به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، سیدعباس صالحی در نخستین جلسه شورای هنر در دولت چهاردهم که امروز دوشنبه ۳۰ مهر برگزار شد با گفتن این که در زمان فعالیت دولت دوازدهم به این نتیجه رسیدیم که در فعالیت شورای هنر وقفه تشکیل شده، او گفت: شورای هنر یکی از زمانهایی است که میتوان در عرصه هنر از آن منفعت گیری کرد. برخی از مصوبات خوب هم در همین شورا تصویب شده است و منشا پارهای از خدمات مهم در عرصه هنر سرزمین بوده است، به همین علت وقفهای که در آن زمان در فعالیت این شورا تشکیل شده می بود به صلاح سرزمین نبوده است و جهت شد شورای هنر مجدد راه اندازی شود.
او تصریح کرد: این شورا از سال ۱۳۹۹ تا بحال اقداماتی را انجام داده است؛ در کل شورای هنر پرتحرک بوده و جلسات مدام، کارگروههای منظم و مصوبات مشخصی داشته است؛ در همین جهت به سهم خودم از آقای اسماعیلی وزیر قبل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای ایمانی خوشخو و دیگر اعضا سپاس میکنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تحکیم شراکت حداکثری ذینفعان در مصوبات باید مورد دقت قرار گیرد چراکه توانایی ثابت کرده اگر شراکت حداکثری و اقناعی را در فرآیندها تشکیل نکنیم بعد از مدتی در اجرا دچار وقفه میشویم.
وی او گفت: به همین علت به نظر میرسد درمورد موضوعی که در فرآیند کارگروهی قرار دارد باید پیوست گزارشی که به جلسه شورا ارسال میشود این باشد که چه مقدار با صنوف، نخبگان و گروههای موثر در این نوشته مشورت شده است. یقیناً باید دقت داشت این مشورتها جنبه اقناعی داشته باشد چراکه اگر نظام مشورتی به سمت اقناع ذینفعان پیش رود در مقام اجرا با وقفه روبه رو نمیشویم.
صالحی افزود: اصرار بسیاری بر مردمیسازی عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد؛ دولت و حاکمیت در ایفای نقش حکمرانی جایگاه مهمی دارند (و نباید در این حوزه خلأ تشکیل شود) اما حالت اجرا، فضایی را تشکیل میکند که مردم در آن وجود دارند و باید به این مساله دقت شود؛ یقیناً در نگاه مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی هم این مساله وجود دارد.
نباید از جریانهای اجتماعی هنر غافل شویم
وی تصریح کرد: این که در شورای هنر به چه مقدار به جریانهای مردمی عرصه فرهنگ و هنر دقت کنیم (اعم از نهادهای صنفی، مدنی، تشکل های فرهنگی و هنری) اهمیت دارد چراکه بعضی اوقات اوقات به لحاظ طبیعی سپس از مدتی در مییابیم درصد قابل توجهی از موضوعاتِ ما برای دستگاههای دولتی است و از جریانهای اجتماعی هنر غافل میشویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی او گفت: باید در موضوعاتمان پیشآگاهی و بعدآگاهی اشکار کنیم تا دریابیم چه مقدار به مسائل مردمی عرصه هنر دقت کردهایم و فقط بر شبکه داخلی دستگاههای دولتی متمرکز نشویم.
صالحی با گفتن این که سهم دانشجویان هنر از سالهای ۱۳۵۶، ۱۳۵۷ تا بحال افزایش درصدیِ قابل توجهی نسبت به کل دانشجویان داشته، تصریح کرد: دو قسمت مصرفکننده و مولد منبع های انسانی در عرصه هنر داریم که شامل دانشگاهها و موسسات آموزشی میشود، بر همین مبنا در مسیر پیش روی ما مجموعه مراکز آموزشی اهمیت مییابد و باید به آنها دقت کرد. علاوه بر آن موسسات پژوهشی عرصه هنر نیز باید مورد دقت شورای هنر قرار گیرد.
لزوم پرهیز از نگاهی «تهرانزده»
او گفت: مسئله بعدی این است که بعضا از اتفاقاتی که در عرصه هنر در شهرستانها و استانها رخ میدهد غافل میشویم و با مسائل زیاد تر با نگاهی تهرانزده روبه رو میشویم در حالی که خلاقیتهای قابل توجهی در استانها شکل میگیرد، بر همین مبنا باید در پیشآگاهیها و پساآگاهیها به طوری برخورد کنیم که مسائل استانها مغفول نباشد.
اصرار بر تعامل بین شورای هنر و کمیسیون فرهنگی دولت
صالحی با اشاره به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کمیسیون فرهنگی دولت، تصریح کرد: این چنین باید نظام مناسباتِ شورای هنر و کمیسیون فرهنگی دولت اشکار شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی او گفت: ترکیبی از تعامل های بین شورای هنر و کمیسیون فرهنگی دولت ملزوم است که برای این مساله هم باید سازوکاری تعیین کرد.
دقت شورای هنر به نسل جوانِ مستعد در عرصه هنر
او گفت: دقت به نسل جوانِ مستعد در عرصه هنر باید در دستور کار قرار گیرد. جریان نسل جوان عرصه هنر تحت تاثییر پنجره جمعیتی، انقلاب اسلامی و برخی مسائل دیگر جریانی شتابنده است که میتواند امیدآفرین باشد؛ یقیناً در صورت بیتوجهی، یاس آفرین میشود.
وزیر فرهنگ او گفت: باید دبیرخانه شورای هنر، نظام مسائل کلان هنر در سرزمین را برتریگذاری کند و حرکت مشابه با برتری گذاریها صورت گیرد.
وی در قسمت دوم سخنان خود با اشاره به نکات نقل شده توسط اعضای حاضر، او گفت: باید بتوانیم با صنوف تعامل کنیم. همکاری با سرحلقههای صنوف به وفاقسازی پشتیبانی میکند چراکه صنوف نقش میانجی بین حاکمیت و اقشار هنرمندان را برعهده دارند؛ در همین جهت باید دقت کرد به شکل تودهای نمیتوانیم با هنرمندان تعامل کنیم چراکه حکمرانی را سخت و یا حتی ناممکن میکند به همین علت نمیتوان صنوف را نادیده گرفت و این تعامل را باید به طوری تفسیر کرد که نتیجه قسمت باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مدیریت فرهنگیِ عرصه هنر بیشتر از آنکه به ورودی دقت کنیم به خروجی دقت میکنیم این در حالی است که مبدأ اهمیت دارد.
صالحی تصریح کرد: باید بازدید کنیم تا دریابیم چطور میتوانیم خالقان آثار هنری را در فضایی فرهنگیتر قرار دهیم چرا که این کار بر محصولات تولیدی اثرگذار است.
وی با گفتن این که ملزوم است در دوره پلتفرمی ظرفیتهایمان را واقعی تحلیل کنیم و آن را سخاوتمندانه خرج نکنیم، او گفت: باید به زنجیره فرهنگ و هنر دقت کنیم و در سه ضلع حاکمیت، صنوف و مردم به حقوق مردم و ذائقه آنها نیز دقت کنیم.
هم افزایی حداکثریِ بین دستگاهی در نگاه گسترشای، دیگر موضوعی می بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره کرد و او گفت: باید به زیست بوم هنر دقت کنیم چرا که عمر دوران عناصر نامتجانس رو به آخر است.
صالحی با اصرار بر این که مناسباتمان با صنوف و اهمیت پیگیری مصوبات شورا نیز باید مورد دقت قرار گیرد، تصریح کرد: نکات خوبی در این جلسه نقل شد که باید آن را به گفتن مبنا برای رویکردهایمان در دوره تازه قرار دهیم، امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های حاضر در دوره تازه منفعت بریم.
در این جلسه محمدحسین خوشخو دبیر شورای هنر گزارشی از کارکرد این شورا در دولت سیزدهم اراعه کرد و اعضای حاضر به او مباحثه برای ریلگذاریِ عمل های شورای هنر در دولت چهاردهم پرداختند. علاوه بر آن ایمانی خوشخو با رای اعضا به گفتن دبیر شورای هنر ابقا و از زحمات محمدرضا حسنایی رئیس قبل دانشگاه هنر تهران و عضو این شورا تقدیر شد.
بنابر اظهار روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای هنر به منظور تدوین سیاستهای ملزوم در امر هنر، به گفتن یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی میشود. از جمله ماموریت های این شورا میتوان به اراعه نظر سیاستها و راهکارها در برخی عرصهها از جمله آموزش عالی و پژوهشهای هنری، ارتقاء فرهنگ مکتوب هنر مذهبی و شرقی از طریق تشکیل تسهیلات تألیف و ترجمه و تعیین برتریها در تولیدات هنری اشاره کرد.
دسته بندی مطالب
منبع