به گزارش دلچسب
، قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ، در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته به تشریح آخرین عمل های و پروژههای در حال اجرا در بندر شهید بهشتی چابهار پرداخت.
وی به اضافه شدن دو جرثقیل تازه از هندوستان برای تسریع در تخلیه بار کالاهای اساسی، او گفت: این جرثقیلها به شدت عملیات تخلیه را افزایش دادهاند، به طوری که هماکنون در هر کشتی چهار جرثقیل فعال داریم و هندیها نیز ۶ جرثقیل به ایران فرستاده اند که این کار علتکاهش زمان تخلیه به پنج ساعت شده است.
عسکری نسب در ادامه افزود: در قسمت مکندهها نیز از برق و دیزل به طور همزمان منفعت گیری میکنیم و مشکلات مربوط به فراهم سوخت حل شده است.
وی به پروژههای زیرساختی تازه در بندر شهید بهشتی اشاره کرد و همین طور گفت: برای فراهم برق، هیچ مشکلی در بندر شهید بهشتی چابهار نداریم و سال آینده یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی در این بندر در حال احداث است. این نیروگاه علاوه بر فراهم برق، پنج هزار مترمکعب آب شیرین روزانه نیز تشکیل خواهد کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ۴۵ پروژه خارجی برای اندوختهگذاری در این بندر خبر داد و افزود: در قسمت خصوصی نیز ۸ پروژه به قیمت ۸ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است. به طور کلی، نزدیک به ۱۵ همت اندوختهگذاری در بندر شهید بهشتی در حال انجام است.
وی به پروژه سیلوی ۱۰۰ هزار تنی اشاره کرد که در حال احداث است و او گفت: این پروژه به قیمت ۲ هزار میلیارد تومان در حال انتخاب پیمانکار است و یکی از پروژههای بزرگ در این بندر به شمار میآید.
قاسم عسکری نسب در ادامه توضیحات خود درمورد همکاریهای بین ایران و هند در بندر شهید بهشتی چابهار او گفت: هندیها به گفتن اندوختهگذار با ایران در قالب قرارداد بی. او. تی (Build-Operate-Transfer) همکاری میکنند. این همکاری از سوی آمریکا به علت حمایتاز کشورهای محصور در خشکی، همانند افغانستان، مستثنی شده است.
او گفت: بر پایه قرارداد، هندیها ۱۱۰ تجهیز را به ایران منتقل خواهند کرد و به زمان ۱۰ سال از این تجهیزات منفعتبرداری خواهند کرد. در نهایت، این تجهیزات به سازمان بنادر ایران منتقل میشود.
عسکری نسب با اشاره به قسمتهای گوناگون فعالیتهای اقتصادی در بندر شهید بهشتی خاطر نشان کرد: اکنون، ۷۰ هکتار از اراضی بندر شهید بهشتی برای تخلیه و بارگیری کانتینری و عمومی در اختیار هندیها قرار دارد. اما در عرصه تخلیه کالاهای اساسی، این مسئولیت بر مسئولیت ایران است و هندیها به گفتن شریک تجاری فعالیت میکنند.
وی در توضیح سهمهای مالی همکاریهای تجاری در بندر شهید بهشتی گفت:در حوزه واردات کالاهای اساسی، سهم ایران ۷۰ درصد و سهم هند ۳۰ درصد است. در قسمت ترانزیت، سهم دو طرف به طور مساوی (۵۰-۵۰) تقسیم میشود و در صادرات، سهم ایران ۶۰ درصد و سهم هند ۴۰ درصد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جواب به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درمورد واردات کالاهای اساسی از بندر شهید بهشتی، اظهار کرد: اکنون، حجم ورودی کالاهای اساسی از این بندر نزدیک به ۵۷۰ هزار تن بوده است که شامل جو، برنج و گندم میشود.
دسته بندی مطالب
منبع