به گزارش دلچسب
کلاهبرداران چینی با منفعت گیری از فروشگاههای آنلاین جعلی که ادعا میکنند محصولات برندهای مشهور را با تخفیفهای باورنکردنی میفروشند، اطلاعات شخصی و مشخصات کارت اعتباری نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر در اروپا و ایالاتمتحده را به سرقت بردهاند.
بر پایه تحقیقات مفصل گاردین با همکاری Die Zeit و Le Monde، مجرمان با تشکیل 76 هزار وبسایت جعلی یکی از بزرگترین کلاهبرداریها در نوع خود را رقم زدند. مطابق بازدید کارشناسان این عملیات سازماندهیشده و از نظر فنی هوشمندانه بوده است. کلاهبرداران دهها هزار فروشگاه اینترنتی جعلی تشکیل کردهاند که کالاهای تخفیفدار از برندهایی همانند دیور، نایکی، لاکست، هوگو باس، ورساچه، پرادا و تعداد بسیاری از برندهای نقل دیگر اراعه خواهند داد.
این شبکه کلاهبرداران از دامنههای منقضیشده برای میزبانی فروشگاههای جعلی خود منفعت گیری میکردند که به حرف های کارشناسان میتواند به جلوگیری از شناسایی توسط وبسایتها یا صاحبان برند پشتیبانی کند.
کلاهبرداران چینی و فروشگاههای آنلاین جعلی
نسخههای انگلیسی این سایتهای جعلی از چندین زبان اروپایی همانند فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی حمایتمیکنند که برای فریبدادن خریداران ناآگاه از اروپا و آمریکا طراحی شدهاند. اگرچه اکنون تقریباً دوسوم از آنها غیرفعال شدهاند، اما محققان میگویند که بیشتر از ۲۲,۵۰۰ سایت تا این مدت در دسترس می باشند و هم چنان به کلاهبرداری ادامه خواهند داد.
یک شرکت امنیت سایبری آلمانی میگوید بهنظر میرسد گروهی از برنامهنویسان، سیستمی را تشکیل کردهاند که به شدت سایتهای جدیدی تشکیل میکند تا تعداد بیشتری از افراد را به دام بیندازند. این گروه چینی که محققان آنها را با گفتن «BogusBazaar» میشناسند، از زمان راهاندازی اولین سایتهای خود در سال ۲۰۱۵، میلیونها پوند، یورو و دلار از قربانیان خود سرقت کردهاند.

تخمین زده میشود که نزدیک به ۴۷۶ هزار نفر جزئیات کارت اعتباری ازجمله شماره امنیتی سه رقمی خود را به اشتراک گذاشته باشند. اما در تعداد بسیاری از موارد، کلاهبرداران به جستوجو پول قربانیان نبودند. زیاد تر زمان پرداخت به مشتریان حرف های میشد که بانک آنها یا خود وبسایت خواست پرداخت را رد کرده است. بااینحال اطلاعات شخصی آنها از جمله نام کامل، آدرس، شماره کارت اعتباری و کد امنیتی سه رقمی همه در دست کلاهبرداران است.
دسته بندی مطالب
منبع