به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی امروز سهشنبه ۱۷مهر در آیین تکریم و معارفه رؤسای مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی او گفت: روابط عمومی ماموریت تبلیغات را برعهده ندارد و به نوعی میتوان او گفت «بوق و شیپور» نیست. اگر انتظارمان از روابط عمومی این است که میتوان با کارهای گلدرشت، مخاطب را اقناع کرد، حتما نادرست کردهایم.
او گفت: روابط عمومی ماموریت اقناع افکار عمومی و خبر رسانی را برعهده دارد اما اگر در مسیر پروپاگاندا حرکت کند، به نتیجه نمیرسد. روابط عمومی نباید گزینشی باشد و فقط با برخی ذینفعان ربط داشته باشد. چرا که این نهاد حلقه ارتباطی با عامه ذینفعان است. اگر این چنین رویکردی بر مرکز روابط عمومی حاکم نباشد، روابط عمومی برای وزارتخانه نیست بلکه برای جریانی خاص است. ما باید تلاش کنیم همه ذینفعان، عدل ارتباطی را حس کنند. چرا که یکی از انواع عدل که در تعالیم اسلامی و انسانی به آن موظف شدهایم، عدل ارتباطی است.
وزیر فرهنگ ضمن اصرار بر این که کارکرد گزینشی روابط عمومی جهت تحقیر و نفرت ارتباطی میشود، او گفت: یکی دیگر از ویژگیهایی که باید به آن دقت کرد این است که روابط عمومی نباید منفعل باشد و همه تلاش و تلاشش معطوف به حل و فصلِ حاشیهها باشد بلکه باید رویکردی فعالانه و پیشگیرانه داشته باشد.
صالحی با اشاره به برخی رویههای غلط افزود: روابط عمومی نباید پُرخرج باشد و فکر کند میتواند با پولپاشی اعتمادسازی کرد. چون در بلند زمان به سیستم صدمه میزند. کافی است در این عرصه به توانایی دیگران دقت کنیم. افرادی که درصدد بودند با پول خرج کردن ربط بگیرند، موفقیتی کسب نکردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: دقت روابط عمومی باید صرف وزارتخانه باشد نه فقط شخص وزیر، با همین نگاه باید عمل های صورت پذیرد و اخبار مربوط به وزیر جستوجو شود.
وی با گفتن این که مدیر روابط عمومی نباید حس کند کارگزار وزیر است، بلکه باید با برنامه ریزی پیش برنده باشد، افزود: بعضی اوقات اوقات روابط عمومی به آچار فرانسه وزیر تبدیل میشود که این چنین رویهای مطلوب نیست.
صالحی تصریح کرد: مساله فرد دیگر که باید به آن دقت کنیم تک رسانهای نبودن روابط عمومی است. چون دوره آن قبل است و هرچه جلوتر میرویم فضای فناوری به سمت تکثر فضای انتشار کردن حرکت میکند و با گذر زمان گسترش بیشتری می یابد. اگر نسبت به برخی از عرصهها غافل شویم بخشی از مخاطبان خود را از دست دادهایم برهمین مبنا نباید روابط عمومی تک رسانهای باشد.
وی در ادامه به برخی دیگر از ویژگیهای روابط عمومی اشاره کرد و او گفت: فعالیتهای روابط عمومی نباید موسمی و مراسمی باشد بلکه باید در طول زمان، فعالیت داشته باشند.
صالحی ضمن انتقاد از برخی جوابهای تند مراکز روابط عمومی افزود: روابط عمومی نباید بیاخلاق و یا کمادب باشد امکان پذیر انسانهای هتاکی وجود داشته باشند که به وزیر یا وزارتخانه توهین کنند، اما روابط عمومی باید سمبل اخلاق و ادب وزارتخانه باشد.
وزیر فرهنگ با اصرار بر این که روابط عمومی باید برای بیصدایان و کمصدایان باشد و نباید فقط برای پُرصدایان باشد، او گفت: در آخر از زحمات آقای محمدمهدی سموعی سپاس و برای آقای نیکنام حسینپور آرزوی توفیق دارم.
صالحی با اشاره به سابقه حسینپور او گفت: یکی از با اهمیت ترین ویژگیهای آقای حسینپور این است که در حوزههای گوناگون وزارت فرهنگ فعالیت داشته و شناخت خوبی از مسائل دارند که پشتوانهای برای روابط عمومی به حساب می اید.
وی با اشاره به بهبود حالت کارکنان اظهارداشت: رضایتمندی کارکنان مساله فرد دیگر است که باید به آن دقت کرد ماموریت ما تکریم همه کارکنان است و اگر جایی حس کردیم اتفاق ناپسندی صورت میگیرد، عمل های ملزوم را انجام میدهیم تا رضایتمندی کارکنان حاصل شود. در همین جهت وقتی که در معاونت فرهنگی خدمت میکردم، جلساتی را با کارکنان داشتیم و مطالبات تا حد امکان پیگیری میشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گفتن این که باید در چارچوب وفاق ملی که در دولت چهاردهم نقل شده است حرکت کنیم، او گفت: مسائل تازه در لبنان و غزه همبستگی اجتماعی قابل توجهی به همراه آورد به گفتن مثال در نماز جمعه هفته قبل از طیفهای گوناگون مردمی وجود یافتند. ما نیز ماموریت داریم در همین جهت حرکت کنیم.
نیکنام حسینپور رئیس تازه مرکز روابط عمومی و خبررسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین ضمن سپاس از مطمعن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: وزارت فرهنگ ذینفعانی دارد که هر یک خبرنگار شهروند می باشند. جنگ ما جنگ روایت است و هر فردی که روایت اول و صادقانه را اراعه کند، موفقتر خواهد می بود. بر همین مبنا روابط عمومی وزارت فرهنگ باید در حوزه روایت دقت ملزوم را داشته باشد تا روایتی صادقانه از فعالیتهای وزارت فرهنگ صورت پذیرد.
وی با گفتن این که ماموریت ما دفاع از کارکرد وزارت فرهنگ در عرصههای گوناگون است، افزود: در این عرصه نباید اغراق و کم کاری صورت بگیرد. روابط عمومی باید نبض جامعه را اندازه بگیرد و اطلاعات را به مراکز تصمیم گیر وزارتخانه منتقل کند.
در این مراسم که با وجود محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی برگزار شد، از زحمات سموعی، رئیس اسبق مرکز روابط عمومی تشکر و حسینپور به گفتن مشاور وزیر و رئیس تازه روابط عمومی معارفه شد.
حسینپور دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی است و اکنون در مقطع دکتری تحصیل میکند. وی پیش از این مدیر عاملی موسسه خانه کتاب، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، مدیر اجرایی نمایشگاههای بین المللی قرآن کریم و نیز نمایشگاههای بینالمللی کتاب تهران در چندین دوره را در کارنامه کاری و مدیریتی خود دارد.
از دیگر اسبق فعالیتهای فرهنگی حسینپور، مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مشاور گسترش منبع های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت اجرایی نمایشگاههای قرآن کریم در کشورهای انگلستان، سوریه، اتیوپی، مدیریت اجرایی برگزاری ۲۰ نمایشگاه کتاب استانی در سطح استانهای سرزمین و عضویت در هیات مدیره خانه کتاب است.
دسته بندی مطالب
منبع