به گزارش دلچسب
گزارش انتشار شده در خصوص حرکت ایرانیان در شبکههای اجتماعی، حاکی است که در سال ۱۴۰۲، اپراتورهای ارتباطی بیشترین رتبههای شاخص «آگاهی از برند» را در سرزمین دارند و در بین اپراتورها، ایرانسل با اختلاف، در رتبه نخست جای گرفته است.
، به تازگی گزارشی تحت گفتن «حرکت کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی»، توسط شرکت دیتاک انتشار شده که شامل آمار و اطلاعاتی از حرکت کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی، طی سال ۱۴۰۲ است.
نتایج انتشار شده در این گزارش، از بازدید و تحلیل بیشتر از ۲ میلیارد محتوای کلانداده گردآوری شده توسط دیتاک، آمار منبع های رسمی سرزمین و سازمانها و نهادهای تخصصی (از جمله مرکز ملی فضای مجازی، سازمان گسترش تجارت، گزارشهای شرکتهای بورسی و برخی منبع های معتبر بینالمللی) و مراکز نظرسنجی باسابقه همانند ایسپا و با مقصد اراعه یک عکس کلی از زیستبوم شبکههای اجتماعی در ایران، تهیه و انتشار شدهاند.
در بخشی از این گزارش، با گفتن «حالت برندها در شبکههای اجتماعی»، وجود برندها در شبکههای اجتماعی بازدید شده و شرکتها، بر پایه شاخصهایی همانند «بیشترین مقدار آگاهی و بازدید»، «بیشترین تکرار نام و منشن»، «بیشترین تعداد جستوجوکننده» و… رتبهبندی شدهاند.
بر این مبنا، در سال ۱۴۰۲، اپراتورهای ارتباطی بیشترین رتبههای شاخص «بازدید و آگاهی از برند (Brand Awareness on Social Media)» را در سرزمین داشتهاند و در بین اپراتورها، ایرانسل با کسب ۵.۴ میلیارد بازدید، در رتبه نخست قرار دارد. همراه اول و رایتل نیز با ۳.۷ و ۲.۹ میلیارد، به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند. در این شاخص، تعداد ایمپرشن یا بازدید محتوا، بهگفتن مهمترین معیار آگاهی از برند، بازدید شده است.
از نظر شاخص «سهم صدای برندها در شبکههای اجتماعی (Social Share of Voice)» که نمایانگر نسبت تکرار اسم یک برند و محصولات آن در قیاس با رقبای فعال در همان صنعت خاص است، در این گزارش، اپراتورهای ارتباطی با یکدیگر قیاس شدهاند. در این شاخص نیز، ایرانسل با سهم ۵۲ درصدی، بالاتر از همراه اول و رایتل قرار دارد که به ترتیب، دارای سهمهای ۳۷ درصدی و ۱۱ درصدی می باشند.
در شاخص بیشترین جستوجوکننده، اپراتورهای ارتباطی غایب می باشند و فروشگاه کوروش، دیجیکالا، فیلیمو، آپ، اسنپ، نماوا و خانومی، در رتبههای اول تا هفتم جای گرفتهاند.
با دقت به نقش مهم شبکههای اجتماعی در آگهی افکار عمومی نسبت به برندها، تهیه و انتشار کردن این نوع گزارشها، میتواند راهگشای صاحبان کسبوکار، فعالان حوزه بازاریابی و تبلیغات، روابط عمومیها، تحلیلگران رسانه، پژوهشگران و جامعهشناسان باشد.
شرکت دیتاک، دارای هفت سال توانایی در عرصه جمعآوری، رصد و تحلیل دادههای رسانهها و شبکههای اجتماعی (Social Listening) است و این گزارش را برای دومین سال متوالی انتشار کرده است. این شرکت از طریق سامانههای هوشمند، محتوا و مطالب را از بسترهای گوناگون شبکههای اجتماعی و رسانههای آنلاین جمعآوری کرده و با منفعتگیری از الگوریتمهای هوش مصنوعی، دادههای اولیه را به اطلاعات معنادار و قابل منفعت گیری برای کسبوکارها تبدیل میکند.
دسته بندی مطالب
منبع