به گزارش دلچسب
رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام:
رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام او گفت:منفعت گیری از ظرفیت ارزهای دیجیتال مورد دقت اختصاصی قرار گرفته است.
خبرگزاری موج
، رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اتفاقات ملی رمز آتی فرمود: سابقه ورود سرزمین ما به نوشته رمز ارزها طبیعتاً مشابه با شرایطی است که در حوزه منطقهای و جهانی رقم خورده است.
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین اتفاقات ملی ارز دیجیتال با گفتن رمز آتی در خصوص نحوه برخورد دولت با حوزه ارز دیجیتال فرمود: ما نباید اصل نوشته را کتمان کنیم. نزدیک ۹ ماه جلسات مستمری با دولت و فعالان این قسمت و وزارتخانههای بسیاری همانند وزارت ارتباطات و صمت که مرجع صدور مجوز می باشند و وزارت نیرو و بانک مرکزی که در او گفت و گو استخراج رمز ارزها عملاً باید فرایند شناسایی و اطلاعات مرتبط با تدبیر را فراهم کند و این چنین مجموعههای مختلفی وزارت اقتصاد که او گفت و گوهای مرتبط با پولشویی و مسائل مرتبط با این حوزه را داشت، برگزار شد. این نوشته در او گفت و گو استخراج تا حد بسیاری جلو رفت و به آیین نامههایی که در جریان هستید منجر شد.
او گفت: تابستان امسال تحرک بیشتری را ما در کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص انجام دادیم و خوشبختانه هفته قبل پیش نویس در کمیسیون اقتصادی مجمع با اصحاب فن و با اساتید و مجموعه کارشناسان و نخبگان کشوری تدوین شد و در ادامه آن پیش نویس به یک محتوای کامل و نهایی تبدیل و در آخر توسط مقام معظم رهبری همانند دیگر سیاستها ابلاغ میشود. نوشته منفعت گیری از حوزه رمزارزها و منفعت گیری از این ظرفیت در نظام اقتصادی سرزمین به شکل اختصاصی مورد نظر قرار دارد. اساساً قرار نیست که ما در حوزه رمزارزها بانک مرکزی را مسئول قرار بدهیم اما قواعد و بازیگری این عرصه را در چارچوبی قرار میدهیم که متولی نظارت بر عملیات باشد. همانطور که در بند سی و یکم طراحی نظام رمز ارز اعم از تشکیل رمزارز ملی و سازماندهی و کاربری، متولی پیگیری این نوشته وزارت اقتصاد و در نوشته شورای عالی فضای مجازی بانک مرکزی قرار گرفته است.
پورابراهیمی افزود: انشالله نشستهای مشترکمان با مجموعه دولت و مجموعه مجلس در دستور کار قرار میگیرد، چون مستحضرید که پیش نویس سیاست نظام ارزی که آماده و ابلاغ شود دولت ذیل هر سیاست یک برنامه اجرایی دارد. طبیعتاً امکان دارد در آنجا نیاز به یک تدوین یک لایحه باشد که از مسیر مجلس تبیین شود. امیدواریم بتوانیم بین ارکان نظام و مجلس و دولت و این چنین مجموعهای از ظرفیتهای حوزههای قسمتهای نظارتی هماهنگی تشکیل کنیم که آنها هم باید پای کار همراه شوند. حقیقت این است که امروز این ظرفیت در خدمت گسترش زیاد از کشورها قرار گرفته و این ظرفیت پشتیبانی کرده به بهبود کارکرد فعالیتهای اقتصادی و مخصوصاً با دقت به شرایطی که ما در سرزمین داریم میتواند پشتیبانی کننده باشد.
بانک مرکزی نباید پناهگاه آخر رمزارزها باشد
در ادامه اتفاقات رمز آتی، یک اقتصاد دان با اشاره به حجم بالای رمزارزهای ایرانیان او گفت: «بازدیدها مشخص می کند که ایرانیان بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار دارایی رمزارزی دارند. برای قیاس، کل بازار طلای ایرانیان نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار است.»
صادق الحسینی از گردش روزانه این بازار خبر داد و افزود: «روزانه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان رمزارز در ایران خرید و فروش میشود. با این حال، به علت نبوده است زیرساخت نهادی مناسب و قوانین شفاف، این بازار هم چنان با مشکلات تعداد بسیاری روبه رو است.»
وی در قسمت فرد دیگر از سخنان خود نسبت به ورود بانک مرکزی به حوزه رمزارزها هشدار داد و او گفت: «بانک مرکزی نباید به پناهگاه آخر این حوزه تبدیل شود. اگر بانک مرکزی مجوزدهی کند و ولتهای ایرانی شناسایی شوند، گمان تحریم آنها وجود دارد و مسئولیت این عواقب بر مسئولیت بانک مرکزی خواهد می بود.»
وی نظر کرد: «بهتر است اتحادیهای صنفی راه اندازی شود تا مدیریت و مجوزدهی این حوزه به مسئولیت قسمت خصوصی باشد. این اتحادیه میتواند با دریافت امتیازات و اعمال محدودیتهای اشکار، گسترش قسمت رسمی را مقصدگذاری کند.»
الحسینی پافشاری کرد: «این حوزه به هر حال گسترش اشکار میکند، یا به شکل رسمی یا غیررسمی. مقصد ما باید تحکیم قسمت رسمی باشد. محدودیتهایی که اعمال میشود، باید در کنار امتیازات بزرگی باشد که به قسمت خصوصی داده میشود. این اعتدال میتواند جهت تحکیم و رشد پایدار این بازار شود.»
دسته بندی مطالب
منبع