به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت با وجود در مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به با اهمیت ترین چالشها و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و او گفت: از جمله چالشهای مهم ما که مورد اصرار رئیس جمهور شهید نیز می بود، مساله تنظیم بازار است که زمان بسیاری از این وزارتخانه را به خود تعلق داده و ما امیدواریم که با همکاری مردم و به اختصاصی مطرحها و برنامههای صحیح و کارشناسی شده مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و از بین بردن مشکلات حاضر در این عرصه مبادرت ورزیم.
علی آبادی او گفت: انتظار دارد مؤسسه در حمایتاز سیاستها و عمل های وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و الزامی است با دقت به ظرفیتها و توانمندیهای علمی و تخصصیاش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاستگذاری ها نیز تأثیر گذار باشد.
اصرار بر ساماندهی قیمتگذاری دستوری
علی آبادی، گسترش بازرگانی را یکی از محورهای مهم گسترش سرزمین دانست و افزود: ایران یکی از کریدورها و شاهراههای حیاتی تجارت جهانی است که متأسفانه هیچ عمل و مطالعهای در این عرصه صورت نگرفته است. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدورهای شمال –جنوب و شرق – غرب نقش پررنگتری ایفا کند.
وی این چنین بر فعال کردن نقش اتاقهای بازرگانی و اصناف، ربط عمیق با مردم، از بین بردن گرههای تشکیل شده در تاثییر تحریم، ساماندهی قیمتگذاری دستوری و حمایتعمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی سرزمین توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی اصرار کرد.
علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تأسف کرد و افزود: برای تحقق این کار باید به اراعه آموزشهای بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روال تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت کنیم که سپس از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و قبول مؤسسه مطالعات به امضا نرسد.
شراکت جدی مؤسسه مطالعات در تنظیم بازار
وزیر صنعت، معدن و تجارت ، ضمن اصرار مجدد بر شراکت جدی مؤسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواستار تأثیرگذاری زیاد تر این نهاد پژوهشی بر دیگر دستگاههای مرتبط، از جمله بانک مرکزی در عرصه تخصیص و فراهم ارز شد.
وی این چنین بر اراعه گزارشهای کارشناسی از طرف مؤسسه در حوزه نظام تشکیل و توزیع کالا، بازدید سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، اصرار کرد و او گفت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویدادها وجود یافت و از پژوهشگران مؤسسه خواست که به طور جدیدیتر فعالیتهای وزارت صمت را رصد و برای مشکلات حاضر، جواب و راه حل کارشناسی اراعه کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هیچ بخشنامهای نباید قبل از نظر کارشناسی مؤسسه صادر شود چراکه هر بخشنامهای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر دیگر نهادهای وابسته اتخاذ شود که نقش مؤسسه در این عرصه را نباید نادیده گرفت.
بنا بر اظهار مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، علی آبادی تصریح کرد: سازمانهای وابسته به نهادهای گسترش دانش ملی میتوانند فاصله بین دستگاههای اجرایی با نهادهای علمی را افت دهند. به همین علت، برخی اظهار نظرها درمورد برچیدن و یا ادغام نهادهای پژوهشی متعلق به دستگاههای اجرایی با دانشگاهها، غیرکارشناسی است. دانشگاهها باید کار خودشان را بکنند و مؤسسات پژوهشی به مأموریتهای خاص خودشان بپردازند که عموماً مسائل مبتلابه سرزمین است.
وی از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی خواست به اراعه پژوهشهای بنیادی، زیربنایی و مهم سرزمین بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. این چنین ماحصل فعالیتها، یافته و دستاوردهای پژوهشی خودش را در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایشهای فصلی به خبر مخاطبان بهاختصاصی معاونتهای وزارت صمت و دیگر دستگاههای مسؤول رساند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت این چنین با اشاره به این که ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن ضمن افزایش ارتباطات و تعامل های با جهان باید به جستوجو تولیدات و محصولات دانش بنیان می بود، او گفت: اگر دانش بنیان حرکت نکنیم قیمت افزوده چندانی تشکیل نخواهیم کرد. به همین علت باید به جستوجو جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهادهای پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیتهای دانشی سرزمین را ارتقا دهیم.
راه اندازی میز مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در همه مبادی ورودی وزارت صمت
سید مهدی فرحی قائم مقام وزیر صنعت، معدن در ادامه این نشست بر اهمیت نقش این مؤسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت به اختصاصی در حوزه تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی سرزمین اصرار کرد و افزود: این مؤسسه، باید به گفتن چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند.
او گفت: مؤسسه باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا به طور حضوری و میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیمات و نیازهای پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.
فرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهادها و دستگاههای مسؤول در امور اقتصادی سرزمین او گفت: اگر مؤسسه در مبادی و ورودیهای وزارتخانه وجود داشته باشد، میتوان صداها و دغدغهها را سریعتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر ملزوم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.
به حرف های قائم مقام وزیر صمت، مؤسسه مطالعات، باید مطالعات جهانی، بینالمللی و منطقهای هم چنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت میکند و ما به گفتن یک سرزمین خواهان گسترش باید چه واکنشی داشته باشیم.
وی این چنین از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی خواست تا در عرصه گسترش ربط صنعت و دانشگاه و ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاهها نیز ایفای نقش کند.
تدوین سند راهبرد گسترش صنعتی در دستور کار مؤسسه
این چنین احمد تشکینی رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از مؤسسه، به تشریح کارکرد مؤسسه و گروههای پژوهشی در سه سال تازه پرداخت و او گفت: در اغاز دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه مطرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این مؤسسه سپرده شد که با یک تیم ۳۰ نفره و همکاری سازمانهای صمت استانی و استانداریها و نمایندگان مجلس با پیروزی به انجام رساند و یک مطرح تکمیلی با نوشته برتریهای اندوخته گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.
تشکینی، مطالعات مربوط به خودروهای برقی، تهیه اسناد حمایتبرنامه هفتم گسترش، تدوین سند راهبرد گسترش صنعتی و گسترش زنجیره قیمت را از دیگر عمل های مؤسسه دانست و افزود: ساختار تشکیلاتی مؤسسه مشابه با ساختار و نیازهای مطالعاتی تازه وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروههای پژوهشی مؤسسه اکنون با یکی از معاونتهای وزارتخانه در ربط و همکاری است.
دسته بندی مطالب
منبع