به گزارش دلچسب
ورود خودروهای برقی به ایران و فروش آنها، شرایطی دشوار را پیشروی وزارت صمت و واردکنندگان قرار داده است. منفعت گیری از خودروهای الکتریکی بهگفتن تاکسی در سرزمین به مرحله اجرا نرسید. بعد از آن اراعه این خودروها در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی نیز بدون نتیجه ماند. ازاینرو اکنون نهادهای مسئول تصمیم گرفتهاند تا سامانه خودروهای برقی راهاندازی شود و قیمتگذاری این خودروها نیز بهصورت آزاد صورت بگیرد.
«سپهر دادجوی توکلی»، سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با خبرگزاری مهر، از آزادسازی قیمتگذاری خودروهای برقی خبر داد. به حرف های او، اعضای شورای رقابت به اتفاق آرا مصوب کردند خودروهای برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن خارج شود. علت این تصمیم، اراعه آسانتر و افزایش رقابتپذیری در بازار ماشین از با اهمیت ترین دلایل این تصمیم بوده است.
مصوبه ۵۴۳ دستورالعمل شورای رقابت برای خودروهای انحصاری است. این دستورالعمل در بهمنماه ۱۴۰۱ صادر شد تا قیمتگذاری خودروها در بازار انحصاری با منفعت گیری از آن صورت گیرد. بر پایه این دستورالعمل سازمان حمایتقیمت همهشده ماشین را محاسبه میکند. وزارت صمت نیز بهگفتن تنظیمگر فنی آن را به خودروسازان ابلاغ میکند.
سامانه خودروهای برقی، آماده میزبانی از مشتریان تازه
علاوه بر آزادسازی قیمت خودروهای الکتریکی، سامانه خودروهای برقی نیز بهزودی در دسترس متقاضیان قرار گرفت. این سامانه در کنار دو سامانه دیگر یعنی سامانه خودروهای وارداتی و سامانه خودروهای داخلی فعالیت خواهد کرد. متقاضیان جدیدی میتوانند نسبت به خرید خودروهای الکتریکی از طریق بلوکهکردن پول و ثبتنام در سامانه خودروهای برقی عمل کنند. هونگچی EQM-5، هوندا ENS1، لونا GRE، کیامسی EJ7 و دو مدل آئودی Q4 Etron و Q5 Etron در این سامانه اراعه خواهند شد. بر پایه تازه ترین اخبار، مبلغ ملزوم برای بلوکهکردن جهت ثبتنام در سامانه خودروهای الکتریکی، ۱۰۰ میلیون تومان است.
به نظر میرسد وزارت صمت تصمیم دارد بعد از بیمشتری ماندن خودروهای برقی در سامانه جامع خودروهای وارداتی، آنها را با روشی تازه به متقاضیان فرد دیگر بفروشد. با دقت به افتخودروهای وارداتی و بازار سیاهی که حوالی این خودروها شکل گرفته است، امکان استقبال مشتریان تازه از اراعه خودروهای برقی با قیمتهایی رقابتی وجود دارد.
دسته بندی مطالب
منبع