به گزارش دلچسب
از زمان سفر تازه وی به روسیه، تقریباً همه از قطار اختصاصی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی خبر دارند. اما آیا می دانستید که او یک جت شخصی نیز در دارد؟ کیم جونگ اون برای سفر خود با رئیس جمهور پوتین، هواپیمای شخصی Ilyushin II-62M ساخت شوروی خود را کنار گذاشته و این سفر ۱,۱۷۳ کیلومتری را با قطار طی کرد. این ایلیوشین به نام پرنده ملی کره شمالی، Chammae-1 به معنی «قوش» نامگذاری شده است.
هواپیمای Ilyushin II-62M
در سال ۱۹۶۰، دفتر طراحی ایلیوشین، طرحی برای یک هواپیمای جت دوربرد به دفتر طراحی و آزمایش شوروی تحویل داد. برنامه این می بود که این هواپیما جانشین هواپیمای مسافربری توربوپراپ و دوربرد Tupolev Tu-114 شود. از آنجایی که توپولف Tu-114 در زمان طراحی هواپیمای مسافربری ایلیوشین، به تازگی داخل سرویس شده می بود، ایلیوشین زمان بسیاری برای تکمیل طراحی خود داشت. برای افت صدای موتور در کابین، ایلیوشین چهار موتور توربوفن Soloviev D-30KU هواپیما را در نازل های دوقلو/جفت شده در کناره ها و زیر دم T شکل هواپیما قرار داد. این طراحی همانند به طراحی VC-10 توسط کمپانی بریتانیایی ویکرز می بود. در ابتدا، موتورهای این هواپیما به شدت ضعیف بودند که علتشد ایلیوشین آن ها را تحول دهد.
Il-62 در ۱۵ سپتامبر ۱۹۶۷ با اولین پرواز مسافربری شرکت Aeroflot از مسکو به مونترال با پرچم ملی شوروی داخل سرویس شد. این هواپیما به هواپیمای منتخب این شرکت هواپیمایی برای پروازهای طویل زمان تبدیل شد و این چنین توسط شرکتهای هواپیمایی پرچمدار لهستانی و رومانیایی LOT Polish Airlines و Tarom به کار گرفته شد. در کل، ۳۰ سرزمین از Il-62 منفعت گیری می کردند، از جمله Air Koryo متعلق به کره شمالی که تا این مدت سه فروند Il-62M در ناوگان ۱۵ فروندی خود دارد. برای این که در رابطه حالت Ilyushin Il-62 های در اختیار Air Koryo به شما ایده ای بدهیم، باید بگوییم که P-882 نزدیک به ۳۶ سال و P-881 نزدیک به ۳۸ سال سن دارد. هواپیمایی که دیکتاتور کره شمالی در قبل از آن منفعت گیری می کرد نسخه P-885 است که در ژوئن ۱۹۷۹ و در شرایط کاملاً نو تحویل داده شد و اکنون بیشتر از ۴۴ سال از عمر آن می گذرد.
جت رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون از Ilyushin II-62M خصوصی خود در ماه مه ۲۰۱۸ برای پرواز به دالیان، به منظور دیدار با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ منفعت گیری کرد. هواپیمای Ilyushin Il-62M یکی از مدلهای بهبود یافته هواپیمای Il-62 است. این هواپیما با رنگ سفید رنگ آمیزی شده و عبارت کره شمالی به زبان کره ای در دو طرف بدنه آن نوشته شده است. دم Tشکل این هواپیما که با پرچم ملی جمهوری دموکراتیک خلق کره مزین شده، به نمود رنگ سفید هواپیمای شخصی اون افزوده است. این پرچم به زبان کره ای “Ramhongsaek Konghwagukgi” (پرچم آبی و قرمز جمهوری) نامیده می شود، از یک پنل مرکزی قرمز رنگ با یک نوار سفید باریک و یک نوار آبی برجسته تر در بالا و پایین راه اندازی شده است. در مرکز این پرچم نیز یک ستاره قرمز پنج پر در بعد عرصه دایره ای سفید قرار دارد. این ستاره قرمز نماد کمونیسم است، پنل فرمز رنگ نماد میهن پرستی، نوار سفید نشانه یگانگی و فرهنگ و نوارهای آبی نماد اتحاد است و از سال ۱۹۴۸ تا بحال پرچم کره شمالی بوده است.
هواپیمای کیم جونگ اون دارای یک پیکربندی VIP شبیه هواپیمای ایر فورس وان متعلق به رییس جمهور ایالات متحده است. عکسهایی که توسط خبرگزاری دولتی کره انتشار شده است، فضای داخلی شیک این هواپیما را مشخص می کند که با صندلیهای چرمی سفید بزرگ، میزهای چوبی براق و زیرسیگاری کریستالی تزئین شده است. آخرین باری که این هواپیما در حال خدمت دیده شد، وقتی می بود که خواهر کوچکتر رهبر کره شمالی، یو جونگ از آن برای پرواز به محل برگزاری بازی های المپیک کره جنوبی در پیونگ چانگ منفعت گیری کرد.
علت احتمالی این که کیم جونگ اون از Il-62M خود برای پرواز به روسیه منفعت گیری نکرد، می تواند به علت نگرانی در رابطه مکانیک هواپیما و عدم وجود وسایل الکترونیکی مدرن باشد. کو یونگ هوان، دیپلمات اسبق کره شمالی که به کره جنوبی فرار کرده می بود، زمان سخن بگویید با خبرگزاری رویترز در رابطه سفر اون به روسیه، او گفت که این هواپیما مناسب این سفر نبوده است: «هواپیمای او قدیمی است، به درستی نگهداری نشده است، و اگر حادثه ای رخ دهد، همه چیز روی هوا خواهد می بود، به این علت وقتی برای جبران وجود نخواهد داشت، از این رو از منظر امنیتی و تجهیزات، فکر می کنم مناسب نیست».
بر خلاف پدربزرگش، کیم ایل سونگ، که از پرواز می ترسید، کیم جونگ اون دوست ندارد زمان ملاقات با رهبران جهان در خارج از سرزمین، از سنت خانوادگی سفر با قطار زره پوش پیروی کند. این قطار دارای همه امکانات لوکسی است که می توانید فکر کنید، قطاری شامل ده ها واگن، از جمله یک واگن رستوران که غذاهای لذیذ و شراب فرانسوی سرو می کند. نقطه ضعف این قطار این است که سنگین، بزرگ و دست و پا گیر است و به علت قدیمی بودن شبکه ریلی کره شمالی می تواند تنها با شدت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این چنین، بعد از رسیدن به مرز روسیه، برای حرکت روی ریل های با سایز متفاوت روسیه، باید همه چرخ های آن جانشین شوند.
ویژگی های هواپیمای Ilyushin Il-62M
طراحی و ابعاد:
- طول: نزدیک به ۵۳ متر
- بالها: ۴۳ متر
- ارتفاع: ۱۲ متر
- ظرفیت مسافر: تا ۱۸۶ نفر در چیدمان استاندارد
موتورها:
- Il-62M تجهیزبه چهار موتور توربوفن مدل Soloviev D-30KU است که راندمان بالاتری نسبت به مدلهای قدیمیتر دارند و علتکاهش مصرف سوخت و افزایش برد پروازی خواهد شد.
برد پروازی:
- برد پروازی Il-62M نزدیک به ۱۰,۰۰۰ کیلومتر است که این امکان را میدهد تا مسافتهای بینالمللی بلند را بدون نیاز به توقف بینراه طی کند.
ظرفیت بار:
- این هواپیما علاوه بر ظرفیت بالای مسافر، دارای فضای بار بسیاری نیز هست که امکان حمل بارهای سنگین و حجیم را فراهم میآورد.
سیستمهای ناوبری و ایمنی:
- Il-62M دارای سیستمهای پیشرفته ناوبری و ایمنی است که شامل سیستمهای اتوپایلوت، رادار هواشناسی و تجهیزات الکترونیکی بهبود یافته میشود.