[ad_1]
به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج گزارش میدهد؛
«همزمان با دور تازه نوسانات قیمتی در بازار ماشین، برخی از افکار عمومی کشورمان بهطور خاص این سوال را نقل میکنند که عمده مولفهها و محرکهای افزایش قیمت در بازار ماشین چیست؟ افزایش قیمتی که خرید ماشین را برای بخشی از مردم ما به یک قضیه دور از دسترس تبدیل کرده است.»
، بازار ماشین در روزهای قبل ناظر نوسانات قیمتی قابلتوجهی بوده و قیمت خودروهای داخلی و خارجی، افزایش چشمگیری داشته است. در این راستا، عدهای به این قضیه اشاره میکنند که ماشین نیز در حال تبدیل شدن به یک کالای لوکس برای تعداد بسیاری از مردم کشورمان بوده و قوت خرید آنها در رابطه با آن تضعیف شده است.
با این حال، تا این مدت یک سوال مهم و محوری، ذهن تعداد بسیاری از افکار عمومی را به خود مشغول کرده و آن این است که مهمترین محرکها و پیشرانهای افزایش قیمت ماشین در کشورمان چیست؟ افزایش قیمتی که در سالهای تازه در چندین نوبت حالت جهشی به خود گرفته و دستِ تعداد بسیاری را از بازار ماشین مختصر کرده است. به نظر میرسد در این عرصه بهطور خاص میتوان به ۳ مولفه محوری اشاره کرد؛
اولا، قیمت ماشین تابعی از شرایط کلی اقتصاد است. افزایش قابلدقت قیمت ارز و روال جاری تورم در اقتصاد ایران، از جمله مولفههای عمومی می باشند که بر قیمت ماشین و افزایش آن تاثییر مستقیم دارند. نباید از یاد ببریم که تا این مدت قسمت قابلتوجهی از مواد اولیه مورداستفاده در صنعت ماشین ایران، وارداتی و وابسته به ارز است و در عین حال، تورم جاری در کشورمان نیز بر قیمت همهشده ماشین تاثییر مستقیم دارد.
وجود نوسانات قابلدقت در دو حوزه مذکور، تحریکِ صعودی قیمتها در بازار ماشین در سالهای تازه را بهجستوجو داشتهاند.
دوم این که همزمان با وقوع چند جهش ارزی در اقتصاد و یقیناً افزایش نرخ تورم در کشورمان، ماشین از شمول کالاهای مصرفی برای تعداد بسیاری ار مردم کشورمان خارج شده و ماهیت اندوختهای به خود گرفته است. همین قضیه جهت شده سیلی از تقاضای کاذب به سمت بازار ماشین روانه و افزایش قابلدقت قیمتها در این بازار را جهت شود. موضوعی که به نوعی موید رفتارهای اضطراب طیفهای قابلتوجهی از مردم کشورمان در بازار ماشین است. در عین حال، اوجگیری فعالیت دلالان در بازار ماشین نیز به این بازار و توازن آن ضربه زده است.
این مسائل جهت شده معادله اراعه و تقاضا در بازار ماشین بهم بخورد و با پیشیگرفتن تقاضا بر اراعه، ناظر افزایش دورهای و قابلدقت قیمتها در بازار ماشین باشیم. در این بین، علاوه بر ورود قسمت قابلتوجهی از تقاضای کاذب برای خرید به بازار ماشین، در قسمت تشکیل نیز ناظر تزریق مشابه و برنامهریزی شده ماشین به بازار نبودهایم. یقیناً برنامه مدون و دقیقی نیز برای مدیریت بازار ماشین وجود نداشته که این مسائل همه و همه افزایش قیمتها را در این بازار تحریک کردهاند.
و سوم این که کلیت صنعت ماشین و حکمرانی این عرصه در ایران، هم چنان از حیث ساختاری و بروکراتیک با چالشها و نواقص قابلتوجهی، چه در او گفت و گو تشکیل ماشین و چه استخراج قیمت و مدیریت این حوزه مواجه است. در این چارچوب، عدماراعه یک برنامه راهبردی در این حوزه و انباشت سالانه مشکلات جهت شده یکی از نمودها عینی این قضیه را در افزایش قابلاحتیاط قیمتها در بازار ماشین مشاهده کنیم.
معادلهای که هم چنان نیز راهکاری برای آن اراعه نشده است. تطویل این نقیصه، بروندادی جز ادامهدار شدن مشکلات بازار ماشین نخواهد داشت.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع