به گزارش دلچسب
شرکتی که امسال رکورد جهانی گینس را با قطار همه هیدروژنی خود شکسته می بود، اکنون محصول پیشتاز فرد دیگر معارفه کرده است. «اشتادلر ریل» (Stadler Rail) ناوگان قطاری تشکیل کرده که میتوانند با منفعت گیری از هیدروژن یا باتری روی شبکه ریلهای فرعی جابهجا شوند.
کمپانی اشتادلر ریل سازنده یکی از قطارهای بهیادماندنی اروپاست: Stadler RS1 Railbus. این قطار که از سال ۱۹۹۶ تشکیل میشد، با پنجرههایی ذوزنقهای ظاهری همانند پل داشت. RS1 یکی از اولین قطارهای دیزلی نسل تازه می بود که بهطور گسترده در آلمان و چک منفعت گیری شد. این قطارها میتوانند با دیزل معمولی یا دیزل ساختهشده از روغن کلزا کار کنند و هم چنان نزدیک به ۵۰۰ تا از آنها فعال می باشند.
بااینحال این قطارهای محبوب به آخر عمر خود نزدیک خواهد شد؛ به همین علت سازنده آنها، اشتادلر ریل آلمان، قطار جدیدی به نام RS Zero معارفه کرده است. این قطار کربن-صفر است و میتواند با برق باتری، هیدروژن یا ترکیبی از این ۲ کار کند.
شگفت نیست که اشتادلر ریل اولین تولیدکننده جهان باشد که این چنین قطاری تشکیل کرده. این کمپانی ماه مارس رکوردی جهانی به نام خودش ثبت کرد: قطار Flirt H2 فقط با یک مخزن سوخت و در ۴۶ ساعت مسیری ۲٬۸۰۳ کیلومتری را پیمود.
قطار RS Zero به لطف وزن سبک خود میتواند در ریلهای فرعی جابهجا شود. (ریلهای فرعی شبکهای از ریلهای کوچکتر می باشند که به مسیرهای ریلی بزرگتر ختم خواهد شد.) ازآنجاکه ۳۸ درصد خطوط ریلی آلمان برق ندارند، از اضافه شدن این واگنهای تازه به سیستم حملونقل آلمان استقبال خواهد شد و درصورتیکه این قطار داخل ریل برقی شود، میتواند بهجای هیدروژن از باتری خود منفعت گیری کند.
اولین واگن با منبع انرژی هیدروژن و باتری
نمونه اولیه اشتادلر قطاری تکواگنی هیدروژنی است اما این کمپانی قطاری با پیکربندی واگن دوگانه هم ساخته است. یک واگن هیدروژنی میتواند ۷۰۰ کیلومتر راه برود، درحالیکه این فاصله در واگن دوگانه به هزار کیلومتر میرسد. مدلهای باتریدار بُرد زیاد مختصرتری دارند؛ یک واگن با یک بار شارژ، برد ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتری دارد و برد مدل دوواگنی از ۹۰ تا ۱۸۰ کیلومتر متغیر است. هر ۲ پیکربندی واگنها را به حداکثر شدت ۱۲۰ کیلومتربرساعت میرسانند.
گزینه دوگانه به مدیران خطوط ریلی اجازه میدهد وسیلهای انتخاب کنند که بیشترین سازگاری را با مسیرها و نوع سوختی که با آن راحتاند، دارد. ازآنجاکه اولین خط ریلی هیدروژنی در آلمان اظهار کرده که به مدلهای همه باتری رجوع میکند، اراعه ۲ گزینه برای RS Zero استراتژی تجاری هوشمندانهای به نظر میرسد.
واگنهای قطار سوخت هیدروژن-باتری RS Zero ارتفاع ورودی پایین و کف پایینآمده بدون پله دارند که سوار شدن به آن را برای افراد دچار مشکلات حرکتی ساده میکند. این قطار فضاهایی چندمنظوره برای دوچرخه و دیگر لوازم جاگیر دارد. در مدلهای قبل اشتادلر، این امکان وجود داشت که صندلیها جمع شوند تا فضا برای دوچرخه و دیگر وسایل باز شود؛ به نظر میرسد در این مدل نیز این چنین امکانی تعبیه میشود.
این قطار مطابق معیارهای اقلیمی طراحی شده است. ۹۸ درصد مواد پوشش کف را منبع های تجدیدپذیر راه اندازی خواهند داد و دیوارهای کناری نیز از مواد بازیافتی می باشند. اشتادلر میگوید سیستم خنککننده این قطار نیز دوستدار محیطزیست است.
دسته بندی مطالب