[ad_1]
به گزارش دلچسب
علی علایی در او مباحثه با خبرگزاری موج:
منتقد سینما و رئیس قبل انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینمایی او گفت: تهیه کننده مدام به گیشه دقت دارد منتهی به مقدار کم و زیاد متغیر است، نگاه کارگردان ها نیز همین است.
علی علایی منتقد سینما و رئیس قبل انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینمایی در او مباحثه با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در خصوص فیلم هایی که اکنون روی پرده سینما است و کدامیک از نظر وی قیمت دیدن دارد، اظهار داشت: از فیلم هایی که اکنون مردم دوست دارند آنها را تماشا کنند همانند فیلم های «زودپز» و «صبحانه با زرافه ها» عقب هستم و آنها را ندیدهام.
وی در پیشنهادی برای دیدن یک فیلم خوب، اظهار داشت اگرچه این فیلم تلخ است اما نظر می کند که مردم فیلم «آنها مرا دوست داشتند» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا رحمانی را تماشا کنند.
این منتقد سینما در خصوص ذائقه امروز گیشه، تصریح کرد: بعد از اپیدمی کرونا مخاطبان تمایلی به دیدن فیلم های تلخ نداشته و به تماشای فیلم های کمدی روی آورده اند و حسب این تحول ذائقه اکتون فیلم های در ژانر کمدی نیز زیاد تر ساخته می شود.
علایی با گفتن این که ندیدن فیلم های کمدی که نام برده شد به این معنی نیست که فیلم های خوبی نیستند، افزود: مگر فردی همانند رامبد جوان که سازنده فیلم سختی بنام «نگار» بوده است می تواند فیلم غیر حرفه ای بسازد و یا سروش صحت فیلم سازی که در سریال، سینما و برنامه سازی یک جهان خاص خود دارد که دلنشین نیز هست و به خوبی می تواند جهان خود را معارفه کند میتواند تاثییر بی کیفیتی داشته باشد.
وی با گفتن این که مجبوریم همه این فیلم ها را در یک دسته بندی قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مردم بخاطر احوالشان از یک نوع فیلم و ژانر استقبال می کنند، من خواستار نگوهش جریان کمدی سازی در سینمای ایران نیستم اما مسئولین و فیلمسازان این حوزه را نیز سرزنش نمی کنم. به علت این که در مواقعی شرایط ایجاب می کند که این نوع فیلم ها ساخته شود.
رئیس قبل انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: زیاد ها پیش از ساخت فیلم کمدی فیلم های زیاد جدی تلخی هم ساختند. برای مثال از بین فیلم هایی که نام بردم منصور سهراب پور تهیه کننده فیلم «زودپز» از فیلمسازی حرفه ای و کاربلد حمایتمی کند. او چند سال پیش فیلم های خوب «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی و «حمال طلا» ساخته تورج اصلانی را روی پرده سینما داشته است که اتفاقا فیلمهای تلخ، جدی و دغدغه مندی بودند و حسب شرایط هم تهیه شدند.
علایی با اشاره به این که تهیه کننده مدام به گیشه دقت دارد منتهی به مقدار کم و زیاد متغیر است، او گفت: نگاه کارگردان ها نیز همین است. بطور مثال کیانوش عیاری می داند از فیلمی که می سازد کدام مخاطب استقبال می کند و کدام مخاطب جدی تر و ناگزیر کمتری دارد. همه به گیشه دقت دارند منتهی این مقدار دقت حسب موقعیت دست اندرکار فیلم و نیز حسب گونه و ژانر فیلم زیاد تر و کمتر است.
او گفت: در وقتی فیلم های اجتماعی حتی گزنده و تلخ جزو پرفروش های گیشه می بود و استقبال خوبی از آنها می شد. به همین واسطه ساخت فیلم ها در این دسته و گروه نیز افزایش اشکار کرده می بود. مثال ها در این مورد همانند اصغر فرهادی و حمید نعمتالله و رخشان بنیمطمعن زیاد می باشند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع