[ad_1]
به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، سامانه مجمع رسانههای ایران که امروز همزمان با عید مبعث کار خود را اغاز کرد در مرحله اول فعالیت مدیران مسئول نشریات و رسانهها در نظر گرفته است.
در این مجمع مجازی و سراسری قرار است مدیران مسئول رسانهها ضمن گفتن بی واسطه مشکلات، راهکارها و پیشنهادات خود را نیز نقل کنند.
در متنی با امضای حسین انتظامی در نخستین صفحه تارنمای مجمع رسانههای ایران آمده است: یکی از آرزوهای دیرین، راه اندازی نهادی متشکل از همه رسانهها بوده است. اگرچه تشکلهای صنفی گوناگونی داریم ولی کارکرد هر یک از آنان در حوزه تعریف خود است و برخی از آنها شمول ملزوم را ندارند یا با رأیهای وکالتی یا مانع تراشی در عضوگیری تازه، از روح نمایندگی فاصله گرفتهاند در حالی که ملزوم است همه ارکان و تصمیمات، فرایندی مردمسالار داشته باشند.
به علت گستردگی و تنوع رسانهها (از حیث تعداد، خاستگاه و کارکرد) الزام دارد رستهبندیهایی گوناگون و کاربردی داشته باشیم چرا که مسائل، تنگناها و مطالباتِ برای مثال رسانههای استانی با نشریات تخصصی و رسانههای عمومی و سراسری متفاوت است؛ هم چنان که مسائل رسانههای خصوصی با رسانههای دولتی تفاوت دارد. طی چند سال قبل، فعالان رسانهای و صنفی، پیگیر راه اندازی این نهاد بودند و از من خواستهاند پا پیش بگذارم که نهایتا به مدل زیر رسیدیم:
۱- یک مجمع سراسری مجازی از مدیران مسئول رسانهها راه اندازی شود. این نهاد، قرار نیست کارکرد حزبی داشته باشد تا به مناسبتهای گوناگون، بیانیه صادر کند چرا که از مقصد اولیه خود (همفکری حرفهای) فاصله میگیرد و در حد پیاده نظام اشخاص و گروههای سیاسی، تنزل مییابد و به علت اختلافات داخلی، به بنبست میرسد.
۲- در سرزمین ما احزاب و تشکلهای صنفی قبل از هر همفکری و تمرین مجوز میگیرند؛ بدون آن که حرکت دمکراتیک را در بین خود تمرین کرده باشند و به همین جهت، اکثرا با اتفاقهای اختلاف، انشعاب ، تعطیلی یا یأس روبه رو خواهد شد. لذا در این مجمع، به جای آن که روی خودمان اسامی پر طمطراق بگذاریم تمرین حرکت وزین و دمکراتیک می کنیم. سپس اگر اکثریت قابل دقت اعضاء اصرار به ثبت داشتند، این کار را خواهند کرد.
۳- همه روابط مجمع، مبتنی بر رای گیری است و قرار نیست فرد یا جمعی که از روی شانه های ما بالا میروال، قیم ما شوند. نزدیک به اختیارات آنان هم در حدی است که وکالت میگیرند و به محض ناکارآمدی یا خودسری یا حرکت غیر پاسخگو، بلافاصله توسط موکلانِ خود با فردی دیگر جانشین خواهد شد؛ یعنی بر عکس مدلهای انتخاباتی رایج که افراد را تا آخر دوره باید تحمل کرد، با خواست نیمی از اعضای هر رسته، انتخابات زودرس برای آن رسته انجام می گیرد. این بازدارندگی جهت میشود نمایندگان، خودکامه نشوند و از مفهوم وکالت فاصله نگیرند.
۴- این مجمع مجازی، عمدتا از خیل مسائل ریز و درشت کل رسانه ها و رسته های آنها با روشای علمی و متکی بر رای اعضا، مسائل و برتریهای مهم را اشکار میکند و همت خود را بر اراعه راهکار و آمادگی شراکت در اجرای راه حل ها قرار میدهد. از این رو میتواند به نهادهای حاکمیتی و دیگر تشکلها پشتیبانی رساند.
۵- عضویت در این مجمع، داوطلبانه است و هر عضوی که مدل یا روابط یا کارآمدی مجمع را نپسندید می تواند خارج شود.
۶- مجمع از مدیران مسئول رسانههای دارای مجوز (صرف نظر از مقدار نظم در انتشار کردن) راه اندازی شده است و هر مدیرمسئول در رستههایی که رسانه او قرار دارد به طور خودکار، عضو است.
۷- رسانههای دارای مجوز در رستههای زیر، صورت بندی خواهد شد:
راهاندازی مجمع رسانههای ایران؛ تمرین مردمسالاری در حوزه رسانه
حالت مالکیت این رسانه ها نیز به شرح زیر است: خصوصی ۱۱۱۱۷، دولتی ۲۴۶۴، نهاد عمومی غیر دولتی ۲۹۱، حزبی ۱۴
۸- رستههایی که در قدم اول راه اندازی خواهد شد به شرح زیرند و به مرور، هر یک قابلیت تبدیل به اجزاء ریزتر را دارد:
روزنامهها (در دو رسته: خصوصی و دولتی)
هفته نامهها و دو هفتهنامهها
دیگر نشریات ادواری
خبرگزاریها
پایگاههای خبری
رسانههای تخصصی و اختصاصی (تکعرصهای)
رسانههای استانی (رسانههایی که دفتر مرکزی آنها در غیر از شهر تهران واقع است)
۹- هر مدیر مسئول به تعداد رسانههای خود میتواند رای بدهد. (حداکثر ۳ تا در هر رسته)
۱۰- ملاک، مندرجات پروانه است. بدیهی است در صورت تحول حالت هر رسانه، در این مجمع مجازی نیز به طور خودکار تحول صورت میگیرد.
۱۱- برخی رسانهها، بسته به مشخصات مندرج در پروانه خود، امکان پذیر همزمان در دو یا سه رسته عضویت داشته باشند. برای مثال یک روزنامه اقتصادی که دفتر مرکزی آن در اهواز است مدیرمسئول آن همزمان در ۳ رسته (روزنامهها، تکعرصهای و استانیها) عضویت دارد و میتواند رای بدهد و نامزد شود.
۱۲- هر رسته (بسته به تعداد عضو) از بین خود یک تا سه نفر را به گفتن نماینده انتخاب میکند تا مشخصا مسائل آن رسته را جستوجو کنند. جمع همه این نمایندگان -که میتوان ادعا کرد نماینده همه رسانهها می باشند- مسائل عمومی را برتریگذاری کرده، درصدد اراعه راهکار و پیگیری حل آن بر میآیند.
۱۳- نمایندگان هر رسته هم چنان که جایگاه خود را از موکلان میگیرند موظفند جمعبندیها را به رأی آنان بگذارند تا مسائل و راهکارها از نظر علمی اتقان بیشتری بیاید. مضافا نمایندگان دچار خودکامگی نشوند تا از روح مردمسالاری فاصله نگیریم.
۱۴- عمده فعالیتها (بویژه نامزدی، انتخابات، جمعآوری نظرات، نهاییشدن متون و…) به روش الکترونیکی است. با این روش (دمکراسی دیجیتال) از مدلهای بدویِ رایج فاصله میگیریم و رسانهها میتوانند به گفتن قشری پیشتاز و مرجع، این روش را برای دیگر شئون سرزمین، الگو سازی کنند.
۱۵- از مدیران محترم مسئول رسانهها تقاضا دارد با مراجعه به وبگاه majres.ir (مجمع رسانهها) عضویت خود را اظهار کنند. چنانچه در هر رسته، حداقل ۱۰درصد رسانههای دارای مجوز عضو شوند میتوان انتخابات آن رسته را انجام داد. بدیهی است هر چه تعداد اعضا زیاد تر باشد و نسبت شراکت در انتخابات بالاتر باشد مشروعیت بیشتری وجود خواهد داشت.
۱۶- بعدها میشود این ایده را به صاحبان امتیاز، سردبیران و روزنامهنگاران نیز تسری داد.
۱۷- در این مجمع، فرایند عضوگیری و همه رایگیریها، شفاف و علنی است. این ابتکار، نفاق و افترا را -که متاسفانه در جامعه ما ترویج یافته است- از بین میبرد و میتواند برای دیگر قسمتهای سرزمین از جمله احزاب، مجلس، شورایهای شهر و … الهامقسمت باشد. به این علت از افرادی که به شفافیت باور ندارند تقاضا میشود در این مجمع عضو نشوند.
۱۸- برنامه من این است که بعد از راه اندازی مجمع، سمتی نداشته باشم و مجمع به منتخبان واگذار شود. بدیهی است چنانچه تمایل داشته باشند در تدوین روشنامهها به آنان پشتیبانی خواهم کرد.
این مجمع با آدرس https://majres.ir/ در دسترس است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع