خبرگزاری موج
، مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران ، در دیدار با سفیر بنگلادش ، با اشاره به صادرات کالاهایی از جمله آجیل، خرما، محصولات دریایی، مصالح ساختمانی اعم از سیمان، آهن، گچ و این چنین در حوزه چرم سازی و دیگر حوزهها از ایران به بنگلادش، او گفت: ما مترصد هستیم از این زمان برای تشکیل تسهیلاتی بین دو سرزمین در حوزه صادرات منفعت گیری کنیم. ایران در یک جنگ اقتصادی یا همان تحریم اقتصادی قرار دارد، اما علی رغم این که این که این تحریمها میتوانست زیاد فلج کننده باشد، اما صنعت ایران هم چنان خودکفا مانده و در اغاز ورود به عرصههای جهانی است.
صفایی با گفتن این که در ایران بیشتر از ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که از این بین ۶۰۰ هزار واحد به واحدهای تولیدی تعلق دارد، او گفت: این چنین عمده تولیدات سرزمین در بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط انجام میبشود که مرکز این بنگاهها، اتاق اصناف ایران است.
رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه با گفتن این که امروز آمادهایم در حوزههای صادراتی تبادل نظر داشته باشیم و از توانایی شما در حوزه صنعت نساجی و پوشاک منفعت گیری کنیم، تصریح کرد: این چنین خواست داریم کارگروهی با گفتن «کارگروه تسهیلگری در امور تجارت بین ایران و بنگلادش» را امضاء کنیم. این کارگروه ماموریت دارد بنگاههای اقتصادی را که بستر صادرات بین دو سرزمین را فراهم میکند شناسایی و موجبات گسترش صادرات غیر نفتی برای ایران را نیز فراهم کند.
بنگلادش آماده گسترش روابط تجاری با اصناف ایران
در ادامه این نشست منجورول کریم خان موچوری، سفیر بنگلادش، با اشاره به روابط دوستانه دو سرزمین ایران و بنگلادش، اظهار کرد: سرزمین بنگلادش و ایران در یک بازه وقتی هزارساله مشترکات تاریخی و فرهنگی بسیاری با یکدیگر دارند که به تحکیم روابط بین دو سرزمین پشتیبانی کرده است.
وی با گفتن این که تحریمهای آمریکا علیه ایران، در سالهای قبل، عرصه فعالیتهای تجاری و اقتصادی را برای فعالان اقتصادی ایران تنگ کرده، افزود: به رغم تنگناهای حاضر، قسمت خصوصی ایران، توانسته توانمندیهای خود را در دور زدن تحریمها نشان دهد.
به حرف های او دولت ایران و بنگلادش مدام کوشیدهاند تا با راه حلهای گوناگون، تحریمهای آمریکا علیه ایران را خنثی کنند و بتوانند تبادلات تجاری خود را بیشتر از پیش گسترش دهند.
سفیر بنگلادش با اشاره به نقش اثرگذار کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران، تصریح کرد: کسبوکارهای کوچک در بنگلادش نیز طی سالهای تازه توانستهاند تأثیر زیاد بسیاری بر اقتصاد بنگلادش برجای بگذارند.
منجورول کریم خان موچوری در ادامه به توانمندیهای صادراتی و نیازهای وارداتی بنگلادش اشاره کرد و افزود: اکنون بنگلادش به گفتن یکی از با اهمیت ترین قطبهای تشکیل پوشاک جهان، زمانهای بسیاری برای همکاری مشترک با ایران یا صادرات پوشاک به این سرزمین را دارد. از نظر دیگر بنگلادش نیازمند واردات در حوزههایی همانند مصالح ساختمانی، خشکبار، چرم و …. است که در صورت تمایل تجار ایرانی، از واردات این محصولات استقبال میکند.
وی لازمه گسترش تبادلات تجاری را شناسایی زمانها و فعالیتهای اقتصادی دو طرف خواند و پافشاری کرد: به تجار، کسبه و فعالان اقتصادی پیشنهاد میکنم که برای شناخت بهتر بازار و آشنایی با زمانهای حاضر، به بنگلادش سفر کنند. در این راستا نیز سفارت ما از هر گونه عمل تسهیلگرانه کوتاه نخواهد کرد.
وی به پراکندگی و گستردگی وجود تبعههای بنگلادش در کشورهای گوناگون نیز اشاره کرد و او گفت: اکنون دو میلیون بنگلادشی در عربستان سعودی و یک میلیون بنگلادشی در امارات متحده عربی زندگی میکنند که از مصرفکنندگان اقلامی چون خشکبار و خرمای ایرانی می باشند. به این علت دامنه فعالیت تجار ایرانی منحصر به سرزمین بنگلادش نخواهد می بود و میتوانند بازار خود را در کشورهای همسایه نیز اشکار کنند.
الزام اراعه محصولات ایرانی با قیمتهای رقابتی
منجورول کریم خان موچوری در ادامه بر الزام اراعه قیمتهای رقابتی در بازار مصرف نیز پافشاری کرد و او گفت: اگر فعالان اقتصادی ایران برای گسترش روابط تجاری با بنگلادش عزم خود را جزم کردهاند، ابتدا باید با اراعه قیمتهای رقابتی، جایگاه خود را در بازار بنگلادش اشکار کنند. مضاف بر این که برای دستیابی به تفاهمنامه تجاری بین دو سرزمین، باید فعالان اقتصادی دو سرزمین با یکدیگر آشنا شده و از ظرفیتهای اقتصادی دوطرف مطلع باشند.
سفیر بنگلادش نوشته تشکیل مشترک پوشاک را نیز از جمله ظرفیتهای تجاری بالقوه دو سرزمین گفت و در ادامه گفت: ما میتوانیم در قالب یک کارگروه، تشکیل پوشاک مشترک را اغاز کنیم. این روش نیازمند اندوختهگذاری و هزینههای هنگفتی نیست و دو طرف نیز از این شیوه فعالیت منتفع خواهند شد.
وی این چنین به بازار مبل و محصولات خانگی بنگلادش اشاره کرد و افزود: اکنون مبلمان و محصولات خانگی از ترکیه فراهم میبشود، اما در صورتی که فعالان حوزه مبل و محصولات خانگی ایران آمادگی صادرات به بنگلادش را داشته باشند، ما نیز تلاش میکنیم با معارفه طرفهای تجاری بنگلادشی، عرصه واردات محصولات آنها را فراهم کنیم.
منبع