به گزارش دلچسب
به گزارش خبرگزاری موج به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی که با حمایتهمراه اول از ۲۲ اردیبهشت ماه در دانشگاه علامه طباطبایی اغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد، در دومین روز اجرای خود به سراغ بوتکمپ «رسانه در عصر هوش مصنوعی» رفت.
این دوره آموزشی فشرده توانایی محور نیز با حمایتهمراه اول و با مقصد توانمندسازی دانشجویان و فعالان حوزه ارتباطات برای ورود به بازارهای تازه کاری و اشتغال، عصر روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.
این دوره که با راهبری رامین طوسی، فعال حوزه هوش مصنوعی و دارای مدرک دکتری مخابرات سیستم از دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن مرور مقدمات و مفاهیم پایه، به تشریح عمل های بین المللی در عرصه تشکیل پیوند بین صنعت رسانه و هوش مصنوعی پرداخت. در نهایت با معارفه ابزارهای ترند و کاربردی در این قسمت، نحوه کار با هر کدام از آنها به طور تخصصی برای دریافت بهترین خروجی تشریح شد.
منفعت گیری از ابزارهای هوش مصنوعی که این روزها در حوزه «رسانه» رونق دارد و روزنامه نگاران و خبرنگاران به شکل های مختلفی در حال منفعت برداری از ظرفیت های آن می باشند، پشتیبانی می کند تا حجم بسیاری از داده ها به شدت و با کارآمدی بالا تجزیه و تحلیل شوند.
این ابزارها به اهالی رسانه اجازه می دهد تا گرایش ها و بینش هایی که امکان پذیر نادیده گرفته شده باشند را کشف کنند.
هوش مصنوعی این چنین می تواند به بازدید حقیقت و قبول اطلاعات پشتیبانی و روال صحت سنجی گزارش های خبری را تسریع کند. ابزارهای گسترش یافته در این حوزه که قابلیت تشکیل محتوا در قالب های مختلفی را دارند، به روزنامه نگاران پشتیبانی می کند تا محتواهای خود را برای مخاطبان شخص سازی کنند تا تبدیل خلق داستان هایی دلنشین تر برای آنان شود.
به طور کلی ترکیب ابزارهای هوش مصنوعی در روزنامه نگاری، می تواند با ساده سازی فرآیندها، تبدیل بهبود شاخص دقت شده و کیفیت کلی گزارش های خبری را ارتقا بخشد.
از آن جهت که ابزارهای هوش مصنوعی می تواند کارایی و منفعت وری روزنامه نگاران و خبرنگاران را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد، نیاز است که این قشر کار با ابزارها را برای تشکیل و تشکیل محتوا بیاموزند.
علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی می تواند به خودکارسازی ماموریت های تکراری پشتیبانی کند و همانطور که حرف های شد به تجزیه و تحلیل داده ها و بازدید حقیقت ها بپردازد و به روزنامه نگاران این امکان را بدهد که زیاد تر بر روی ساختن داستان های دلنشین تمرکز کنند.
دستیابی سریع به بینش ها و روندهای مورد قیمت از مجموعه داده های بزرگ، نیز از دیگر مزایای کار با ابزارهای هوش مصنوعی است و به تشکیل محتوای آگاهانه تر و تاثیرگذارتر پشتیبانی می کند.
روزنامه نگاران در سراسر جهان به طور فزاینده ای از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای گزارش دهی و تشکیل محتوا منفعت گیری می کنند؛ کشورهایی همانند آمریکا، انگلیس، چین، ژاپن و آلمان از جمله پذیرندگان پیشرو فناوری هوش مصنوعی در روزنامه نگاری می باشند.
بازدید مدل های هوش مصنوعی مولد همانند ChatGPT که اکنون به مرحله ای از رشد رسیده اند و می توانند با مسائل روبرو شوند (برای مثال یک قضیه ریاضی را حل کنند)، از دیگر مباحث نقل در این بوتکمپ می بود.
در این دوره آموزشی کاربردی، به فعالیت برخی شرکت های پیشرو در حوزه هوش مصنوعی در سرزمین نظیر «همراه اول» هم اشاره و حرف های شد که در یک نمونه از فعالیت های هوش مصنوعی اپراتور اول تلفن همراه سرزمین، دو سال قبل روی پروژه تشکیل نمود های اختصاصی بصری کار کرد.
این پروژه به کاربران اجازه می داد با موبایل خودشان ویدیویی را ضبط کرده و بارگذاری کنند؛ سپس با انتخاب کاراکتر انیمیشنی موردنظر خود، این کاراکتر به جای آنها حرکت و سخن بگویید کند که در واقع زیاد پشتیبانی کننده برای خلق ویدیوهای زیاد و ساده می بود.
گفتنی است در جریان برگزاری این بوتکمپ، مجموعه ای از ابزارهای هوش مصنوعی دستیار تشکیل و توزیع محتوای خبری، تشکیل و ویرایش عکس و ویدیو، تشکیل زیرنویس اتومات، خلق محیط حقیقت افزوده، تولیدکننده نمود های اختصاصی، تولیدکننده موسیقی، نظارتی محتوا و… معارفه، نحوه کار با آنها تشریح و نقاط قوت و ضعف هر کدام بازدید شد.
دسته بندی مطالب
منبع