با نزدیکشدن به سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲، نوبت به بازدید کارکرد خودروسازان درزمینه تشکیل ماشین و اراعه آن به بازار رسیده است. روزنامه مطمعن در جریان بازدید کارکرد این شرکتها و محاسبه زیان خودروسازان، به عدد اعجابانگیز ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است!
زیان خودروسازان تنها در شش ماه حاصل شده!
این زیان گسترده حاصل کارکرد سه شرکت ایرانماشین، سایپا و پارسماشین در ششماهه نخست سال ۱۴۰۲ بوده است. برخلاف قولهای اولیه، تشکیل ماشین در سرزمین به اهداف وزارت صمت نرسیده. در آبانماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه شبیه سال قبل، شاخص تشکیل و فروش رشته فعالیت ماشین و قطعات افت ۲۸.۳ و ۲۲.۴ درصدی را ثبت کرده است. در هشتماهه ۱۴۰۲ نسبت به هشتماهه پارسال هم تشکیل و فروش ماشین بهترتیب با افت یک و ۱۱.۲ درصدی روبه رو بوده است. یقیناً شاخص تشکیل و فروش در آبانماه نسبت به ماه قبل (مهرماه) افزایش ۵.۳ و ۲۴.۲ درصدی داشته است.
به حرف های کارشناس صنعت ماشین، «حسین رحیمینژاد»، خودروسازان بهطور روزانه زیان ۱۸۵ میلیارد تومانی را ثبت میکنند. علت مهم این نوشته دخالت دولت در قیمتگذاری است که ما آن را به نام قیمتگذاری دستوری میشناسیم. یقیناً این نوشته تنها عامل زیان خودروسازان نیست؛ منفعتوری پایین تشکیل ازجمله عوامل زیانساز خودروسازان است. این چنین خرید قطعات ماشین برای خودروسازان گرانتر از قبل همه میبشود.
نیروی انسانی مازاد، عامل مهم در تشکیل زیان هنگفت
به حرف های رحیمینژاد، قطعات ماشین گران خریداری خواهد شد و در مرحله های بعدی هم نیروی انسانی مازاد، سهام تودرتو و تعارض منافع وجود دارد. علاوهبراین، شرکتهای بسیاری در مجموعه خودروسازان وجود دارند که سربار می باشند و خروجی چندانی ندارند.
به حرف های رحیمینژاد، تشکیل ماشین در سال ۱۴۰۲ نزدیک به یک میلیون دستگاه خواهد می بود که رقم شبیهی نسبت به آمار تشکیل خودروسازان در سال قبل است. بااینحال، همه تولیدات سال ۱۴۰۲ به بازار اراعه نخواهد شد. بخشی از زیان خودروسازان نیز به همین قضیه مربوط میبشود، چرا که آنها ناچارند قسمت قابلتوجهی از تولیدات امسال را به تعهدات معوقه سال قبل تعلق دهند. باید به این مسئله دقت کرد که خودروسازان بزرگ در قالب مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه هزاران ماشین فروختهاند که موعد تحویل آنها تا زمستان سال آینده به طول انجامیده است؛ به این علت روال جاری صنعت ماشین تا سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.
واردات ماشین علتنابودی این صنعت میبشود!
به حرف های «محمود نجفی سهی»، کارشناس حوزه ماشین و عضو انجمن قطعهسازان سرزمین، خودروسازان با مازاد نیرو روبه رو می باشند. این قضیه چندین دفعه از سوی کاربران و مشتریان نقل شده است و اکنون ناظر قبول آن هستیم. نجفی سهمی دراینباره میگوید: «خودروسازان تعداد بسیاری نیروی مازاد دارند که به دلایل امنیتی و اجتماعی، اجازه تعدیل این نیروها به آنها داده نمیبشود، این درحالی است که اگر این تعداد مازاد تعدیل بشود و اظهار کنند که ۵۰ درصد نیرو برای این مقدار تشکیل نیاز است، این هزینه از قیمت همهشده خارج میبشود.»
نجفی در ادامه افزود: «باید بهطور شفاف اظهار بشود که چرا خودروساز زیان میدهد؛ آیا هزینه اضافهای دارد؟ آیا ریختوپاشی در خودروسازیها صورت میگیرد که این نرخها به مصرفکننده تحمیل میبشود؟ و این که آیا قیمت همهشده ماشین منطقی است؟». به حرف های او، قیمت همهشده ماشین باید قابل دفاع باشد. به حرف های او، اگر واردات خودروهای دستدوم به سرزمین آزاد بشود و تعرفههای واردات ماشین نیز افت یابد، دیگر صنعت خودرویی در سرزمین باقی نمیماند. این قضیه چندین دفعه از سوی کارشناسان و مردم بهگفتن یکی از راهحلهای برونرفت از شرایط جاری گفتن شده است.
منبع