به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، دکتر حسن سالاریه امروز در نشست هم اندیشی پژوهشگران جوان در جامعه و صنعت که در دانشگاه تهران برگزار شد، او گفت: یکی از حوزههایی که در دنیا بیشترین جذب نخبگان در حوزههای گوناگون همچون رشتههای مهندسی مکانیک، برق، هوافضا و کامپیوتر، مهندسی شیمی و مواد را دارد، صنعت فضایی است. مطالعات بسیاری در دنیا انجام شده و یکی از آنها مشخص می کند که بیشترین جذب نخبگان در این صنعت اتفاق افتاده است.
وی گسترش صنعت فضایی را مرهون دوران جنگ سرد و رقابت بلوک شرق و غرب دانست و اظهار کرد: سپس از جنگ جهانی دوم و ناکامی متحدین و آلمان، زیاد از متخصصان موشکی بهاختصاصی در آلمان به سمت کشورهای شوروی و آمریکا مهاجرت کردند و فضا به بستری برای رقابتهای بلوک شرق و غرب تبدیل شد.
سالاریه در ادامه گفت: اولین ماهواره جهان در سال ۱۹۵۷ از سوی شوروی پرتاب شد و در مدار قرار گرفت و در دنیا غوغایی برقرار شد و آمریکاییها دیدند که به شوروی باختند. از این رو ناسا ماهوارهای پرتاب کرد.
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در آن زمان کشورها فهمید شدند که صنعت فضایی، دنیای جدیدی را خلق کرده و قرار است ابزاری از روی خاک همه کشورها عبور کند و اطلاعات را از سطح زمین برداشت کند و این یعنی میتواند اتفاقات جدیدی را رقم بزند و اینها در حالی می بود که در آن زمان صنعت فضایی و اپتیک و تصویربرداری در حد امروز نبوده است، ولی کاملا قابل پیش بینی می بود که قرار است اتفاقات جدیدی رخ دهد.
سالاریه در ادامه گفت: نزدیک به ۴۰ سال این رقابت بلوک شرق و غرب ادامه داشت و با اجرا شدن برنامه ماه در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی و احتمالا سپس از رسیدن پای انسان به ماه و چندین پروژه بعدی در این حوزه، این رقابت فروکش کرد؛ ولی بودجههای بسیاری به صنعت بهاختصاصی در صنعت فضایی تزریق شد، ولی این سوال را نقل کرد که چه اتفاقی قرار است در این رقابت رخ دهد؛ از این رو رویکرد اقتصادی به پروژههای فضایی تشکیل شد و آژانسهای فضایی کشورها شکل گرفت.
وی اصرار کرد: با فروپاشی شوروی منفعت گیری از فضا اقتصادی شد و ماهوارههای رادیو و تلویزیونی گسترش یافت و سنجندهها و تصویربرداری از سطح زمین گسترش یافت و این چنین غولی به نام چین رشد کرد و تعداد بسیاری از دانشمندان این سرزمین که در دیگر کشورها بودند، چین آنها را داخل صنعت فضایی خود کرد و کم کم ادبیات تازه «پول سازی» در صنعت فضا را شکل داد.
وی با گفتن این که سپس از گذشت ۳۰ سال نگاه به صنعت فضایی متفاوت شد، او گفت: در دوران تازه دولتها بر صنعت فضایی حاکم نیستند، بلکه قسمت خصوصی به طور گسترده در آن وجود دارند و پرتابها از انحصاری بودن کشورهای خاص خارج شده و شرکتها داخل شدهاند.
رئیس سازمان فضایی با اشاره به حالت ایران در صنعت فضایی، او گفت: صنعت فضایی ما سپس از جنگ تحمیلی و با عمل های انجام شده برای گسترش صنایع دفاعی اغاز شد. در دهه ۷۰ صنعت الکترونیک رشد یافت و در اواخر دهه ۸۰ صنعت موشکی ما به سمت رسیدن به مدارهای ارتفاع پایین خیز برداشت.
سالاریه یادآور شد: اولین پرتاب مداری موفق ما در سال ۸۷ ماهواره «امید» است که به نوعی ماهواره اسپوتنیک ۱۹۷۵ روسیه به حساب می اید و سپس از آن ماهوارههای بسیاری در سرزمین طراحی و ساخته شد.
وی اصرار کرد: ایران در صنعت فضایی با کشورهای دیگر این تفاوت را دارد که به علت تحریمها از همکاری با دیگر کشورها برخوردار نیست. صنایع هایتک در دنیا یا انتقال داده نمیشود و اگر هم رخ دهد، هزینههای بسیاری را میطلبد و ما این زمان را نداشتیم؛ از این رو صنعت فضا در سرزمین یک صنعت کاملا خودکفا است.
او همین طور گفت: در اواخر دهه ۸۰ زیاد از دانشگاههای برتر سرزمین همچون شریف، علم و صنعت و امیرکبیر، مالک اشتر و خواجه نصیر به صنعت فضایی داخل شدند و عمل به پرورش نیروی انسانی کردند و پروژههای ماهوارهای را تعریف کردند. ماهوارههایی که در آن زمان در «شریف» دارای دقت تصویربرداری چند ده متر می بود، سپس از گذشت ۲۰ سال ماهوارههای سرزمین با دقتهای ۲ تا ۳ متر می باشند، به طوری که دقت تصویربرداری ماهواره «کوثر» که در آبان ماه با پرتاب خارجی در مدار قرار گرفت، با دقت ۴ متر است.
وی خاطرنشان کرد: ماهواره «پارس ۲» دقت تصویربرداری ۲ متر دارد و قرار است در دهه فجر رونمایی شود.
به حرف های رئیس سازمان فضایی، ماهواره «پارس ۳» که در دستور کار پژوهشگاه فضایی است، با دقت ۲متر است.
وی گسترش ماهواره مخابراتی را از دیگر برنامههای این سازمان ذکر کرد و یادآور شد: ماهواره «مهدا» که هم چنان از آن ربط و سیگنال میگیریم، دارای پلتفرمهای اینترنت اشیاء است. ماهوارههای «ناهید ۱ و ۲» که نمونه پروازی آنها در سال قبل رونمایی شد، نمونه پروازی آنها به زودی پرتاب شود. این ماهواره دارای پهنای باند Q است.
سالاریه او گفت: ماهواره «ناهید ۳» در حال ساخت است و پتانسیل منظومهسازی دارد.
او گفت: یکی از نقاط کلیدی برای گسترش فضا، ورود قسمت قسمت خصوصی است و الان متقاضیانی که در هر مناقصه شرکت میکنند، شامل ۲۰ شرکت دانشبنیان سازنده حوزه ماهواره می باشند که این نقطه مثبت است.
دسته بندی مطالب
منبع