به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
به نقل از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ کارگاه عملیات زمستانی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهزمان دو روز با وجود جمعی از معاونان و مدیران شرکت فرودگاهها، مدیران کل و معاونان عملیات هوانوردی فرودگاههای سرزمین بهمیزبانی فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد برگزار شد.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها در این کارگاه با اصرار بر لزوم برگزاری کارگاه عملیات زمستانی بهمنظور انتقال توانایی بین فرودگاههای سرزمین در شرایط بحرانی و برف و سرما اظهار داشت: مقصد از برگزاری کارگاه عملیات زمستانی فقطً عملیات برفروبی و یخزدایی نیست بلکه در واقع، مقصد بازدید یکایک چالشها و شرایط بحرانی گوناگون در فرودگاههای سرزمین است.
محمد الهینیا با گفتن این که یکی از الزامات عملیات زمستانی «مدیریت شرایط فرودگاهی و پروازی» و «مدیریت ترافیک هوایی» است، افزود: با دقت به این که با اهمیت ترین تکلیف ما نگه داری ایمنی پروازها است؛ در هر شرایطی، ایمنی پروازها و انجام دقیق و بهموقع آنها باید سرلوحه عمل های پرسنل قرار گیرد.
لزوم دقت به پیشبینیهای جوی و اظهار حالت آب و هوایی
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در این کارگاه با اصرار بر مراعات و اجرای همه مولفههای اولیه مدیریت عملیات زمستانی، او گفت: عملیات زمستانی شرکت فرودگاهها شامل مجموعه عمل های فرودگاهها برای نگه داری ایمنی و استمرار خدمات و سرویسهای هوانوردی و فرودگاهی در شرایط جوی سرد و برف میشود.
علیاصغر باریکانی با اصرار بر اصل پیشبینی و برنامهریزی در بازه وقتی اجرای عملیات زمستانی فرودگاههای سرزمین، افزود: آمادهسازی تجهیزات، نیروها و خریدهای ملزوم و اجرای فعالیتهای عملیاتی بهمنظور افت اثرات منفی برف، یخ و سرما بر روی زمین و غیره و انجام ایمن پرواز، از جمله اصول اولیه عملیات زمستانی در فرودگاههای سرزمین است.
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها در ادامه با گفتن این که باید بازدید پیشبینیهای جوی و اظهار حالت آب و هوا در بازه وقتی عملیات زمستانی مورد دقت فرودگاهها باشد، خاطرنشان کرد: آگاهی از مقدار حداقل و حداکثر تغییرات دما در محیط، مقدار و نوع بارشها و این چنین مقدار تغییرات رطوبت نسبی و بازدید مدلهای جوی، از جمله نکات مورد دقت در او گفت و گو بازدید پیشبینیهای جوی است.
باریکانی این چنین بر خرید تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز و مشابه با سطوح عملیاتی و از بین بردن نواقص احتمالی ماشینالات عملیات زمستانی و برفروبی اصرار و تصریح کرد: باید با تمهیدات مناسب و عملیاتی از وقوع بحران و هرگونه حادثهای در فرودگاهها در فصول سرد سال بهاختصاصی شرایط برفی جلوگیری کنیم.
وی با اصرار بر نگهداری و آمادهسازی تجهیزات برای کارکرد مطلوب در دمای پایین و مدیریت باند و سطوح پروازی، یادآور شد: در این راستا باید مواردی از جمله تعیین نقشه برفروبی محوطههای پروازی، فرماندهی برفروبی، تعیین تیمهای برفروب، تیمهای پاکسازی، تعیین تیمهای نظارت و برسی باندها و سطوح پروازی، برتریبندی برفروبی و یخزدایی بر پایه برنامه از قبلاشکار شده مشابه با ماهیت فرودگاه، مستندسازی عملیات، هماهنگی برای مدیریت ترافیک هوایی و نیز تدوین پروتکلهای ایمنی برای افت خطر در میانه عملیات و مراقبت از زیرساختهای فرودگاه مورد دقت فرودگاهها و معاونان و پرسنل دخیل در عملیات زمستانی باشد.
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها موج سرما، وقوع بارشهای سنگین جوی و ازدحام جمعیت در ترمینالهای مسافری و مبادی ورودی به فرودگاه را از جمله مخاطرات تاثیرگذار در بازه وقتی عملیات زمستانی گفت و او گفت: این چنین ایمنی و آموزش پرسنل عملیات زمستانی در ربط با مواردی از جمله منفعت گیری صحیح و بهینه از ماشینآلات و تجهیزات و نحوه و مقدار منفعت گیری از مواد شیمیایی و ضدیخ، نحوه منفعت گیری از تجهیزات ایمنی فردی، خطرات یخزدگی در فرودگاه و تبعات آن، راه حلها و تکنیکهای برفروبی، ارتباطات موثر و سیستمهای ارتباطی و نیز آموزش در عرصه مدیریت ترافیک و مسافر و برگزاری تمرینات همانندسازی عملیات برفروبی در شرایط بحرانی مورد دقت مدیریتهای فرودگاههای سرزمین قرار گیرد.
ادامه عملیات زمستانی تا اردیبهشت ۱۴۰۴
بر پایه این گزارش؛ این چنین دبیر کمیته عملیات زمستانی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این کارگاه با گفتن این که فرآیند عملیات زمستانی در برخی فرودگاههای سرزمین از اواسط مهر اغاز شده است و تا ابتدای اردیبهشتماه سال ۱۴۰۴ ادامه اشکار میکند، به اراعه گزارشی از عملیات زمستانی سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار داشت: در سال قبل در کل ۸۸ مورد برفروبی در بازه وقتی عملیات زمستانی فرودگاهها انجام شده که بیشترین تعداد برفیروبی در فرودگاه اردبیل با ۲۸ مورد بوده است.
حمید حاجیبیگی با گفتن این که کمترین دمای ثبتشده در عملیات زمستانی سال قبل در اردبیل منفی ۳۰ درجه ثبت است، افزود: مجموع اوره منفعت گیری شده ۱۶۰ تن و مجموع مایع منفعت گیری شده در فرودگاههای سرزمین ۲۰ هزار لیتر بوده است.
وی در ادامه افزایش سطح هماهنگی ملزوم با عوامل درون و برونسازمانی در راستای افزایش سطح ایمنی پروازها و افزایش سطح خورسندی مسافرین و مستقبلین فرودگاهی و نیز انجام ترافیک روان هواپیماها در روزهای برفی را از نقاط قوت عملیات زمستانی سال ۱۴۰۲ گفتن و اضافه کرد: این چنین نوسازی برخی ماشینآلات تخصصی عملیات زمستانی بهعلت طول عمر بالا و مستهلک بودن قطعات در فرودگاههای سرزمین، امسال باید مورد دقت باشد.
به حرف های دبیر کمیته عملیات زمستانی و مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاهها از جمله الزامات انجام عملیات زمستانی موفق میتوان به تجهیز ماشینآلات تخصصی و مشابه برفروبی سطوح پروازی، سرویس و اورهال ماشینآلات حاضر و فرماندهی، تصمیمگیریهای بهموقع در شرایط بحرانی فرودگاه و برنامهریزی، تشریح ماموریت های ارگانها و نهادهای گوناگون درون و برون سازمانی در قالب کارگروه عملیات زمستانی، تمرینات، آموزشهای ملزوم و مانورهای گوناگون، عقد تفاهمنامههای شهری با نوشته منفعت گیری از توان و امکانات و ماشینآلات و نفرات سازماندهی شده در شرایط بحرانی فرودگاه و نیز داشتن برنامه از قبل با نوشته مدیریت سالنهای پروازی در شرایط کنسلی و تاخیرات طویل اشاره کرد.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان رضوی نیز ضمن اصرار بر اهمیت برگزاری کارگاه عملیات زمستانی شرکت فرودگاهها در راستای انتقال توانایی بین فرودگاهها و مدیران و کارشناسان او گفت: از جمله موارد مهم که مدام یکی از عمل های اولیه تیم عملیات زمستانی فرودگاههای خراسانرضوی بوده، تست تجهیزات و ماشینآلات دچار در عملیات برفروبی و یخزدایی پیش از فرارسیدن فصل سرما است.
محمود امانیبنی این چنین بر الزام بهکارگیری نیروی متخصص در عملیات زمستانی فرودگاهها اصرار کرد و افزود: مدام دغدغه مسئولان فرودگاه بینالمللی مشهد، زمانبندی انجام پروازها در زمان عملیات زمستانی است تا عملیات برفروبی بهگونهای انجام شود که پروازها با کمترین تاخیر انجام و جهت رضایت خاطر مسافران و زائران حضرت علیبنموسیالرضا(ع) شود.
دسته بندی مطالب
منبع