خبرگزاری موج
به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، در آخرین ایستگاه ششمین روز از جشنواره فیلم فجر، نشست رسانهای فیلم پروین به کارگردانی محمدرضا ورزی برگزار شد.
در این نشست محمدرضا ورزی کارگردان، محمدرضا شریفی نیا تهیه کننده، مارال بنی آدم، آزیتا حاجیان ، ملیکا شریفی نیا، ، محمدرضا شهبانی نوری، محمد شعبان پور، بازیگران، علی کیان ارثی صدابردار، بهزاد عبدی آهنگساز، شهرام خلج طراح چهره پردازی، مسعود اوسطی طراح صحنه، مهدی حسینی وند تدوینگر، فرشاد خالقی فیلمبردار، رویا ابراهیمی طراح لباس، مهرداد جلوخانی صداگذار وجود داشتند.
محمدرضا ورزی کارگردان این تاثییر در ابتدای این نشست او گفت: از همه دوستان علیالخصوص بانوان سپاسگزارم که فیلم را تماشا کردند. ایده این فیلم حدودا ۱۲ سال پیش در ذهن من شکل گرفت. علاقهمند هستم در حوزه مفاخر کار کنم و در سینمای ایران جای زندگینامه مفاخر خالی است. چند بار فیلمنامه را بازنویسی کردم و واقعا منبع های زندگینامهای پروین اعتصامی گسترده نیست.
مارال بنی آدم او گفت: از تهیه کننده و کارگردان برای دعوت به پروژه سپاسگزارم. بازی در این نقش سعادت بزرگ و بزرگترین شانس هنری من می بود. من پیش از اغاز سر مزار ایشان رفتم و کسب اجازه کردم. امیدوارم سینمای ایران از این مشاهیر منفعت ببرد. زندگینامه افرادی که میتواند راه و روش درستی به ما بیاموزد.
او همین طور گفت: وقتی که به این پروژه اضافه شدم زمان مقداری داشتم و ساعتها با آقای ورزی جلسه داشتیم و منبع های را در اختیار من گذاشتند. از محققین هم خواست کردم که مطالب و منبع های گوناگون از این بزرگوار را در اختیار من بگذارند. نامههایی از این شاعر بزرگ را در اختیار من گذاشتند که به دوست صمیمی خود ارسال میکرده است. همه منبع های را کنار هم قرار دادم و تلاش کردم تا از همه آنها منفعت ببرم.
آزیتا حاجیان نیز نقل کرد: برای من بازی در نقش مادر پروین افتخار بزرگی می بود. احتمالا نسل نو زیاد تر با فروغ آشنا باشند ولی واقعا پروین شعرهای زیاد زیبایی دارد.
وی در ادامه افزود: هر منبعی که می بود در اختیار ما گذاشتند. مادر پروین هم همانند هر مادر فرد دیگر دلواپس فرزندش می بود. من یک مادر را با همه دغدغههایش بازی کردم.
ملیکا شریفی نیا فرمود: نقش آگرین برای من زیاد دلنشین می بود و این شخصیت زایده تخیل نویسنده است و وجود خارجی ندارد. با همه وجودم سختیها و غمش را حس کردم. زیاد از آقای ورزی سپاسگزارم که به من پشتیبانی کردند. از مادر عزیزم و مارال نیز سپاسگزارم.
محمد شعبانپور دیگر بازیگر این فیلم او گفت: من قرار می بود فضل الله را بازی کنم اتفاقاتی افتاد و انها گفتند تو ابوالفتح را بازی کن. مدتی گذشت و انها گفتند پروین را بازی کن! زیاد سپاسگزارم از آقای شریفی نیا و ورزی و زیاد سخت است در این فضا به فردی که کار اول سینماییاش را انجام میدهد. زیاد تر من را با کارهای طنز میشناسند و واقعا هر فردی این ریسک را نمیکند. به همین علت از آقای ورزی و شریفی نیا سپاسگزارم. اگر نقش خوب درآمده شما به پارتنرهای من نگاه کنید.
بنی آدم فرمود: حقیقت رقابت سیمرغ دلنشین است. ولی امیدوارم بازیگری که لیاقتش را دارد سیمرغ را به خانه ببرد. پدر و مادرم فیلم را دیدند و پدرم انها گفتند از تو راضی هستم و این بزرگترین سیمرغ برای من می بود.
محمدرضا شهبانی نوری بازیگر دیگر این فیلم او گفت: سپس از ۲۶ سال آقای شریفی نیا مجدد یاد من کردند. ما در درخت گلابی کار کرده بودیم. آقای شریفی نیا به من پشتیبانی کردند. در این زمان ۲۰ فیلم مختصر ساختم. از همه همکاران گرامی و بزرگوارم سپاسگزارم. از استاد عزیزم خانم حاجیان سپاسگزارم که به من زیاد پشتیبانی کردند.
او همین طور گفت: جنبه آموزشی سینما برای من زیاد مهم است. از این که در فیلمی بازی کردم که خاصیت آگاهی بخشی و سرگرمی هم دارد، واقعا خوشحالم. این چنین آثاری میتوانند به جامعه پشتیبانی کنند.
علی کیان ارثی صدابردار او گفت: بیشتر از نیمی از صدای این تاثییر سر صحنه انجام شده است. در ساخت این گونه آثار زیاد صدابرداری کار سختی را در پیش دارد و به دیده شدن تاثییر پشتیبانی میکند.
فرشاد خالقی فیلمبردار این فیلم او گفت: امیدوارم از فیلم خوشتان آمده باشد. برای فیلمبردار وجود در این چنین آثاری خوشبختی است. این چندمین همکاری من با آقای ورزی می بود. نوع دوربین و لنزها طوری می بود که بتوانیم بافت مورد نظر فیلم را در بیاوریم و در او گفت و گو نور هم برای مثال در نورپردازی خانه پروین تلاش کردیم از نورهای نرم منفعت گیری کنیم. داخل هر صحنه که میشدم با حس و حال پروین داخل میشدم. از گروه فیلمبرداری به طور اختصاصی سپاس میکنم.
بهزاد عبدی آهنگساز این تاثییر او گفت: موسیقی فیلم یکی از پروژه های سخت و دومین توانایی همکاری من با آقایان شریفی نیا و ورزی می بود. برای ماجرایی که روی پرده اتفاق میافتد کار را زیاد دوست دارم و از کار خود راضی هستم. اگر اتفاقی افتاده مجموعه بوده و من هم تلاش کردم صدای دوستان را به گوش برسانم. ساز مهم ویولن سل می بود که نوعی صدای عاشقانه است. از ساز بالاوان و ارکستر زهی نیز در کار وجود داشتند.
او گفت: موسیقی ریتم دارد. طبیعی است که موسیقی بدون ریتم اصلا وجود ندارد. اصل ماجرا این است ما تلاش کردیم ریتم را درنظر بگیریم اگر موفق بودم لطف خدا و همراهی دوستان بوده است.
در قسمت دیگر این نشست مسعود اوسطی طراح صحنه او گفت: همانند کارهای تاریخی سختیهای خود را داشت و همه تلاش خود را کردیم تا به بهترین شکل ممکن کار را پیش ببریم.
مهرداد جلوخانی صداگذار این تاثییر او گفت: تلاش کردیم خارج از قاب چیزی انجام نشود.
محمدرضا ورزی فرمود: به میزانی که فیلمنامه نیاز داشت به فضل الله خان پرداختیم. تا جایی نشان دادیم که به طلاق رسید. طلاق که یکی از دستاوردهای آن اشعار خانم پروین اعتصامی می بود.
این کارگردان او گفت: زندگی مفاخر را دوست دارم. نسل تازه فیلمساز زیاد تر به تشکیل این چنین آثاری دقت کنند. فیلم تختی و کمال الملک این دو بیوگرافی بودند که ماندگار شدند و جای این دست فیلمها واقعا خالی است.
ورزی نقل کرد: درمورد فرازهایی که انتخاب کردم از ابتدا با آقای شریفی نیا مشورت میکردیم و مقصد مهم من از این بیوگرافی یک مطلب می بود. مطلب من زیاد تر این می بود که یک زن در شرایط خاص دوران خودش برای تثبیت خود چه مقدار تلاش کرد و متاسفانه در زمان خودش طمع شهرت را نچشید. در زمان فیلمبرداری هم هم چنان روی فیلمنامه کار میکردیم و تلاش کردیم به مطلوبترین شکل ممکن برسیم.
او گفت: فروغ فرخزاد که اشعارشان را دوست دارم، نمیدانم چرا این مرزبندی بین دو شاعر اتفاق افتاد و قیاس شکل گرفت.
این کارگردان در ادامه گفت: خانواده در پروین شدن پروین اعتصامی زیاد تاثیرگذار بودند و به همین علت در این فیلم به زندگی این خانواده تمرکز شده می بود. جایی که شکلگیری شخصیت پروین شکل گرفت.
ورزی افزود: انتخاب من برای نقش پدر، خود آقای شریفی نیا بودند؛ برخلاف نظر خود آقای شریفی نیا.
محمدرضا ورزی نقل کرد: یکی از مهم ترین منبع های ما، از نگاه منتقد و فردی است که دشمنی با پروین داشته است؛ کتابی تحت گفتن تهمت شاعری. نکاتی حرف های می بود که خود مشاهده کرده می بود. فردی که آقای بیژن بنفشه خواه نقش او را بازی کردند. مجموع مقالات و مصاحبه ها نیز ازجمله منبع های مهم ما بودند.
کارگردان فیلم پروین او گفت: ما نمیتوانستیم همه ابعاد زندگی پروین را در یک فیلم نشان دهیم در غیر این صورت باید یک سریال میساختیم.
او همین طور گفت: آگرین برگرفته از اشعار پروین می بود. جایی که به مردم پشتیبانی و مهربانی میکرد و… . تلاش کردم و انتخاب کردم که این قسمت از زندگی پروین را نشان دهم.
محمدرضا شریفی نیا او گفت: الان دنیا جستوجو چهره که کاملا همانند باشد، نمیگردد. از نظر من یک پروین ساخته شد. من دیگر مارال بنی آدم را پروین میدانم. زیاد مورد قیمت است که به یک شخصیت با مفاهیم درونیاش بپردازیم نه فقط چهره.
وی درمورد حاشیههایی که درمورد نزدیک نبودن شباهت چهره او با پدر پروین گفت: چهره بیست و چند ساله پدر پروین را کنار عکس شصت و خرده ای ساله من گذاشته و آن را قیاس میکنند.
شریفی نیا در آخر او گفت: واقعا دوست نداشتم به گفتن بازیگر در این پروژه باشم. ولی علتافتخارم است که در این پروژه فاخر وجود داشتم. پروین تنها زنی است که حق خود را از این جامعه گرفت.
منبع