به گزارش دلچسب
فصل گرما به زودی از راه میرسد و رانندگان نیز باید به فکر راهی برای افت حرارت موتور ماشین در این فصل باشند. سوختن واشر سرسیلندر و مخلوط شدن آب و روغن، اتفاقات نامطلوب خودروهای درونسوز در فصل گرما است. این اتفاقات به طور معمول برای خودروهای سمند، پژو ۴۰۵ و پژو پارس تجهیزبه موتور XU7 رخ میدهد و حتی مایه تمسخر کاربران نیز شده است. با این حال پژو ۴۰۵ تنها خودرویی نیست که از حرارت صدمه میبیند.
به تازگی اشکار شده است که خودروهای آئودی با موتور V6 سه لیتری توربوشارژر، در برابر افزایش حرارت موتور به شدت صدمهپذیر می باشند. واشر سرسیلندر این پیشرانه در معرض حرارت بالا صدمه میبیند که بر تاثییر آن، مایع خنککننده به محفظه درونموتور داخل میشود. این اتفاق در رابطه موتورهایی که کارکرد اندک دارند نیز رخ میدهد.
افزایش بیشتر از حد حرارت موتور به علت یک نقص ساده
علت ابراز این مشکل، یک نقص مکانیکی در لولههای انتقال مایعخنک کننده است که ما آنها را به نام شلنگ رادیاتور یا جنت رادیاتور میشناسیم. ابراز پارگی در هرکدام از شلنگهای رادیاتور علتمیشود تا مایع خنککننده در اختیار موتور قرار نگیرد. در این زمان موتور آنقدر داغ میشود که امکان تحول شکل سرسیلندرها وجود دارد. تعداد بسیاری از موتورهای درونسوز با منفعت گیری از قطعات آلومینیومی ساخته شدهاند که در برابر حرارت حساستر از چدن می باشند. در صورتی که بلوک سرسیلندر بر تاثییر حرارت صدمه ببیند، راهی برای تعمیر آن وجود ندارد و باید این قطعه را به طور کامل معاوضه کنید.
تعمیر موتور در کشورمان به همراه معاوضه واشر سرسیلندر و تراشکاری سرسیلندر یا معاوضه آن، هزینههای گزافی را به همراه دارد. این هزینهها با دقت به ماشین، امکان پذیر حتی از ۱۰۰ میلیون تومان نیز فراتر برود. مسئله دلنشین آنکه حتی خودروساز آلمانی نیز از اراعه گارانتی برای این آئودی S5 صدمه دیده خودداری کرده است. در نتیجه مالک ناچار شد با پرداخت ۳۰ هزار دلار، قطعات مهم موتور را به طور کامل معاوضه کند. به این علت به شما پیشنهاد میکنیم زمان خروج از منزل در فصل گرما، قطعات داخلی پیشرانه را به دقت مورد بازدید قرار دهید و در صورت مشاهده نشتی مایع خنککننده، به شدت آن را رفع کنید. خرید چند شلنگ پلاستیکی و معاوضه آن، زیاد ارزانتر از خرید سرسیلندر، واشر و معاوضه آنها برای شما هزینه در برخواهد داشت.
دسته بندی مطالب
منبع