خبرگزاری موج
به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ، نشست خبری فیلم سینمایی «دستهای ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاهحسینی ۱۵ بهمن ماه در سانس نخست چهارمین روز چهلدومین جشنواره فیلم فجر در خانه رسانه برگزار شد.
در این نشست انسیه شاه حسینی کارگردانی نویسند و طراح صحنه، سید سعید میرزاده تهیه کننده، کاوه ایمانی تدوینگر، احسان نوبخت صدا بردار، آرش قاسمی صدا گذار، حسن ایزدی نمود های اختصاصی بصری، احمد رسولیان نمود های اختصاصی میدانی، نازنین سرابی طراح چهره، مسعود سخاوت دوست آهنگساز و بازیگران معصومه بافنده، نسرین احمد خانی، حسین پوریده وجود داشتند.
این چنین پیش از اولین نشست خبری روز چهارم جشنواره ۴۲ فیلم فجر، مراسم بزرگداشت پروانه معصومی با وجود مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر برگزار و لوح تقدیر به خواهرزاده وی تقدیم شد.
در این بزرگداشت انسیه شاه حسینی او گفت: من شوکه شدم که اسم پروانه آمد. من سالها با او زندگی کردم هنگامی خبر فوت خانم معصومی را شنیدم، باور نکردم. همیشه دلواپس می بود و به من میاو گفت تو دیوانه ای اما عوامل فیلمت را به کشتن نده. پروانه معصومی واقعا یک معجزه می بود.
برادرزاده پروانه معصومی با ذکر خاطره ای در مراسم تشکر این بازیگر در جشنواره های فیلم فجر در سالهای قبل، از مهربانی و جای خالی او یاد کرد.
در ابتدای این نشست، سیدزاده تهیه کننده فیلم «دست ناپیدا» او گفت: خوشحالم که با فیلم «دست ناپیدا» در محضر اصحاب رسانه حاضر شدم. فکر می کنم با همه سختیها سخن دلمان را در این فیلم زدیم و فیلم به نتیجه رسید.
در ادامه انسیه شاه حسینی کارگردان فیلم «دست ناپیدا» اظهار کرد: جای آقای عبدی نسب خالی است. ایشان صبحها که سرکار میآمدند یک شعری را میخواندند. اکنون ایشان در این نشست نیستند و من به جایشان این شعر را میخوانم. من دلم می خواست صدایم، صدایت را بغل می کرد/ من دلم می خواست زخم مرحم می بود/ من دلم می خواست نور مرحم می بود.
شاه حسینی در جواب به این سوال که چرا سپس از ۱۲ سال سراغ این سوژه رفته است، او گفت: باید از مسئولان سوال کنید که چرا کاری کردند که خانم شاه حسینی ۱۲ سال فیلم نساخته است.
او در ادامه گفت: من در همه این زمان که کار نمیکردم چندین فیلمنامه نوشتم و اگر شرایطش باشد همین الان میتوانیم برویم سر فیلمبرداری این فیلمنامهها.
این کارگردان درمورد گفتن فیلم و نگاه جاری در فیلم فرمود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی می بود. حضرت امام خمینی با تانک و توپ اغاز نکردند و اولین چیزی که به مردم میانها گفتند این می بود که ما میخواهیم کرامت انسانی را به شما برگردانیم.
او در ادامه گفت: جنگ به ما تحمیل شد و آنچه که در انقلاب درمورد آن شعار میدادیم، در جنگ متبلور شد. هر فردی که درمورد جنگ و دفاع مقدس فیلم میسازد اگر نگاه فرهنگی و شاعرانه نداشته باشد، باخته است.
شاهحسینی او گفت: به نظر من اگر فردی میخواهد درمورد عملیات کربلای ۵ فیلم بسازد اول باید شعرهای سهراب سپهری را بخواند.
این کارگردان او گفت: من سالها با خاطرات این زنان زندگی کردم و میخواستم از زوایای نهان زندگی آنها سخن بزنم. حاج قاسم سلیمانی میانها گفتند که لعنت به فردی که جنگ را دیده و حس کرده و حقیقت را دیده و تریبونی به او برسد و در رابطه آن سخن نزد. من هم میخواستم درمورد زندگی این زنان در جنگ سخن بزنم.
شاه حسینی درمورد چرایی منفعت گیری از لباسها و رنگهای امروزی در فیلم او گفت: این طور نیست و من از لباسهای خودم که از دهه شصت داشتم، در این فیلم منفعت گیری کردم.
او در ادامه گفت: نوشته فیلم «دست ناپیدا» و کتاب «حوض خون» مشترک است ولی آدرس و زاویه دید و برداشت داستان زیاد متفاوت است.
کارگردان «دست ناپیدا» در ادامه اظهار کرد: درمورد روز عاشورا زیاد فیلم ساخته شده است اما هنگامی فردی روی منبر میرود، تاثیرگذارتر است. در برخی اوقات کلام پیش میرود و عکس عقبتر میایستد. ما حتی استخوانهایی که دست این زنان را میبرید، نشان ندادیم چون میخواستیم حرمت شهدا را نگه داریم. برخی چیزها را نمیشد او گفت و نشان داد همانند عشق و ایمان که نمیتوان با هیچ المانی آن را نشان داد.
او درمورد منفعت گیری از بازیگران بومی در این فیلم او گفت: پایه فیلم من مستند است و وجود یک سلبریتی این روایت را مخدوش می کند. برای همین از بازیگران بومی که زیاد بااستعداد می باشند و تا این مدت زمان دیده شدن اشکار نکردند، منفعت گیری کردم.
شاه حسینی در جواب به این سوال که آیا از فیلم در جبهه غرب خبری نیست ایده گرفته است؟ او گفت: خیر این فیلم را سپس از دریافت پروانه ساخت دیدم و با خودم گفتم ای کاش سریعتر این فیلم میدیدم و اسم فیلم را می گذاشتم درجبهه شرق خبری هست!
شاهحسینی در ادامه فرمود: ما ناچار شدیم زمان «دست ناپیدا» را مختصر کنیم اگر زمان فیلم ۱۲۰ دقیقه می بود جواب به زیاد از سوال ها داده میشد.
در این فیلم دختری به جنگ آماده تا از کشت و کشتار عکس بگیرد و در یک مسابقه برنده بشود و بتواند اجاره خانهاش را بدهد، ولی هنگامی به حقیقت ماجرا پی میبرد دست ناپیدا او را به جای خوب هدایت میکند.
او فرمود: موج انفجار زیاد اتفاقات را در جنگ رقم میزند. من فردی را دیدم که بر تاثییر موج انفجار رگهای دستش همانند کش شده می بود. ما در فیلم میگوییم این بچه نماد امید است. احتمالا اگر امکانات بیشتری داشتیم حرفمان را سینماییتر میزدیم.
شاه حسینی در ادامه گفت: به اندازه همه زنها در هر شرایط جنگی و غیرجنگی می توان قصه و فیلم ساخت.
سیدزاده در جواب به این سوال که چه لزومی داشت برای ساخت این فیلم ۲ نهاد دولتی اندوختهگذاری کنند؟ او گفت: باید دستتان در کار باشد تا بدانید هزینه ساخت فیلم چه مقدار است و در وسع یک نهاد نیست و چند نهاد باید شراکت کنند. بنیاد شهید ۵۱ درصد و فارابی ۲۵ درصد و دو شریک دیگر بخشی از منبع های مالی کار را تامین کردند.
شاه حسینی در جواب به این سوال که در این فیلم از خاطرات خانم کاظمزاده عکاس جنگ منفعت گیری شده است؟ او گفت: خیر. من فقط اسم خانم کاظم زاده را شنیده بودم.
شاه حسینی درمورد منفعت گیری از کتاب «حوض خون» در این فیلم او گفت: در این کتاب زیاد تر درمورد بیوگرافی زنان جنگ سخن بگویید شده است و قصه دراماتیزه نشده است.
بافنده بازیگر این فیلم او گفت: همه لحظات وجود در این فیلم برای من خوشی و خاطره می بود. من بچه جنگ هستم و کودکیام با جنگ گذشت. من در کودکی همسایهمان را دیدم که رفت و شهید شد. من با درد زنان پشت صحنه جنگ ناآشنا نیستم.
حسین پوریده دیگر بازیگر این فیلم او گفت: دست ناپیدا در این فیلم دست مرا گرفت.
احمدخانی دیگر بازیگر این فیلم سینمایی فرمود: خانم شاهحسینی در این پروژه نقش مختصر ولی تاثیرگذاری را به من نظر دادند و من بازی کردم. از مطمعن و دلگرمی خانم شاهحسینی و آقای سیدزاده سپاس میکنم.
بافنده درمورد تکرار سوال منفعت گیری از کتاب «حوض خون» در این فیلم او گفت: هیچکس به اندازه من برای لیلا بودن خاطرات خانم شاه حسینی را نشنید.
کاوه ایمانی تدوینگر فرمود: این فیلم ۱۸۰ دقیقه می بود و در نهایت به اندازهای رسید که شما روی صحنه دیدید.
نازنین سرایی طراح چهره پردازی با اشاره به شرایط جوی محل فیلمبرداری او گفت: شرایط زیاد سختی برای نگه داری راکورد در فیلم وجود داشت. دست مریزاد میگویم به همه عوامل برای همکاری که داشتند.
منبع