به گزارش دلچسب
عماد حسینی کارگردان فیلم استاد در او مباحثه با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در خصوص ساخت فیلمی با ژانر اجتماعی و عدم دقت به گیشه، اظهار داشت: هر انسانی می تواند این انتخاب را داشته باشد که ابتذال را به گفتن بخشی از زندگی خود به رسمیت شناخته و یا تن به آن ندهد، من جز آن دستهای هستم که نمی توانم این نوشته را رسمیت بشناسم به این علت ناچار به ساخت فیلمهایی همانند «استاد» هستم و آن را نیز ادامه خواهم داد.
وی با گفتن این که سخن بگویید من به آن معنی نیست که همه فیلم های کمدی مبتذل می باشند، افزود: هنگامی فیلم هایی که در دنیا به گفتن کمدی نقل می باشند همانند برخی از فیلمهای برادران کوئن را مشاهده میکنیم در قیاس با فیلم هایی که اکنون روی پرده سینمای ما می باشند در می یابیم که زیاد تر آنها زیاد تر همانند سیرک بوده نه یک فیلم سینمایی.
کارگردان فیلم «استاد»، فرمود: یقیناً که سیرک هم برای هر جامعه ملزوم است اما اسم آن را نمیتوان فیلم کمدی گذاشت و باید بتوانیم شان این دو را از هم جدا کنیم.
حسینی با گفتن این که به گمان زیاد من تا آخر عمر نتوانم اینچنین فیلم هایی را بسازم، فرمود: یقیناً اینقدر مناسبات اقتصادی افراد را تحت سختی قرار میدهد که ناظر این بودیم که استاد کیانوش عیاری نیز ناچار میشود بعد از ساخت آثار فاخر و با دارا بودن کارنامه ای درخشان، فیلم «ویلای ساحلی» را بسازد، یقیناً که استاد در بدترین فیلم خود هم نمیتواند تن به ابتذال رایج در فیلمهای کمدی این روزها بدهد، ولی خب چرا امکانات برای وی فراهم نیست که سینمای درخشان خود را ادامه دهد؟
وی با اشاره به این که امیدوارم بتوانم مقاومت کرده و هم چنان با همین دغدغه که فیلم اولم را ساختم ادامه دهم، فرمود: از جمله کارهای در دست عمل، دو پروژه وجود دارد که یکی از آنها دارای ژانر اسطورهای و راز آلود بوده که در سینمای کشورمان سابقهای نداشته و بهنوعی معارفه یه ژانر تازه در سینمای ایران است و کار دیگر نیز ژانر اجتماعی است که هر دو در مرحله نگارش بوده و هر یک شرایط ساخت را سریعتر اشکار کرده و اندوخته گذار اشکار کند، ساخت آن را سریعتر اغاز می کنیم.
کارگردان فیلم «استاد» در خصوص همکاری خود با مطلب لاریان نویسنده این پروژه، تصریح کرد: مطلب لاریان از نویسندگان خوب و شناخته شده در تئاتر بوده و نگارش برخی از فیلمها را نیز برعهده داشته است اما خود نیز از استاد بعنوان اولین کار جدی خود در عرصه نویسندگی فیلم بلند یاد می کند، همکاری خوب و موفقی می بود و من یکی از نقاط قوت این فیلم را متن آن میدانم.
حسینی با اشاره به این که در خصوص فیلمنامه این فیلم بازخوردهای خوبی از افراد حرفه ای دریافت کردیم، فرمود: دو پروژه پیش رو را نیز با همکاری یکدیگر اغاز کرده ایم.
او گفت: اصولا بر این باور هستم که نگارش فیلمنامه باید به شکل تیمی انجام شود، چرا که جهت هم افزایی و نوشتن دیالوگ های بهتر می گردد.
فیلمنامه فیلم استاد ۲۰ دفعه باز نویسی شد
کارگردان فیلم «استاد» با اشاره به این که فیلمنامه این فیلم ۲۰ دفعه بازنویسی شد، گفت: این بازخوانی های گروهی جهت خروجی فیلمنامه ای پخته و جا افتاده شد.
حسینی با اشاره به این که جشنواره فیلم فجر امسال در قیاس با دیگر دوره ها تفاوت جزئی دارد و آن نیز تحول مدیران سازمان سینمایی و جشنواره در فاصله کوتاهی تا برگزاری جشنواره است، او گفت: مدیران این حوزه باید بدانند که قدم های زیاد بزرگی نیاز است تا به شرایط نرمال و طبیعی برسیم اما تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله تعداد بسیاری وجود دارد.
وی گفت: سینمای ایران در سالهای تازه لطمه تعداد بسیاری خورده است و به مرهم و ترمیم تعداد بسیاری نیاز دارد.
فیلمهایی که توسط قسمت خصوصی ساخته میشود زیاد تر در ژانر کمدی مبتذل است
این کارگردان کشورمان با گفتن این که چیزی که اکنون وجود دارد یک سینمایی بوده که با بودجه عمومی، ارگانی و سازمانی ساخته می شود، تصریح کرد: در این فیلمها دغدغه مسائل واقعی مردم و کیفیت فیلم و فیلمنامه وجود ندارد؛ در قسمت خصوصی هم تنها در ژانر خاص(کمدی مبتذل) ساخته می شود که مقصد مهم آن پول است.
حسینی فرمود: نه تنها جریان سینمای اجتماعی در سینمای ما نابود شده بلکه فیلمهای دیگر ژانرها نیز وجود خارجی ندارد.
وی او گفت: ژانرهای علمی، تخیلی، ترسناک و پلیسی جز موارد محدود در تاریخ سینمای ما وجود ندارد.
وی با انتقاد از اراعه برخی آمارها مبنی بر وجود مخاطبان به سینما ها، گفت: حال سینمای ایران خوب نیست، هنگامی به مدیران حرف های می شود که سینمای ایران رو به موت است، آماری از مخاطبان فیلم های کمدی اراعه می کنند و وقتی که گفتن می کنیم این فیلم ها ابتذال محض است، اسم فیلم های سازمانی و ارگانی را به بین می آورند و از آنها بعنوان یک جریان فرهنگی یاد می کنند در صورتی که حتی آمار فروش این فیلم ها نیز گاها جعلی است.
مشکلات تعداد بسیاری در عرصه اکران وجود دارد
این کارگردان کشورمان با گفتن این که تعدادی از فیلمسازان خوب جوان و میانسال کشورمان که جوایز متعدد از جشنواره فجر و جشنواره های بین المللی دریافت کردند، زمانها است که امکان ساخت فیلم را ندارند، افزود: این چنین مشکلات تعداد بسیاری در عرصه اکران وجود دارد و ناظر آن هستیم که برخی از آثاری که به سختی تشکیل شده بعد از قبل دو یا سه سال هم چنان امکان اکران به آنها داده نشده است.
وی او گفت: سینمای ایران نیازمند عزم جدی و ملی بوده تا بتوانیم مجدد به سینمای زیاد آبرومند در سطح گوناگون ملی و بین المللی بازگردیم و به آن افتخار کنیم.
دسته بندی مطالب
منبع