خبرگزاری موج
، محمدرضا مدرسخیابانی در نشست «هماندیشی گسترش دریامحور در دریای خزر» که با وجود رؤسا و اعضاء اتاقهای بازرگانی استانهای گیلان، مازندران و گلستان در محل همایشهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با گفتن این که گروه کشتیرانی بهگفتن یک مجموعه حملونقلی غیردولتی به.جستوجو همافزایی در افزایش مبادلات تجاری سرزمین است که بر این مبنا، باید با همفکری و تشریک مساعی با اتاقهای بازرگانی و کمیسیونهای مشترک اقتصادی، تلاش نمود راهکارهای ممکن برای ارتقاء صادرات را اشکار و اجرا کرد.
وی با گفتن این مسئله که نمیتوان انتظار داشت در تجارت، یک طرف بازنده و یک طرف برنده باشد، اصرار کرد: تجارتی که بدون برد طرفین پیش رود، حتماً ادامهدار نخواهد می بود، این در حالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا در حوزه حملونقل دریایی، منافع طرفهای تجاری خود را نگه داری کند.
مدرسخیابانی مقصد از برگزاری این نشست هماندیشی را همراهی هر چه زیاد تر با تجار و بازرگانان بهمنظور بهبود خدمات، حملونقل بار در حوزه دریایی دانست و خاطرنشان کرد: با دقت به ظرفیتهای ایجادشده در شرکت کشتیرانی دریای خزر، کوشششده در راستای افزایش خدماترسانی به صادرکنندگان شمال سرزمین، قدم برداشته شود؛ به نحوی که اکنون تعداد ۲۸۰ دستگاه کانتینر به ظرفیت ۵۶۰ TEU کانتینر و کانتینرهای یخچالی، در اختیار شرکت کشتیرانی دریای خزر قرار گرفته تا بارهای صادراتی منطقه دریای خزر به سرزمینهای حاشیه این دریا، حمل شود.
وی با اصرار بر این که هم اکنون زیرساختهای بندری بنادر شمالی سرزمین در قیاس با بنادر دیگر سرزمینهای حاشیه دریای خزر زیاد مناسب است، اظهار کرد: استانداردهایی که در بنادر شمالی سرزمین وجود دارد، به مراتب از استانداردهای بنادر دیگر سرزمینهای حاشیه دریای خزر بالاتر است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه آن از جمله کشتیرانی دریای خزر به گفتن یک بنگاه تجاری، خود را در کنار تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان میبیند و بهجستوجو هماندیشی با آنان در راستای بهبود حالت اقتصادی سرزمین است.
او همین طور گفت: جلبنظر تولیدکنندگان و بازرگانان و نیز تحکیم فرهنگ صادرات با منفعت گیری از حملونقل دریایی و تشکیل شرکتهای لجستیکی که بتوانند صد درصد کار حمل را بر مسئولیت بگیرند، از نکات حائز اهمیت است.
مدرس خیابانی با گفتن این که قیمت خدمات حملونقل دریایی نزدیک به ۴۰ درصد، از خدمات جادهای ارزانتر همه میشود، خاطرنشان کرد: زمان زمان حمل نیز که در دریای خزر مقداری زیاد تر از حملونقل جادهای است، در برآیند نهایی و از منظر حملونقل کالا، تفاوت چندانی با قسمت جادهای ندارد، اما باید دقت کرد که آیا بار در بندر مقصد به موقع به دست مشتری میرسد یا خیر؛ به این علت احتمالا در این بین ملزوم باشد که رؤسای اتاقهای بازرگانی و تجار، ارتباطات خود با طرفهای تجاری سرزمینهای مقصد را تحکیم کنند تا از این رهگذر، مشکلات حاضر در برخی بنادر سرزمینهای حاشیه دریای خزر سریع تر رفع شود.
وی در ادامه تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر در سال جاری، نزدیک به دو میلیون تُن کالای خشک به سرزمینهای حاشیه خزر صادرات و واردات داشته و با مشکلی هم روبه رو نبوده، اما در حوزه کالاهای کانتینری و یخچالی با مشکلاتی روبه رو هستیم که باید فرهنگسازی ملزوم در این خصوص صورت گیرد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درمورد شناورهای رو-رو نیز او گفت: هر چند کشتیهای رو-رو در زمان سه تا چهار روز کالا را به مقصد میرسانند، اما در بنادر مقصد با مشکلاتی روبه رو خواهد شد که از اینرو برای تجار امکان پذیر حمل بار با کشتیهای رو-رو دلنشین نبوده باشد.
او گفت: چنانچه فرهنگ حملونقل کانتینری بار صادراتی در بنادر شمالی تشکیل شود، عملاً تعداد بسیاری از مشکلات رفع میشود.
مدرسخیابانی با گفتن این که بخشی از زنجیرۀ حمل کالاهای صادراتی در اختیار کشتیرانی دریای خزر است، تصریح کرد: ملزوم است با پشتیبانی یکدیگر، دیگر مشکلات زنجیرۀ حمل را هم حل کنیم؛ بهطوری که اگر کانتینر کشتیرانی به بندر مقصد رسید، از آن سو کالای درون آن کانتینر نیز به شدت به مقصد نهایی برسد.
وی در آخر اظهارات خود نظر داد رؤسای اتاق بازرگانی سه استان همجوار دریای خزر، نظرات خود را که میتواند در گسترش حملونقل دریایی و صادرات سرزمین مؤثر باشد، مدوّن کرده و با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی نامهنگاریهایی کارشناسی، به سطوح بالاتر در دولت از جمله سازمان گسترش تجارت منتقل کنند تا از این طریق برای از بین بردن مشکلات حاضر درمورد صادرات منطقه دریای خزر تلاش کرده و سهم بیشتری از بازار سرزمینهای حاشیه دریای خزر را کسب کنند.
منبع