[ad_1]
به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، داود منظور با ابراز این که «تلاش کردیم دولت را با درآمدهای پایدار اداره کنیم»، اظهار کرد: در سالهای قبل با اهمیت ترین سازوکاری که دولت جستوجو کرد این می بود که مالیات را بهگفتن منبع مهم درآمد دولت، یعنی مالیات و حقوق گمرکی را بهگفتن منبع های پایدار و قابل مطمعن دولت و منبع های درونزای اقتصاد بهگفتن رکن مهم فراهم مالی دولت قرار دهیم، رشد درآمدهای مالیاتی در سه سال آخر دولت قبل اگر قیاس کنیم با همین سه سال قبل که دولت شهید رئیسی بوده، کاملاً این را مشخص می کند.
او گفت: بهطور متوسط نرخ رشد مالیات در سه سال آخر دولت قبل طبق معمولً نزدیک به ۲۰ درصد بوده است، این نرخ در دولت آقای رئیسی رسید به ۶۰ درصد، یعنی سالی ۶۰ درصد مالیات افزایش اشکار کرد.
منظور او گفت: چون مدتی مسؤولیت سازمان مالیاتی را در این دولت بهمسئولیت داشتم، عملاً ما با عادلانه کردن نظام مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدیدی که مالیات پرداخت نمیکردند، با هوشمندسازی مالیاتی و منفعت گیری از نظام دادهها توانستیم مالیات را قدری به مالیات عادلانه نزدیک کنیم، یقیناً تا این مدت هم باور داریم که بین آنچه مالیات وصول میشود و ظرفیت وصول مالیات، فاصله وجود دارد، ما تا این مدت همه مطرحهای مالیاتی را شناسایی نکردیم، تا این مدت همه مالیات حقه را دریافت نمیکنیم و به همین جهت هم ما میبینیم سهم مالیات در فراهم بودجه در دولت آقای رئیسی نسبت به دولت قبل یک افزایش چشمگیری اشکار کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبرداد: به همان مقدار هم ما توانستیم اتکای دولت را به منبع های ناپایدار افت دهیم که یکی از آنها درآمدهای نفتی است و این چنین یکی از آنها انتشار کردن اوراق مالی است. آن جایی که ما مجموع درآمدهای مالیاتی و گمرکی و فروش نفتمان پاسخگوی نیازهای ما نیست لاجرم میرویم بهطرف انتشار کردن اوراق بدهی.
او گفت: در دولت آقای رئیسی نزدیک به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل بازپرداخت شد و مقدار انتشار کردن اوراق خالصی که در این دولت در این سه سال اتفاق افتاد، فقطً ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی اگر ما نسبت بگیریم؛ نسبت خالص انتشار کردن اوراق به کل بودجه دولت؛ در دولت قبل در سه سال آخر دولت؛ این نسبت ۱۴ درصد بوده، در دولت آقای رئیسی این به ۵.۵ درصد افت اشکار کرده است، یعنی دولت توانسته است با شناسایی منبع های پایدار بهجای انتشار کردن اوراق، بهطرف منبع های پایدارتر برود که عمدهترین آنها مالیات و حقوق گمرکی بوده است، یقیناً کنار این دولت از ظرفیتهای خالی صادرات نفت هم منفعت گیری کرده است.
منظور یادآور شد: در دولت قبل ما موارد زیاد و اوقات بسیاری می بود که نفتی که میخواستیم صادر کنیم، بازار صادراتی در اختیار نداشتیم، این نفت روی کشتیها باقی میماند تا برای آن مشتری اشکار کنیم، اما در این دولت همه نفتی که تشکیل شد که ظرفیت تشکیل هم افزایش چشمگیری اشکار کرد، ما ظرفیت تولیدمان از نزدیک به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده هم اکنون به ۳.۶ میلیون بشکه در روز و این ظرفیت بخشی به مصرف داخل و بخشی به صادرات تعلق اشکار میکند.
او گفت: درآمد صادرات نفت ما به همین نسبت افزایش اشکار کرده است؛ یعنی در دولت آقای رئیسی ما توانستیم در درآمد حاصل از صادرات نفت یک افزایش قابلتوجهی تشکیل کنیم، بر این مبنا تقریباً سالی ۱۵ میلیارد دلار، به درآمد صادرات نفت نسبت به سالهای آخر دولت قبل اضافه شد.
منظور تصریح کرد: همه اینها کنار هم علتشد که ما بتوانیم پایداری بودجهای را افزایش دهیم، کسری بودجه را کنترل کنیم و در سال قبل ما توانستیم ۹۹ درصد هزینههای جاری را که در بودجه پیشبینی شده می بود تخصیص دهیم و پرداخت کنیم و ۸۵ درصد هزینههای عمرانی و اعتبار مطرحهای عمرانیمان را تخصیص دهیم. مجموع اینها علتشد مقدار افتتاح مطرحها در این دولت بهشدت افزایش اشکار کند. ما فقط در سال قبل بالغ بر ۱۲۰۰ پروژه و مطرح را افتتاح کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سرزمین در ادامه گفت: هم اکنون کسری بودجه را کم کم به طرف صفر شدن نزدیک میکنیم. کسری بودجه ما دو نوع است. یک نوع کسری بودجه نهان است، یعنی ما در بودجه درآمدهایی میگذاریم که این درآمدها قابل تحقق نیست؛ به طور مثال اگر ما ظرفیت فروش نفتمان ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، در بودجه مینویسیم ۶۵۰ هزار میلیارد تومان. این ۱۵۰ هزار میلیارد تومان؛ کسری بودجه نهان است. ما در این دولت تلاش کردیم که کسری بودجه نهان را حذف کنیم.
او گفت: مخصوصاً در بودجه ۱۴۰۳ به این نوشته، به جد پرداختیم. به همین جهت کل بودجه ما در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲، فقط ۲۴ درصد رشد کرد. در صورتی که سالهای قبل رشد بودجه در برخی از سالها ۵۰ درصد می بود.
منظور در خصوص چگونگی رشدهای بعضاً ۵۰ درصدی بودجه در برخی سالها او گفت: برای این که منبع های؛ واهی می بود. هنگامی منبع های؛ واهی است، شما هزینههای زیاد تعریف کنید، از آن طرف هزینهها تحقق اشکار میکنند، منبع های تحقق اشکار نمیکنند؛ این تبدیل میشود به کسری بودجه پنهانی که خود را آشکار میکند.
منظور در خصوص اصلاحات ساختاری بودجه او گفت: با اهمیت ترین اصلاح ساختار بودجهای که انجام دادیم؛ واقعی کردن درآمدها و منبع های دولت، افت مقدار نسبت انتشار کردن اوراق، حرکت به طرف منبع های پایدار بودجهای و یقیناً منفعت گیری حداکثری از ظرفیت صادرات نفت سرزمین می بود. این عمل های در کل بودجه دولت را به یک بودجه پایدارتری تبدیل کرد که کسری این بودجه به قسمتهای دیگر انتقال اشکار نکنند. هنگامی ما در عمل کسری نهان بودجه داریم، هزینهها اتفاق میافتد، دولت چه کار میکند؟ متوسل میشود به راه حلهای فراهم مالی تورمی که یکی از عمدهترین آنها این است که به طور غیرمستقیم از منبع های و تسهیلات نظام بانکی منفعت گیری میکند.
وی او گفت: ما در این دوره تلاش کردیم که کسری دولت را به نظام بانکی منتقل نکنیم و این مسأله علتشد که در قسمت پولی هم ما به یک انضباط برسیم. یعنی انضباط بودجهای مقدمهای شد برای تحقق انضباط پولی در سرزمین. لذا یکی از با اهمیت ترین رویکردهای ما در دولت شهید رئیسی این می بود که بتوانیم خود دولت را به طور پایدار با اتکا به منبع های قابل مطمعن و پایدار؛ فراهم مالی کنیم. نتیجه همه این اقداماتی که ما انجام دادیم در مطرحهای تملک خود دولت و حمایتاز اندوختهگذاریهای قسمت دولتی چه در قالب تسهیلات بانکی و چه در قالب بازار اندوخته، اینها نتیجهاش این شد که ما ناظر رشد اقتصادی نسبتاً قابل توجهی شدیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سرزمین با اشاره به این که در سه سال آخر دولت قبل رشد اقتصادی دولت نزدیک به منهای سه درصد بوده است، او گفت: یعنی در سه سال آخر نه تنها ما سالانه رشد اقتصادی نداشتیم، به طور میانگین سالی سه درصد اقتصاد ما کوچکتر شده است. در دولت آقای رئیسی در این سه سال قبل، رشد اقتصادی سرزمین بالای ۵ درصد بوده است. به طور میانگین در هر سال، یعنی ما در سال ۱۴۰۰، ۵ و نیم درصد رشد داریم، در ۱۴۰۱، ۵ درصد رشد داریم، در ۱۴۰۲ نزدیک به ۶ درصد رشد داریم. این رشد نشان دهنده یک جهش در اقتصاد است.
وی اصرار کرد: یک اتفاق تازه است یعنی ما از رشدهای منفی آمدیم به رشد بالای مثبت که شما میبینید که سازمانهای بینالمللی این رشد ایران را تحسین میکنند، بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، این رشد اقتصادی ایران را در این شرایط با همه فشارها و تحریمهای بینالمللی آنها تحسین میکنند.
منظور با اشاره به این که قسمت عمده این رشد، مرهون افزایش راه اندازی اندوخته در اقتصاد است، او گفت: ما ناظر این هستیم که در سه سال قبل راه اندازی اندوخته ناخالص در سرزمین افزایش قابل توجهی اشکار میکند. در سه سال آخر دولت قبل رشد راه اندازی اندوخته ناخالص یا همان اندوخته گذاری کل در اقتصاد، منهای ۳ و نیم درصد می بود. در سه سال قبل در این دولت، رشد اندوخته به بالای ۴ درصد مثبت رسیده است، یعنی ما از شرایطی که اندوخته سرزمین، حجم اندوختههای کل اقتصاد، افت اشکار میکرد آمدیم به شرایطی که حجم اندوختههای ناخالص سرزمین در حال افزایش اشکار است.
او همین طور گفت: برای این که بتوانیم اقتصاد را بزرگتر بکنیم، باید بتوانیم اندوخته گذاری ناخالص را از میزانی که الان به آن دست اشکار کردیم زیاد تر شود. علت هم این است که ما استهلاک اندوخته را باید جبران کنیم این اندوخته گذاریهایی که الان دارد انجام میگیرد عملاً تا این مدت همه استهلاک اندوخته را جبران نمیکند. به این علت یکی از دلایل کم رشدی در اقتصاد عدم راه اندازی اندوخته و عدم اندوخته گذاری کافی است، جهتگیری دولت این بوده که ما فضا را به این سمت ببریم که هم اندوخته گذاری دولتی در ماشین آلات و ساختمان، هم اندوخته گذاریهای غیردولتی بیاید پشتیبانی کند تا بتوانیم موجودی اندوخته در اقتصاد را افزایش بدهیم که مشابه با آن رشد هم اتفاق میافتد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سرزمین با گفتن این که یقیناً در کنار اینها نوشته منفعتوری هم کاملاً مورد دقت دولت بوده است، او گفت: آماری که سازمان ملی منفعتوری انتشار کرده و همین روزهای تازه در رابطه رشد منفعتوری در سال قبل به طور تفصیلی این آمار و گزارش انتشار شد، نشان داد که ما در سال قبل رشد منفعتوری در اقتصاد چیزی نزدیک به ۲ درصد بوده است. یعنی ما از رشد نزدیک به نزدیک به ۶ درصد ۲ درصد این رشد را از محل منفعتوری حاصل کردیم.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع