به گزارش دلچسب
در اوج گسترش کنکورد در سال ۱۹۷۲، چندین شرکت هواپیمایی در سراسر جهان این هواپیمای اثرگذار را خواست دادند.
شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز برای دو هواپیمای مافوق صوت و گزینهای برای خرید یک فروند دیگر، خواست ثبت کرده می بود.
تاریخچه این خواست چیست و چه اتفاقی میتوانست بیفتد؟
علت خواست کنکورد توسط ایرانایر چه می بود؟
ماجرا از ۸ اکتبر ۱۹۷۲ اغاز شد، وقتی که ایرانایر قرارداد خرید دو فروند کنکورد و گزینهای برای خریداری سومین فروند را امضا کرد.
ایران این خواست را به گفتن یک حرکت دیپلماتیک برای نزدیکتر شدن به فرانسه در قالب چند قرارداد دیگر همانند سیستم تلویزیون رنگی SECAM انجام داد.
ایران در سال ۱۹۷۳، دو خلبان را به فرانسه فرستاد تا نحوه پرواز با کنکورد را یاد گرفته و چندین پرواز آزمایشی را در مرکز آئروسپاسیال (شرکت دولتی هوافضا و صنایع دفاعی فرانسوی) در شهر تولوز فرانسه انجام بدهند.
سپس ایرانایر چند کنکورد از ایر فرانس اجاره کرد تا پروازهای آزمایشی از پاریس به تهران و این چنین یک سفر به جزیره کیش را انجام دهد.
اصولاً این بدان معنی می بود که ایران ایر یک کنکورد فعال در اختیار داشت، هر چند یک عملیات اجاره با پرسنل می بود.
مقصد از انجام این کار این می بود که مردم ایران قبل از تحویل اولین هواپیما، توانایی سفر با شدت مافوق صوت را داشته باشند.
قرار می بود که اولین کنکورد ایرانایر در سال ۱۹۷۶ و دومین فروند در اواخر سال ۱۹۷۸ تحویل داده شود.
ساخت این هواپیماها اغاز شد و کنکوردها ساخته شدند؛ اما هیچ زمان به ایرانایر نرسیدند.
چه بر سر این قرارداد آمد؟
در سال ۱۹۷۸، ایران دچار تغیرات اجتماعی شد و شاه قوت خود را از دست داد.
انقلابیون کنکورد را به گفتن یک کالای لوکس و نمادی از تجملات حکومت قبلی دیده و از خرید آن استقبال نکردند.
علاوه بر این، اختلافات بین ایران و سرزمینهای غربی به گمان زیادً هرگونه تجارت بین آنها را غیرممکن میساخت.
ایران به علت ناآرامیهای سیاسی و بحران نفتی، در ماه آوریل سال ۱۹۸۰ خواست کنکوردها را رسماً لغو کرد.
بدین ترتیب دو فروند کنکوردی که برای ایرانایر تشکیل شده بودند، به بریتیش ایرویز منتقل شدند.
چه اتفاقی میتوانست بیفتد؟
شرکت هواپیمایی ایرانایر میتوانست همانند امارات امروز، در آن زمان پیشرو در سفرهای بینالمللی بین آمریکا، اروپا و آسیا باشد.
اگر بحران نفتی رخ نمیداد و خواست کنکورد ایرانایر عملی میشد، این خرید وفروش میتوانست جان تازهای به این هواپیما ببخشد.
با وجود یک شرکت هواپیمایی دیگر که کنکورد را به خدمت میگرفت و سوخت ارزان در ایران، ممکن می بود که دیگر شرکتهای هواپیمایی نیز این هواپیما را خواست دهند.
این اتفاق میتوانست تأثیر بزرگی بر صنعت هواپیمایی بگذارد.
ممکن می بود که آئروسپاسیال نسخه دوم کنکورد را بسازد و رقابت برای سفرهای مافوق صوت شدت بگیرد (به جای لغو پروژه بوئینگ ۲۷۰۷).
احتمالا اروپا هیچ زمان ایرباس را تأسیس نمیکرد و صنعت هوانوردی شکل کاملاً متغیری به خود میگرفت.
دسته بندی مطالب