به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، مراسم رونمایی از کتاب نفیس «دیوان حافظ» به قلم میرزا محمدرضا کلهر هنرمند خوشنویس فقید، شامگاه چهارشنبه ۲۸ آذرماه با وجود چهرههای برجسته خوشنویسی همچون غلامحسین امیرخانی، مجتبی ملکزاده، محمد حیدری، حمید عجمی، صداقت جباری، علی شیرازی، امیر احمد فلسفی، الهه خاتمی، اسرافیل شیرچی، رضا یساولی، محمد علی قربانی، محمد شهبازی، حسین غلامی، حمیدرضا قلیچخانی، ایرج نعیمایی، رسول مرادی و محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد، امیر عبدالحسینی و سیدشهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گالری مؤسسه فرهنگی هنری نام برگزار شد.
این کتاب نفیس که اثری ماندگار به خط میرزامحمدرضا کلهر به حساب میآید، به همت مؤسسه فرهنگی هنری نام، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و انتشارات آبان انتشار شده است.
حمید عجمی در این مراسم در توضیح تهیه این دیوان حافظ، او گفت: یکی از روزهای سال ۱۳۵۹ یا ۱۳۶۱ می بود یکی از دوستان با من تماس گرفت و از اشکار شدن نسخههایی از خوشنویسی در خانهای که در آن زمان، خانه تیمی می بود، خبر داد. اشکار شد که آن خانه که منافقان در آن وجود داشتند، متعلق به پسر ذکاءالملک فروغی می بود و نسخههای اشکار شده گمان زیاد متعلق به ذکاءالملک فروغی می بود. من به دوستم گفتم که همه آن نسخهها را میخواهم و او نیز آنها را برایم آورد و قرار شد آنها را تفکیک و بازدید کنیم. هنگامی بازدید و تفکیک قطعات همه شد و دستهبندی شد، اولین کاری که کردم نزد استاد غلامحسین امیرخانی رفتم تا با نظر ایشان قطعات را طبقهبندی کنیم. حتی برای قطعیت، چند قطعهای نیز نزد استاد کیخسرو خروش و عباس اخوین بردم که در نهایت مجموعه زیاد نفیسی جمع شد.
وی فرمود: بخشی از خط دیوان، ضعیف است اما معلوم است که کاتب همه دیوان یک نفر است و آن قسمت ضعیف معلوم می بود مقداری بی تاب نوشته شده می بود. بعدها فهمید شدیم که جنس کاغذ آن قسمتهایی که ضعیف است، متفاوت بوده و همین امر جهت شده حال ناخوشی برای کاتب تشکیل کند. به این علت اگر تفاوتی بین عیار خطوط اشکار است، به علت جنس کاغذ آن است.
این هنرمند خوشنویس گفت: از استاد کیخسرو خروش خواست کردم چهرهای را در سبک پرداز، از میرزامحمدرضا کلهر ترسیم کند و به هر صورت با هر خون جگری می بود آن کتاب چاپ شد.
حمید عجمی این چنین او گفت: در آن وقتی که این قطعات را از منزل فروغی اشکار کردیم، گویی که آن سال، سال میرزا محمدرضا کلهر می بود، چراکه با اساتید سخن بگویید کردیم تا کتابی انتشار شود، این چنین به ذهنمان رسید نمایشگاهی از اساتید خوشنویسی در حوزه نستعلیق برگزار کنیم و آن نمایشگاه با یاد میرزا رضای کلهر در خانه سوره برگزار شد. انجمن خوشنویسان ایران نیز به علت اشکار شدن این ۱۲۰ قطعه از مرحوم کلهر، در نکوداشتی که هر ساله دارند، نکوداشت یکصدمین سال درگذشت میرزامحمدرضا کلهر را برگزار کردند. این چنین این جریانات جهت شد که مقبره مرحوم کلهر شناسایی شد و مجوز گرفتیم تا سنگ قبری به یاد او در محل آرامگاهش نصب شود.
امیرخانی: مدیون مجموعهدارانی هستیم که دغدغه گسترش هنر دارند
در ادامه، غلامحسین امیرخانی نیز او گفت: تکلیف و دینی که من هم اکنون در این جلسه دارم، سپاسگزاری از افرادی است که خوشنویسی را زنده نگه میدارند.
وی به انتخاب نسخی از خط و خوشنویسی اشاره کرد و آن را پایه و مبنا اولیه کتابی دانست که بعدها با نام «مرقع رنگی» چاپ شد.
امیرخانی با اصرار بر دقت مجموعهداران هنری نسبت به نسخ و قطعات خطی، فرمود: ما سالهای سال در انجمن خوشنویسان ایران، دست خط مبارک مرحوم سیدحسین میرخانی را نگهداری میکنیم و وجود ایشان در سالهای سال، به وجود مشتاقان این هنر ناب پشتیبانی کرده است.
وی با ذکر خاطرهای، نسبت به دقت به قطعات خطی اصرار کرد و او گفت: سالها پیش، یکی از مجموعهداران تماس گرفت که نزدیک به سی قطعه از علی اکبر خان کاوه برای فروش آوردهاند که من به او گفتم آنها را خریداری کند. این فرصتی شد که من بتوانم درمورد استاد سخن بگویید کنم، چراکه ما از وجود و توانایی بزرگترین خوشنویس معاصر بی منفعت شدیم اما این سی قطعه مقدمه خوبی شد تا آنطور که جایگاه ایشان است، حرکت کنیم. من پنجاه و چند تاثییر را انتخاب کردم که به نام استاد چاپ کردم. جامعه خوشنویسی که به طور کلی از آثار مرحوم کاوه محروم می بود، با این آثار انتشار شده از آن منفعتمند شدند. اگر آثار او دیده نمیشد جای افسوس می بود.
این هنرمند پیشکسوت خوشنویس با اشاره به این که زیاد مدیون مجموعهداران هستیم که دغدغه هنر دارند، فرمود: اگر مجموعهداران آگاه و دغدغهمند نبودند، این آثار هیچکجا اشکار نمیشد. احتمالا یکی از موثرترین مولفههای رشد کیفی در خوشنویسی معاصر را بتوان منفعتمندی از این آثار دانست.
امیرخانی در آخر او گفت: در این راه، از بیشتر از ۵۰۰ سال توانایی و هدایتگری هنرمندان خوشنویس که از آنها محروم بودیم، منفعتمند شدیم و به همین علت، این کتاب نفیس «دیوان حافظ» به خط مرحوم کلهر نیز حائز اهمیت است.
در ادامه مراسم، اساتید خوشنویسی درمورد تاثییر نفیس میرزا محمدرضا کلهر سخن انها گفتند. علی شیرازی در سخنانی مختصر فرمود: به نظر من کتاب نفیس به خط میرزامحمدرضا کلهر زیاد میتواند موثر باشد، چراکه نقطه عطفی در خوشنویسی است.
امیراحمد فلسفی هنرمند خوشنویس او گفت: امیدوارم شرایط مناسبی به وجود آید تا در رابطه نقش مرحوم کلهر در خوشنویسی معاصر سخن بگویید شود، چراکه سپس از ورود صنعت چاپ به ایران باید بدانیم که خوشنویسان چه سرنوشتی اشکار کردند. همه ما اقرار داریم میرزا رضا کلهر، کاتبی قهار بوده و همه وجود خوشنویسانه خود را وقف کتابت کرده است و هم باید حق او ادا شود و همین که در باب شیوه او باید به درستی قضاوت شود. بهتر است از کلهر فقطً انتظار کتابت نویسی داشته باشیم.
مجتبی ملکزاده نیز گفت: یکی از مواردی که در خوشنویسی امروز مغفول است، کتابت است و چاپ این کتاب میتواند به نقیضهای که در خوشنویسی حاضر است، پشتیبانی کند.
حسین غلامی هنرمند دیگر حاضر در این مراسم، او گفت: سالهای دور به حوزه هنری پیوستم که افتخاری برای من می بود که در کنار اساتیدی چون حمید عجمی بودم و مجموعهای که در اختیار حوزه قرار گرفته می بود، کارشناسی میکردیم. خاطرم هست که با چه دقتی کار و مجموعه سیاه مشقهای میرزا محمدرضا کلهر را آماده میکردیم؛ ناظر بودم حمید عجمی با چه خون دلی کار میکرد و الان کار ایشان جای سپاس دارد. این افتخار را داشتم که کتابت روی جلد و مقدمه دیوان حافظ را نیز انجام دهم.
در آخر مراسم، با تفأل به کتاب نفیس «دیوان حافظ»، این کتاب به طور رسمی رونمایی شد و سپس پوستر مراسم نیز به امضای محمدمهدی دادمان و اساتید حاضر رسید.
دسته بندی مطالب
منبع