به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، متن سخنرانی حجت الاسلام شهریاری در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی به شرح زیر است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین
و صلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعه باحسانه الی یوم الدین
تبریک عرض میکنم اعیاد سعید ولادت پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و ولادت امام جعفر صادق علیه السلام را به همهی میهمانان گرامی و حضار محترم در سی و هشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی. این چنین سپاس میکنم از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که دعوت ما را پذیرفتند. خیر مقدم عرض میکنیم به همه علما و فرهیختگان حاضر به خصوص میهمانانی که از خارج از سرزمین و خارج از تهران دعوت ما را پذیرفتند و قدم رنجه فرمودند.
سی و هشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی با نوشته “همکاریهای اسلامی برای دستیابی به قیمتهای مشترک با پافشاری بر قضیه فلسطین” به مقصد پیگیری دیپلماسی تقریب و گفتمان امت واحده، برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی اغاز میگردد. از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران کمال سپاس را داریم که در سفر خود به سرزمین عراق به این مفهوم بنیادین اشاره کردند و آن را به گفتن مطالبهای اساسی یادآور شدند. این اندیشه عمیق که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (قدس سره) پایهگذار آن بودند، با لیاقت توجهی جدی و اختصاصی است.
مقصد مهم و بنیادین ما در کنفرانسهای وحدت در چهار دوره تازه این بوده که جوامع اسلامی به سمت این مفهوم قرآنی آرمانی حرکت کنند و آن را به منصه ظهور برسانند تا مرزهای کشورهای اسلامی کمرنگ شود، پول واحد اسلامی ترویج یابد و مجلس واحدی که بتواند قوانین و مقررات مشترک و اجتماعی را به تصویب رساند، در این اتحادیه فعال گردد.
در این برهه حساس تاریخی که جهان دچار دو جنگ مخاطرهآمیز و خانمانسوز است، بر امور ذیل پافشاری میکنیم:
۱. قرآن کریم یگانه راهنمای وحیانی حفاظتشده برای بشریت است. صلح و دوستی با مسلمانان و همپیمانان و مقاومت در برابر طاغوت و ظلم مستکبران از آموزههای حیاتقسمت آن است. سه قیمت مشترک در جامعه انسانی یعنی کرامت انسان، عدل و امنیت از جمله اهداف مشترک اسلامی برای گسترش پایدار در منطقه است. کرامت انسانی، عطیهای الهی است که به طور یکسان و بدون احتیاط افکار و عقاید هر انسانی از آن جهت که انسان است، از ناحیه خداوند به بشر اعطا گردیده است. مجموعهای از خصوصیات این کرامت انسانی که اندیشهورزی و خداجویی در رأس آنهاست، بشر را از بقیه موجودات عالم نزدیک میکند. این چنین حق زیستن و حق دسترسی به آب و غذا و مسکن از بدیهیترین حقوقی است که با اعطای کرامت به انسان متبلور گشته
است .۲. هر نوع تعرض به این حقوق مصداق بارز ظلم است و عدل، دستوری عقلی و الهی است برای این که بشر بتواند دولتی پایدار تأسیس کند که در آن حقوق همه انسانها به طور یکسان فارغ از وابستگیهای قومی، مذهبی و دینی محترم شمرده شده و عرصهای برای تعامل های منصفانه اجتماعی به دست دهد. زیادهخواهان و مستکبران عالم مدام با ابزارهای زر و زور و تزویر بر آن می باشند که حقوق دیگران را به سود خود مصادره کنند و برای دستیابی به منافع زیاد تر از هیچ ظلمی کوتاه ندارند، طوری که اینک در غزه و سرزمینهای اشغالی دستشان به خون بی گناهان، کودکان، زنان و سالخوردگان آلوده گشته و بازخوانی تاریخ تلخ حرف های ملکوتیان «اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء» را برای آورده است. توبیخ الهی شامل حال آنانی گردید که همانند بنی اسرائیل علی رغم این که پیمان بسته بودند که خون بیگناهان را نریزند و فردی را از خانهاش بیرون نکنند ولی نقض عهد کردند و وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لَا تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ / / ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقًا مِنْکُمْ مِنْ دِیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ یَأْتُوکُمْ أُسَارَیٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ…
این وعده الهی در قرآن است که شما بنی اسرائیل علیرغم ضمانت قبلی، دستتان را به خون بی گناهان آلوده کردید و تعداد بسیاری را از خانه و کاشانه خود آواره نمودید. خداوند به شما وعده داده که جزای این کار شما در دنیا خزی، خواری و رسوایی و در آخرت شدیدترین عذاب الهی است و بدانید که خداوند از کرده شما غافل نیست. فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَٰلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا ۖ وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یُرَدُّونَ إِلَیٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿۸۵﴾
و ما امروز این وعده الهی یعنی این خذلان رژیم غاصب صهیونیستی را مشاهده میکنیم. در حوزه نظامی با شکستی بدون دستاورد، در حوزه سیاسی با اختلاف درونی، در حوزه اجتماعی با تظاهرات علیه جنگ در خیابانها، در حوزه فرهنگی با از دست دادن وجاهت جهانی و ترک گردشگران و در حوزه اقتصادی با بیاعتباری و توقف اندوختهگذاری خارجی به وضوح این ذلت، خسارت و خذلان نزد همه آشکار و مشاهده گردید.
۳. امنیت جهانی در گرو پیشگیری از زیادهخواهی و منفعتطلبی مستکبران عالم است. کشورهای اسلامی منطقه و همسایگان ما بدانند که اهداف گسترش پایدار نیازمند امنیت جهانی و منطقهای است و این کار بدون همکاریهای اسلامی برای دستیابی به این قیمت مشترک مقدور نیست. ما میتوانیم با همکاریهای منطقهای از جنایات جنگی که در غزه واقع شد و در کرانه باختری و فلسطین اشغالی و لبنان در حال وقوع است، پیشگیری کنیم و توقف این جنایات را در میدان عمل رقم بزنیم. فراهم امنیت منطقه در گرو وحدت عملی کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم غاصب و در فراهم امنیت برای مردم فلسطین است. تشکیل تمدن نوین اسلامی در گرو فراهم امنیت منطقه با منفعت گیری از عقلانیت حاکمان کشورهای غرب آسیاست.
این چنین جنگ روسیه و اوکراین را نه تقابل اروپا با روسیه بلکه تقابل ناتو به سرکردگی آمریکا با روسیه میدانیم و به اتحادیه اروپا پیشنهاد میکنیم که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند و بازخوانی منافع مشترک با روسیه را در دستور کار قرار دهد. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و انگلیس تمایلی به تحکیم اتحادیه اروپا ندارند و منافع خود را در فروپاشی اتحادیه اروپا و سقوط قیمت یورو در این منطقه میدانند. اروپا باید با هوشیاری از این دام خطرناک جهانی به در رود.
۴. مایه امید است که جهان اسلام رو به صلح عادلانه نهاده و تلاش میکند گفتمان ستیزهجویی را از منطقه حذف کند. ما از توقف جنگهای بیحاصل در یمن و سوریه استقبال کردیم و از بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه اظهار خشنودی میکنیم. او گفت و گو را یگانه راه برای دستیابی به صلحی پایدار در منطقه میدانیم و از این که کشورهای پیشتاز اسلامی همچون پادشاهی سعودی و ترکیه تشکیل پلهایی بین مذاهب اسلامی را در مکه و استانبول در دستور کار خود قرار دادند و قیمتهای مشترک را به دور از تکفیر و افراطیگری جستوجو میکنند، استقبال میکنیم و این دو دولت کریم را به گسترش بیشتر از پیش روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دعوت میکنیم و از این که فراملیگرایی با محوریت افراطیگری قومی و مذهبی را به حاشیه میرانند، سپاس میکنیم. این حرکت میتواند الگویی برای دیگر کشورهای واگرای منطقه شده و این تنبه را تشکیل کند که هیچ زمان دولتهای بیگانه نمی توانند فراهم کننده صلح پایدار در منطقه باشند.
این حرکت دوجانبه به سوی یکدیگر، نویدبخش صلحی پایدار و همکاری بادوام در منطقه است.امیدواریم همکاری کشورها گسترش یابد و به همافزایی در حوزه دانش و فناوری، امنیت منطقهای، قوت سیاسی و مبادلات سودمند اقتصادی و فرهنگی منجر گردد و همگرایی رسانهای جای واگرایی تبلیغات مذهبی را بگیرد و عرصه مساعدی برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی به دست دهد.
۵. تأسیس امارت اسلامی افغانستان فرصتی تکرارناپذیر برای خدمتی عادلانه و صادقانه به همه اقوام و مذاهب گوناگون برای طالبان به دست داده است. امیدواریم امارت اسلامی افغانستان با مراعات حقوق همه شهروندان و تشکیل زمانهای برابر برای آنها، تهمت قومیتگرایی و تبعیض را از خود بزداید. تعصبات قومی و زبانی، جز برگشت خسارات اسبق و درگیری و نزاع ملی، پیامد فرد دیگر در بر نخواهد داشت. در کنار آن، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده برای دستیابی امارت اسلامی افغانستان به همهجانبهگرایی اظهار میکند.
۶. مدارس اسلامی و مؤسسات آموزشی و تعلیمی در سراسر جهان اسلام به خصوص در سرزمین پاکستان را دعوت میکنیم که تعلیمات افراطیگری و تکفیرگرایی را از درون خود بزدایند و اینک که کشورهای اسلامی بیشتر از پیش به یکدیگر نزدیک شدهاند، طلابی پرورش کنند که نوک تیز پیکان و قلم خود را فهمید مستکبران عالم و طواغیت زمان بگیرند و از تشکیل تفرقه و تنازع درون جهان اسلام که دامی از سوی دشمنان جهان اسلام است، پرهیزکرده و محبت و رحمت را در بین مسلمانان ترویج دهند. وعده الهی به مغفرت و اجر عظیم در گرو دوستی با مسلمانان از همه اقوام و ملل و مذاهب اسلامی است.
در آخر، یک بار دیگر از ریاست محترم جمهور و همه علما و فرهیختگان حاضر به خصوص میهمانانی که از خارج از سرزمین و خارج از تهران دعوت ما را پذیرفتند و قدم رنجه فرمودند، سپاس میکنم.
نصرت الهی به حول و قوه الهی نزدیک است و “اخری تحبونها نصرٌ من الله و فتحٌ قریب و بشر المؤمنین. و السلام علکیم و رحمت الله و برکاته”
دسته بندی مطالب
منبع