آذین که شامل تغییرات مهندسی در جنس، ضخامت و پروفیل قطعات ریل و بعضا تغییرات ابعادی نسبت به مطرح کرهای می بود، عمل به طراحی و ساخت قالبهای قطعات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری کرد. این کار با منفعت گیری از خدمات و ظرفیت پیمانکاران داخلی برای طراحی فرایند مونتاژ و تشکیل مجموعه ریلهای صندلی چپ (صندلی راننده) و صندلی راست (صندلی شاگرد) جستوجو شد.
او یادآور شد: با وجود مشکلات ارزی و تحریمها، شرکت سایپا آذین برای تشکیل صندلی شاهین، چند محموله به تعداد ۶۰ هزار دستگاه ریل برای تشکیل صندلی شاهین (با صرف هزینههای حمل و نقل، ترخیص، گمرک و تخصیص ارز)، داخل کرد. مشکلات و مانع ها حاضر سر راه فرایند واردات و زمانبندی تخصیص ارز علتتحمیل هزینههایی همچون هزینه حمل هوایی قطعات میشد تا از توقف خط تشکیل صندلی و متعاقب آن توقف تشکیل ماشین جلوگیری بشود؛ این کار شرایط نامناسبی را در برنامهریزیها به اختصاصی مدیریت مالی تشکیل میکرد.با سیاستگذاریهای تازه (در دیماه سال ۱۴۰۱) و تحقق پروژه یاد شده، خط تشکیل ریل صندلی شاهین و استقرار خط و تشکیل ریل در سایپا آذین تعریف شد.
حسن زاده در خصوص فرآیند پروژه انتقال خط تشکیل مجموعه ریل صندلی شاهین و تشکیل ریل در سایپا آذین، او گفت: زمان زمان اجرای پروژه، با دقت به اظهار زمان انجام تستهای خارج از سرزمین توسط مرکز تحقیقات سایپا تا آخر آبان ماه سال جاری، اظهار شد و سپس مذاکرات و هماهنگیهای ملزوم با شرکت قالبهای صنعتی سایپا و انعقاد قرارداد فروش کلیه قالبها، فیکسچرها، تجهیزات و ماشین آلات شامل پرسها و ابزارهای مرتبط با خط مونتاژ به همراه مدارک و مستندات فنی و نقشه های دو بعدی و سه بعدی و غیره فی مابین دو شرکت (سایپا آذین و شرکت قالب های برزرگ صنعتی) در اسفندماه ۱۴۰۱ صورت گرفت. بر این مبنا طراحی، جانمایی و استقرار خط و متعاقب آن انتقال و چیدمان تجهیزات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری و کنترلی در آخر فروردین ماه ۱۴۰۲ در شرکت سایپا آذین اتفاق افتاد.
او یادآور شد: همزمان با آمادهسازی خط تشکیل به منظور بهبود سطح کیفیت و مشخصههای فنی ریل و این چنین حذف برخی عملیات جوشکاری که ضمن افزایش سطح کیفیت محصول تبدیل افت زمان تشکیل میشد، مطرح ریل از حالت جوشی در اتصال براکتها به حالت پیچی (در چارچوب فرایند تغییرات مهندسی) درآمد و با انجام و پاس شدن تستهای وابسته جهت صحهگذاری تغییرات اعمال شده، پیروزی آمیز می بود.
مدیرعامل شرکت سایپا آذین افزود: با تشکیل آزمایشی قطعات منفصله نظیر براکتها، کشوییهای ثابت و متحرک، فنر، پایههای جلو و عقب ریل، اسپیسر و پین و پرچ ها و ساچمهها در سایزهای گوناگون و قطعات پلاستیکی توسط پیمانکاران و تامینکنندگان منتخب، در اواسط خردادماه سال جاری، تشکیل آزمایشی و نمونه ریلهای داخلی محقق و برنامهریزی برای افزایش تیراژ تشکیل با روال و شیب مناسب در تعامل با تامینکنندگان قطعات، انجام شد. لذا در تشکیل آزمایشی ایرادات و مشکلات کیفی احصا شد و مشابه با آن فرایندهای اصلاحی صورت گرفت.
او با اصرار بر این که اکنون خط تشکیل و مونتاژ مجموعه ریل صندلی خودروی شاهین به منفعتبرداری رسیده و تا آخر آبان ماه بیشتر از ۱۵۰۰ دستگاه صندلی با مجموعه ریل ساخت داخل به شرکت سایپا ارسال و بر روی خودروی محبوب شاهین نصب شده است، اذعان داشت: در سایپا آذین به طور مستقیم و غیرمستقیم این پروژه ملی علتاشتغال ۴۶ نفر شده است، علاوه بر این در پروژه یاد شده ۱۰ تامین کننده قطعات به طور مستقیم با شرکت سایپا آذین همکاری دارند.
مدیرعامل شرکت سایپا آذین او گفت: با تشکیل حداقل ۶۵ هزار دستگاه خودروی شاهین در سال جاری، پروژه ریل صندلی این ماشین، نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو (۷۶میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان) صرفه جویی ارزی برای سرزمین رقم زده است؛ این عدد میتواند از هزینههای گروه خودروسازی سایپا بکاهد و جلوی افزایش قیمت را هم بگیرد.
در این خصوص باید گفت که صحهگذاری مشخصه های ایمنی، استحکامی، دوام و عملکردی مجموعه ریل صندلی شاهین با انجام تستها و آزمونهای تعریف شده در برنامه آزمون صادره از مرکز تحقیقات سایپا در مراکز معتبر آزمون داخل و خارج از سرزمین در قالب تستهای سطح قطعه (مجموعه ریل) و تستهای سطح خودرویی (مجموعه صندلی) انجام و با کسب نتایج مثبت در محدودههای پذیرفتن استانداردها همراه می بود. تست ها شامل تست های دینامیکی و استاتیکی در مراکز معتبر نظیر مرکز تحقیقات سایپا، مرکز آزمون ایران ماشین و مراکز معتبر تستهای خودرویی در اروپا ( سرزمین اسپانیا) انجام شده است.
اهم تست هایی که به منظور برسی ایمنی سرنشینها و افت صدمههای حاصل از تصادفها انجام یافته شامل تست ایمنی سطح خودرویی ضربه از روبرو (برخورد از جلو) مطابق با استاندارد ECE R94 در مرکز آزمون خارج از سرزمین (سرزمین اسپانیا)، تست ایمنی سطح خودرویی برخورد جانبی مطابق با استاندارد ECE R95 در مرکز آزمون خارج از سرزمین (سرزمین اسپانیا)، تست ایمنی استحکام استاتیکی تکیه گاه کمربند ایمنی و اتصالات وابسته مطابق با استاندارد ECE R14 در مرکز آزمون ایران ماشین و در آزمایشگاه صندلی سایپا آذین و این چنین تست ایمنی ECE R17 در مرکز تحقیقات سایپا و با نظارت نماینده سازمان ملی استاندارد ایران جهت سنجش استحکام دینامیکی اتصالات صندلی با ریل ساخت داخل و در نهایت دیگر تستهای سطح قطعه شامل استحکام و دوام استوپرها، قفلها، کارکرد کشوییها و لقی ریل در آزمایشگاه صندلی سایپا آذین، انجام شده است.
منبع