به گزارش دلچسب
، محمد حمیدی مقدم دبیر هجدهمین جشنواره فیلم سینما حقیقت در آیین اختتامیه این جشنواره که در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: بعد از یک هفته پر شور و تماشای آثار جسورانه و پر مخاطب به آخر این دوره رنگارنگ رسیدیم.
او گفت: این جشنواره برای مطرح یک سوال در جهان امروز راه اندازی شده و آن این است که چطور می توان به حقیقت درست یافت و سینما حقیقت کوششی برای جواب دادن به این سوال است.
حمیدی مقدم فرمود: این دوره از جشنواره را با یاد مردم غزه اغاز کردیم که پژواک صدای مظلومیت آنها باشیم.
دبیر جشنواره هجدهمین دوره فیلم سینما حقیقت، تصریح کرد: ۱۴ هزار تماشاگر به تماشای فیلم های این دوره نشستند و از کارگاه های برگزار شده استقبال خوبی شد.
وی او گفت: با دقت به استقبال فوق العاده از فیلم ها برای برخی از فیلم های مورد استقبال سانس زیاد تر تعلق داده شد.
حمیدی مقدم خاطرنشان کرد: این جشنواره دانشگاهی برای آموختن و شنیدن است، سینما حقیقت تریبونی برای گفتن دغدغه ها بدون نگاه جناحی و با نگاه به آینده است.
وی گفت: مستند ساز دیدبان و آینده نگر است، هشدار می دهد، فساد ستیزی و روایت می کند.
جایزه فیلم برگزیده شبکه مستند به مستند شگرد به کارگردانی جعفر صادقی اهدا شد.
دیپلم افتخار قسمت مسابقه غزه، فلسطین، مقاومت هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران به فیلم بلوار بیروت به کارگردانی فرح الهاشم از سرزمین لبنان اهدا شد.
جایزه اختصاصی هیات داوران در قسمت مسابقه غزه، فلسطین، مقاومت، تندیس و لوح افتخار به فیلم استرداد با تاخیر به کارگردانی عبد الله معطان از سرزمین فلسطین تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم غزه، فلسطین، مقاومت شامل، لوح افتخار و تندیس جشنواره به فیلم فریمهای فلسطینی به کارگردانی سعید فرجی از ایران اهدا شد.
دیپلم افتخار فیلم مختصر در قسمت بینالملل به فیلم بروکسل در نمای نزدیک به کارگردانی ایلیا سیرچنکو از بلژیک اهدا شد.
در مسیر سینماگران حقیقت سنگ اندازی نکنیم
رائد فریدزاده رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری در این آیین نیز اظهار داشت: این جشنواره در هجدهمین دوره خود به یک بلوغ و بالندگی رسیده و جایگاه حقیقی سینما مستند را به یاد ما می آورد.
او گفت: کاری که سینما حقیقت می کند آینهگردانی بوده و به آینه همه عیار جامعه تبدیل شده است.
رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: بعضی اوقات این عکس زیاد به مذاق ما خوش نمی آید اما سینما مستند، سینما جسور است و با نقد سازنده خود تلاش می کند راه حل های مناسب برای حل مشکلات اراعه کند.
فریدزاده گفت: با نادیده گرفتن قضیه ، مشکل مرتفع نمی شود ، سینماگر مستند دغدغه مند، تلاشگر و محقق است، تلاش کنیم اگر سنگی بر نمی داریم در مسیرشان سنگ اندازی هم نکنیم.
لوح افتخار فیلم مختصر در قسمت بینالملل به فیلم خاطرات عمیق به کارگردانی رافائل کیروگا از مکزیک اهدا شد.
جایزه اختصاصی هیات داوران شامل جایزه نقدی، تندیس و لوح جشنواره در قسمت فیلم مختصر مسابقه بینالملل به فیلم با قید محرمانگی به کارگردانی شروین وحدت و مطلب عزیزی از ایران اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم مختصر مسابقه بینالملل شامل تندیس و لوح جشنواره به فیلم سفر با پای برهنه به کارگردانی بیجوی چادهری از هند اهدا شد.
لوح افتخار قسمت نیمه بلند مسابقه بین الملل به فیلم تورگی به کارگردانی توفیق حیدری از ایران تعلق گرفت.
لوح افتخار قسمت نیمه بلند مسابقه بین الملل به فیلم سل به کارگردانی زهره البودی از سوریه تعلق گرفت.
بهترین فیلم نیمه بلند مسابقه بین الملل به فیلم ناگفته به کارگردانی ماچی آدامک از لهستان اهدا شد.
در قسمت بلند مسابقه بینالملل لوح افتخار این قسمت به فیلم خاطرات بیرحم به کارگردانی پائولا رودریگز سیکرت از آرژانتین و شیلی تعلق گرفت.
جایزه اختصاصی هیات داوران در قسمت بلند مسابقه بینالملل به فیلم کابین به کارگردانی یاسر خیر از ایران اهدا شد.
این چنین بهترین فیلم بلند در قسمت مسابقه بین الملل به فیلم نون زنجبیلی برای پدرم به کارگردانی آلینا مصطفینا از قزاقستان اهدا شد.
تندیس برنزی شهید آوینی به همراه لوح افتخار به فیلم خط القعر به کارگردانی فرشاد اکتسابی اهدا شد.
تندیس نقرهای شهید آوینی به همراه لوح افتخار به فیلم آلبوم خانوادگی من به کارگردانی محمدرضا نوروزبیگی اهدا شد.
تندیس طلایی شهید آوینی به همراه لوح افتخار به فیلم سنگر هفت تپه به کارگردانی علی زهیری اهدا شد.
جایزه قسمت ملی بهترین کارگردان فیلم مختصر به سارا طالبیان برای فیلم آبه اهدا شد.
جایزه قسمت ملی بهترین کارگردان فیلم نیمه بلند به سجاد ایمانی برای فیلم سرزمین آتش اهدا شد.
جایزه قسمت ملی بهترین پژوهشگر به فرشاد اکتسابی برای خط قدر فیلم اهدا می شود.
بهترین نویسنده ی گفتار متن و گوینده متن به محبوبه زارعی و ابوالفضل جلیلی برای فیلم چمدان آبی اهدا شد.
جایزه بهترین صدابرداری و صدا گذاری به گیسو آزادمنش برای فیلم لب شور اهدا شد.
جایزه بهترین صدابرداری و صدا گذاری به گیسو آزادمنش برای فیلم لب شور اهدا شد.
جایزه بهترین موسیقی متن به محمد مهدی باطنی برای فیلم فاطمی اهدا شد.
جایزه بهترین تدوین به محمد طالبی برای فیلم سفرنامه عراق عجم اهدا شد.
جایزه بهترین تصویربردار به محمدرضا تیمور برای فیلم های اجاق نواز و رخ اهدا شد.
جایزه اختصاصی هیئت داوران به حبیب الوانی برای فیلم آدریانا مسافری از ایتالیا اهدا شد.
جایز سرباز وطن به محمد منصور برای فیلم جمال اهدا شد.
جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند؛ تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به فیلم «رخ» به کارگردانی سام کلانتری رسید.
در قسمت بهترین فیلم، نشان فیروزه، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به محمد کارت برای تهیهکنندگی فیلمهای تورگی و آسانسور اهدا شد.
جایزه اختصاصی دبیر جشنواره به فیلم پلوره به کارگردانی علی احمدی زرین کلایی اهدا شد.
دومین جایزه اختصاصی دبیر جشنواره به مصطفی حائری شخصیت فیلم کیمیاگر به کارگردانی مصطفی شبان اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم تورگی به کارگردانی توفیق حیدری و تهیهکنندگی محمد کارت اهدا شد.
آینده درخشان در انتظار سینمای مستند ایران است
سید عباس امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین اظهارداشت: این سینما متکی به حقیقت، جسارت مسئولیت بوده که در مشور این سینما قدم به قدم حرکت کرده است .
او گفت: تنوع در مضمون ،صراحت در روایت با اتکا به نسل جوان و خلاق جسوری را ناظر بودیم که سوژه های بکر را اشکار کرده و اراعه می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمود: به همه فعالین این حوزه شاد باش می گویم چرا که این سینما قبل پر افتار و چشم انداز پر افتخار تری دارد.
امیری تصریح کرد: اکنون سینمای مستند در جایی جای ایران رد پا دارد و ناظر این بودیم که ۶۰ درصد ورودی از استان ها و شهرستان ها می باشند.
وی گفت: سینمای مستند ایران بیشتر از آنچه که هست ظرفیت دارد و باید با حمایتروز به روز عرصه فعالیت را بهبود بخشیم.
وی او گفت: انقدر تکنیک برجسته در این سینما دیده می شود که میتوان مخاطبان تعداد بسیاری را به این سینما جذب کرد.
امیری با اشاره به این که باید درب این سینما را به بازار جهانی مو نطقه ای گشوده تر کنیم چرا که سینما مستند سخن های گفتنی برای منطقه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سینمای مستند ایران ترکیبی از روایت، خلاقیت جسارت و مسئولیت است اگر هر بخشی بر نتابیم فاصله گرفتیم از انچه باید باشد.
دسته بندی مطالب
منبع