به گزارش دلچسب
به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، عباس رضایی، رئیس واحد حملونقل مجتمع فولاد سبا، ضمن اظهار این خبر او گفت: بر پایه دستورالعملهای ایزو و قوانین سازمان استاندارد، فرایند کالیبراسیون باسکولهای دینامیک و استاتیک ریلی باید بهصورت دورهای انجام پذیرد و این کار باید با یک دستگاه واگن شاخص انجام گردد؛ به این علت با دقت به نبوده استِ این چنین واگنی در مجتمع فولاد سبا، عمل به فراهم واگن از طریق برگزاری مناقصه شد و بعد از انجام فرایند مناقصه، قیمت کشفشده جهت فراهم این واگن ۱۷ میلیارد تومان برآورد گردید.
وی در تشریح اهمیت و چگونگی اجرای این پروژه او گفت: در راستای افت هزینهها، واحد حملونقل سبا، با اتکا به دانش فنی کارکنان امانی و پیمانکار شاغل در ایستگاه راهآهن سبا، جهت فراهم این واگن از منبع های داخلی اظهار آمادگی کرد. در همین جهت، کارگروهی راه اندازی شد و جهت بازدید و دادهبرداری واگنت اسقاطی حاضر در ایستگاه راهآهن سبا عمل نمود و بعد از بازدیدهای فنی و مهندسی، بازسازی و تحول مطرح بازدید واگن اغاز گردید. این پروژه در زمانزمان ۲ ماه و با هزینه نزدیک به ۶۰ میلیون تومان انجام گردید.
پافشاری بر اجرای پروژه با کمترین هزینه
در همین عرصه، اکبر کشاورز، تکنسین ناظر واحد راهآهن فولاد سبا نیز خاطرنشان کرد: با دقت به الزام کالیبره کردن باسکولهای ریلی دینامیک و استاتیک و پافشاری رئیس واحد حملونقل فولاد سبا بر طراحی و ساخت این واگنت با امکانات و منبع های حاضر با کمترین هزینه، همکاران این واحد عمل های و بازدیدهای ملزوم را بهصورت میدانی انجام دادند.
وی یادآور شد: بعد از بازدید منبع های حاضر و امکانسنجیهای ملزوم با منفعتمندی از مشاوره کارشناسان وابسته، از یک واگن فرسوده برای این منظور منفعت گیری شد که جهت تحکیم شاسیها، سایز و ابعاد پروفیل و ورقهای موردنیاز محاسبه و سپس با انجام هماهنگیهای ملزوم با کارگاه برش، ورقهای حاضر برای خمکاریهای ملزوم به کارگاه تعمیرگاه منتقل شد.
افزایش شدت عملیات مانور و از بین بردن اختلال در عملیات ایستگاه
علیرضا رحمتی، تکنسین ناظر واحد راهآهن نیز در این باره این چنین او گفت: بعد از ثبت مشخصههای ملزوم بر پایه اطلاعات اداره ناوگان راهآهن سراسری و انجام محاسبات طول و عرض واگن با دقت به استانداردهای راهآهن، اشکار شد این واگن با مشکلات عدیدهای روبه رو است، ازجمله این که قلاب کشش واگنت مذکور از نوع زنجیری و از نظر ایمنی فاقد استانداردهای ملزوم می بود؛ به همین علت افت شدت عملیات مانور و اختلال در عملیات ایستگاه را در پی داشت و باید معاوضه میشد. به همین منظور، تشکیل قلاب اتوماتیک (تشکیل کانال قلاب و ضربهگیر) بر روی واگنت نقل و طراحیهای ملزوم انجام شد.
فراهم عمده قطعات یدکی موردنیاز از محل منبع های حاضر باهدف افت هزینه
رضا فرخپور، تکنسین ناظر واحد راهآهن نیز او گفت: با دقت به ویژگیهای واگنت مذکور از نظر چرخ و محور و قابلیت حمل وزنههای موردنیاز کالیبره کردن باسکولها (سمپل) و این چنین کوپل شدن به واگن یا لکوموتیوها، باید تغییراتی اساسی در آن تشکیل میشد که نیاز به طراحی و محاسبات داشت. سپس فراهم قلاب اتوماتیک، متعلقات و یراقآلات مخصوص به آن الزام یافت که فراهم آن با دقت به منفعت گیری از منبع های حاضر و الزام افت هزینههای ساخت بهسهولت انجام نمیشد؛ ولی با دقت به حاضر بودن لکوموتیوهای قدیمی بدون منفعت گیری، توانستیم عمده قطعات یدکی موردنیاز را فراهم کنیم.
بازسازی پیروزیآمیز تجهیزات
به حرف های علی ثابتین، تکنسین ناظر واحد راهآهن، در ادامه این فعالیتها، عملیات جداسازی قلاب و متعلقات از لوکوموتیو مذکور و بازسازی زبانهها، قطعات داخلی قلاب و ضربهگیر با پیروزی انجام شد. بعد از آن بلبرینگ چرخها و مخازن روغن آن مورد بازدید قرار گرفت و عملیات روانکاری موردنیاز بر روی آنها انجام گرفت. بعد از نقل و انتقالات قطعات موردنیاز و این چنین انتقال واگنت به محل مناسب جهت انجام جوشکاری و برشکاریهای ملزوم، مشورتهای ملزوم به مجریان وابسته داده شد و اجرای پروژه با پیروزی به آخر رسید.
اهمیت بازسازی واگنت
سعید نصر، کارشناس بازرسی فنی سبا، در قسمت فرد دیگر از این گزارش گفت: عملیات بازسازی این واگنت از چند نظر اهمیت داشت که برخی از با اهمیت ترین موارد آن عبارتاند از: ایمنی بالای قلاب اتوماتیک نصبشده بر روی واگنت نسبت به قلاب دستی که بر روی واگنت قدیمی نصب می بود؛ منفعت گیری از سازه واگنت فرسوده و بازسازی و بهکارگیری مجدد آن؛ منفعت گیری از وزنههای قدیمی و عدم نیاز به خرید مجدد وزنه استاندارد؛ صرفهجویی ناشی از بهکارگیری موارد فوق و منفعت گیری از توانمندیهای بینواحدی.
در خاتمه، عباس رضایی، رئیس واحد حملونقل مجتمع فولاد سبا، از پشتیبانیهای مدیریت مجتمع فولاد سبا، مدیریت انرژی و نت سبا و کوششهای مجدانه کارکنان واحدهای حملونقل و بازرسی فنی سبا، قراردادهای گسترش فولاد مبارکه و شرکت توکاریل که در اجرای این پروژه مساعدت نمودند، سپاس و سپاس کرد.
دسته بندی مطالب
منبع