[ad_1]
به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، آیتالله علیرضا اعرافی در اجلاسیه تبیین راهبردها و برنامههای کلان حوزههای علمیه که در مشهد مقدس برگزار شد ضمن خیرمقدم به مدیران و معاونان، به مسوولیت مهم آنان در عرصه فعالیت خود اشاره و اظهار کرد: بار مهم پیشبرد آرمانها و اهداف حوزههای علمیه بر دوش مدیران است که مدیریت مستقیم آموزش و پرورش و پرورش طلاب را در سراسر سرزمین از قم تا همه استانها و شهرها بر دوش دارند.
وی با گفتن این که ما و شما هر روز نیازمند پیشرفت اخلاقی و مراقبتهای نفسانی و تعالی روحی و معنوی هستیم، او گفت: آنانی که پرچمدار می باشند، راهبرند و پیشگامند بیشتر از دیگران به پیشرفت خود در مسیر هدایت نیاز دارند. در حقیقت کار را در حوزه های علمیه افرادی پیش برده اند که خود در حوزه معنی و معرفت و اخلاق سرآمد بودند، پیشاهنگ بودند، دست بالایی داشتند تا به هدایت دیگران پرداختند.
مدیر حوزه های علمیه با گفتن این که بزرگان ما رتبه های یک در اخلاق و معنویت را احراز کردند که توانستند جامعه را اداره کنند و عالمان خوب، مبلغان خوب و محققان خوب پرورش کنند، تصریح کرد: از این نظر است که ما و شما فارغ از هر چیز باید اولین رسالت مان ترقی روحی و معنوی و اخلاقی خودمان باشد و برای این کار باید خود ما و شما دارای برنامه باشیم.
آیت الله اعرافی با گفتن این که همه می بایست تا ذیل عنایات نهج البلاغه و سخنان امیرالمومنین(ع) زندگی کنیم، اظهار کرد: نهج البلاغه باید کتاب کنار دست یک روحانی باشند؛ نهج البلاغه باید آمیزه قلب و درآمیخته با جان و روح ما باشد و اگر این کتاب در وجود ما برنامه و زندگی ما وجود داشت حتما با یک رنگ و بوی دیگر الهی و آسمانی اشکار می کنیم.
او همین طور گفت: از جمله قسمتهای مهم نهج البلاغه مباحث توحیدی نهج البلاغه است؛ مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری فرزند موسس حوزه چندین دفعه و مکرر گفتن می کرد، شما در اخلاق بنیان توحید خود را تحکیم کنید؛ بزرگان نیز همچون آخوند خراسانی ویژگیش این می بود که یک موحد کامل می بود و به این علت احکام توحید در وجود ما می بایست قوی باشد.
مدیر حوزه های علمیه با اصرار بر اهمیت دقت و اهتمام به نهج البلاغه و به خصوص به ابعاد توحیدی و معرفتی بلند آن، او گفت: این پیشنهاد را به همه دارم که نهج البلاغه را در کنار دست خودمان داشته باشیم و به خصوص به توحید در نهج البلاغه که بنیان همه رشد و تعالی ما می باشد نیز اهتمام و اعتنای اختصاصی داشته باشیم.
آیت الله اعرافی در ادامه گفت: مدیران مدارس علمیه در محضر نهج البلاغه و قرآن قبل از هر چیزی باید توحید را بیاموزند و این همان توحیدی است که در نهج البلاغه وضوح زیاد تر اشکار کرده است و این توحید می بایست حاکم بر روح حوزههای علمیه باشد؛ بدون تردید اگر این نگاه به خداوند و توحید الهی بر دل و جان ما و حوزههای ما حاکم شد همه چیز حل خواهد شد و این باور و باور عمیق آن چیزی است که همه حوزه را می سازد.
وی با گفتن این که غیر از خدا وحدتی در عالم نیست و او وحدت محض است، او گفت: آن حقیقت ناب در سراسر عوالم غیب و شهود یک جاست و آن در ذات متعالی خداوند است و عزتی جز در بارگاه خداوند نیست؛ غیر آن بارگاه هیچ جای فرد دیگر این وحدت نیست و جز آن قوتی در عالم نیست؛ یگانگی عزت، قوت و همه کمالات وجود یک جاست.
مدیر حوزههای علمیه سرزمین با گفتن این که این توحید ناب امروز مبنا حوزههای علمیه ماست و این توحید راهبر حرکت ماست، گفت: این توحید جای دیگر عالم نیست و این توحید که حقیقی ترین و اصیل ترین اندیشه بشریت است، روح عالم حقیقت هستی، وحدانیت خدا و حاکمیت این اراده یگانه خداست و همین توحید نیز مبنا دین و مطلب انبیاست.
آیت الله اعرافی با گفتن این که نابترین اندیشه توحیدی که فلسفه تا حد بسیاری آن را تبیین کرده است، از آن ما و در دست ماست، اظهار کرد: از با اهمیت ترین پرچمها که انقلاب اسلامی بالا برده پرچم توحید ناب زلال مبرا و پاکیزه از همه اون وسوسه ها و تحریم ها است و به این علت صیانت از این توحید ناب که مبنا همه معارف الهی است بر دوش ما قرار دارد.
او همین طور گفت: یقیناً ما مدعی نیستیم که مکاتب فلسفی امروزی که داریم حتی توانسته باشد همه توحید قرآنی و نهج البلاغه ای را تبیین کرده باشد اما تا حد بسیاری تبیین نموده و ما نیز معتقد به توحیدی هستیم که در قرآن عکس شده است.
مدیر حوزه های علمیه با گفتن این که توحید ناب در نهج البلاغه بوده و این اندوخته بزرگی برای ما و شما در همه جوامع بشری است، اظهار داشت: خود ما و شما باید از بن دندان به اعماق این نظریه توحیدی نهج البلاغه برسیم و باور کنیم و این آن راهی است که انقلاب اسلامی آن را در جهان ندا داد و این آن چیزی است که باید از حوزه نشأت بگیرد.
آیت الله اعرافی با گفتن این که این روح توحیدی و نگاه ناب و خالص به جهان و هستی و نگاه توحیدی به عالم است، ابراز کرد: آنچه که ما در شعاع توحید میگوییم، توحید دقیق و ناب و زیاد زلال در معرفت الله است و توحیدی که سایه میافکند و طاعت و عبادت و سبک زندگی و همه هستی بشر را شامل می شود و این توحید جامعی است که اسلام آن را نداد داد.
وی با گفتن این که آیت الله حائری گفتن می کرد، منبع و ذخیره مهم اخلاق و خودسازی و پیشرفت توحید است، او گفت: خدایا به همه ما توفیق ده که توحید را در وجود خودمان و در جامعه و جهان خودمان محقق و پیاده سازیم.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه گفت: یکی از موقعیت هائی که این اندیشه تجلی اشکار کرده، در معارف رضوی است که قسمت مهمی از معارف امام رضا(ع) در تبیین این توحید است؛ به این علت اصرار بر این است که ما پایههای معرفتمان را در حوزه بر پایه توحید جامع و ناب و راهگشا مبتنی کنیم و این قضیه در نظام تربیتی، در نظام آموزشی، در تعامل استاد و شاگرد، مدیر و مدرسه ما باید نمودگر باشد و باید در وجنات ما و شما و در حرکت و کردار ما و شما مدیران استادان نمود اشکار کند.
آیت الله اعرافی با گفتن این که ما برای فقه و نظریههای فقهی اسلام و اندیشههای اسلامی به گستره همه حوزههای دانش و رشتهای قیمت قائلیم، یکی از کارهای حوزه را گسترش مرزهای علوم اسلامی دانست و اذعان کرد: باید به این کار معترف می بود که بنیان و درون مایه و نخ تسبیح، معارف اعتقادی و اندیشه ناب توحیدی است که باید در سراسر حوزه های دانشی و قلمروهای علمی و در نظام اخلاق و پرورش و نظام رفتاری ما نمود گر باشد و این آن انتظار اکیدی است که از همه ما می رود.
وی با گفتن این که مدیر چرخاننده این نگاه و رویکرد در مدرسه است، گفت: اساتید هم در این کار نقش مهم و خطیری دارند اما به واقع آن فردی که راهبر رویکردهای مهم در مدرسه است، هر جا که باشد مدیر است نگاه رویکرد کار او عمل او همه باید بر شالوده توحید محکم یافته باشد و از خدا میخواهیم که ما را در این مسیر قرار دهد
الزام صیانت و پاسداری از هویت حوزه و روحانیت
مدیر حوزه های علمیه ضمن اشاره به نوشته هویت حوزه و روحانیت، گفت: هویت مبنا کارکرد و حرکت و شخصیت طلبی ماست؛ اگر روزی هویت روحانی فرو ریخت هر چه داشته از بین می رود.
آیت الله اعرفی با گفتن این که اصالت و هویت عمیق تاریخی حوزه می بایست در اعماق وجود طلبه و استاد حس و لمس شود، او گفت: او گفت و گو هویت در مباحث روانشناختی و آموزش و پرورش محل او گفت وگوهای بسیاری قرار گرفته است.
وی ضمن اصرار بر الزام صیانت از هویت حوزوی و پاسداری از آن تصریح کرد: اگر امروز بگوییم با اهمیت ترین ماموریت شما مدیران صیانت از این هویت عمیق روحانیت و حوزه هست گزاف نگفته ایم. اگر ما نتوانیم هویت طلبه را شکوفا بکنیم و آن را معماری نمائیم، هرچه هم معلومات بدهیم و معیشت را درست کنیم باز خاصیت نخواهد داشت.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه گفت: هویت حوزه و روحانیت در روزگارهایی نگه داری شده است که حوزه از هیچ امکاناتی برخوردار نبوده است، عمامه او قدغن بوده است، مدرسه او بسته بوده است، در خانه هم مورد تعقیب قرار میگرفته است ولی چون باور به هویت می بود و به واقع باور به اون ذات و اصالت و نقش و کارکرد و هویت می بود، این رشته قطع نشد.
نهاد حوزه و روحانیت در برابر آماج تهدیدات هویت طلبگی قرار گرفته است
آیت الله اعرافی با گفتن این که امروز نهاد تاریخی و عظیم حوزه در برابر امواجی قرار گرفته است که اون حس و هویت و اصالت و باور به اون نقش را امکان پذیر از او بگیرند، اظهار کرد: باید راه معماری هویت در طلبه را فرا بگیریم.
وی با گفتن این که در شرایط تازه روزگار، با اتفاقاتی در این عالم روبه رو هستیم، او گفت: برخی از این اتفاقات که همه بدان اشراف داریم، امکان پذیر عرصه فروپاشی درونی را تشکیل کند، تصریح کرد: امروزه نهاد حوزه و روحانیت با امواج جدیدی روبه رو است یک نهاد باید بتواند نقش مناسب خودش را در این مرحله ها تعریف بکند.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به گسترش دایره علم و آگاهی در بین جامعه بشری، اظهار کرد: این اتفاق اتفاق جدیدی نیست؛ علم و آگاهیهای گوناگون در روزگارهای اسبق و قرون قبل محدود به یک گروههای محدود افراد دارای تمکن یا تلاش های اختصاصی می بود؛ امروز آگاهیهای گوناگون هم زیاد شده است و تلاطم افکار و آرا و تکثر و تنوع اندیشه های رقیب و بیشمار در عالم بوجود آمده و این اتفاق ایست که در قرن تازه به شکل فوق العاده گسترده پدید آمده است.
آیت الله اعرافی با گفتن این که امروز گفتمان های دیگر و نظریات کلان تمدنی که از سوی غرب انتشار کردن اشکار کرده، معرکه را سخت و دشوار و کار را زیاد سنگین کرده است، اظهار کرد: امروزکار، کار عادی و متعارفی نیست؛ نهاد حوزه و روحانیت داخل یک میدان جدیدی شده که مطلقا سابقه ندارد و آنهم ورود در یک میدان رقابتی در عالیترین سطوح تمدنی با تفاوتهای زیاد اصیل است و از این جهت، پنجه افکندن در پنجه گفتمان های مسلط بر انسان کار زیاد حساسیست.
وی با اصرار بر این رویارویی تمدنی که کار را زیاد سخت کرده، ابراز کرد: این رویارویی تمدنی منحصرا مربوط به قم و یا مراکز استان های بزرگ نیست بلکه مربوط به همه سرزمین است؛ به این علت این سخنانی است که مدیر ما در یک شهر کوچک هم باید به این مباحث بیندیشد و مطلع باشد و در کار خود ریشههای آن را معالجه و درمان کند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع