[ad_1]
به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، تازه ترین نشست مدیران هنرستانهای هنرهای زیبای سراسر سرزمین با وجود نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری، بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی، آیدین مهدیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی و تعدادی دیگر از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش طی سه نشست تخصصی با نوشتههای گوناگون در تالار رودکی برگزار شد.
نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن سپاس از مدرسان، هنرآموزان و مدیران هنرستانهای هنرهای زیبای سراسر سرزمین در گسترش و ترقی فعالیتهای مقداری و کیفی آموزشهای هنری اظهارداشت: در این دوره بیشتر از هر چیز به دو نوشته مهم میاندیشم؛ نخست، سرنوشت نسل تازه و دوم، رونق بخشیدن به هنر. بیشتر از هر زمان فرد دیگر حس میکنم نیازمند بازنگری اساسی در روندها، تعاریف، ساختارهای اداری و راه حلهای ناکارآمدی هستیم که فقطً به تکرار آنها عادت کردهایم.
وی او گفت: بعد اگر قرار باشد تحولی امیدبخش رخ دهد، باید نشانههای عینی داشته باشد. به جرات میگویم بسیاری تعداد مدیران و اشخاص خاص و سخن بگوییدهای تکراری در این جلسه اهمیت چندانی ندارد؛ آنچه مهم است، این است که در نشست بعدی هزینههای وجود حداقل یک دانشآموز دختر و پسر از هر هنرستان را تقبل کنیم و بستری تشکیل کنیم تا خودشان بتوانند آزادانه درمورد دغدغهها، چالشها و کمبودهایشان سخن بگویند.
رضایی افزود: به گفتن نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای عالی آموزش و پرورش معتقدم آموزش و پرورش در عین این که با اهمیت ترین وزارتخانه هر سرزمین است، در سرزمین عزیزمان هم با اهمیت ترین و هم مظلومترین نهاد در سرزمین است. در تعامل با دانشآموزان هنرستانها دریافتهام که در شورای عالی آموزش و پرورش، این نهاد بیشتر از هر وقتی نیازمند دقت جدی است.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمود: حقیقت تلخ این است که تصمیمات آن شورای عالی، در نهایت توجهی به نیازهای واقعی دانشآموزان ایران امروز ندارد. معتقدم وجود نمایندگان واقعی دانشآموزان در شورای عالی آموزش و پرورش الزامی است، باید باور کنیم فاصله ما با جامعه و به اختصاصی با نسل جوان روزبهروز زیاد تر میشود.
وی اظهارداشت: مسئله کلیدی اینجاست که همه ما – صرف نظر از جایگاه سازمانی – در چرخه بوروکراسی دچار شدهایم. ما روزانه تصمیم میگیریم اما کمتر به نیازهای واقعی مردم دقت میکنیم. در حالی که بخشی از حل این مشکل، تشکیل فضای او گفت و گوی واقعی با جوانان و باور به ظرفیتهای آنهاست. ما در عرصه عمومی، گاه با سناریوهایی روبه رو میشویم که هدفشان اقناع صوری ماست. بعد همه ما موظفیم خواسته منطقی و معقول، انرژی و اشتیاق جوانان را آموزش کارا و در مسیر گسترش برای ایران بهکار بگیریم و هر سیاستگذاری که این انرژی را نادیده بگیرد، محکوم به ناکامی است.
رضایی او گفت: نظر میکنم در نشست بعدی، میزبان همکارانمان از وزارت آموزش و پرورش و فعالان فرهنگی استانها باشیم – افرادی که در سختترین شرایط، بار مسئولیت هنر را به دوش میکشند. ما باید باهم بیندیشیم که در شرایط امروز ایران چه باید کرد و با جسارت زیاد تر، تصمیمات درست – هر چند دشوار – را عملی کنیم. یقیناً که توانایی این زمان به من آموخته که راه حلهای اساسی از طریق همفکری با صاحبنظران و دقت به زمانهای حاضر قابل دستیابی است. همه ما در کنار هم باید با نگاهی عقلانی و امیدوارانه قدم برداریم، حتی اگر مسیر پرچالش باشد. ما تعداد بسیاری از راهها را حتی اغاز نکردهایم، چرا که در مسیر پرسنگلاخ از روبه رو با مشکلات و هزینههای احتمالی میهراسیم.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به باور من دیگر زمان آن قبل که سیستم اداری ما همانند دهههای ۶۰ و ۷۰ عمل کند. نسل تازه حاضر است در چارچوبهای منطقی قرار گیرد اما این به معنی پذیرفتن نظم یکطرفه نیست بلکه ساختارها باید پویا باشند و فضای او گفت و گو دگرگون شود. به هر حال بنده از همه همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور استانها، دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری و عزیزان در آموزش و پرورش سپاس اختصاصیای میکنم و خوشحالم که در این زمان به واسطه همین کوششها و مساعدتها توانستیم قدمهای کوچکی برداریم.
رضایی اظهارداشت: ما به زودی با سفرهای استانی، بیشتر از پیش در خدمت دوستان خواهیم می بود. معتقدم کانون تغیرات واقعی در شهرستانها است – جایی که امید زندهتر و امکان بهبود ملموستر است. یقیناً که تهران را هم باید با نگاهی تازه دید، امیدوارم از این بعد بتوانیم جلسات مشترک پرباری بین حوزههای فرهنگ، هنر و آموزش و پرورش با محوریت نیازهای نسل تازه برگزار کنیم و مطمئنم با این رویکرد، ناظر اتفاقاتی نو و مثبت خواهیم می بود.
سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست اظهارداشت: همان گونه که شما به خوبی آگاهید، هنر یکی از ارکان هویت و فرهنگ ما و ظرفیتی بینظیر برای انتقال ایدهها و احساسات محسوب میشود. هنرستانهای هنرهای قشنگ نیز برای ما جایگاه اختصاصیای دارند و سالها است که همکاری زیاد خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتهاند. به نظر من این نشستها میتوانند به افت چالشهایی که خانم رضایی هم به برخی آنها اشاره کرد، پشتیبانی کنند.
وی او گفت: اگر بیاموزیم که با نگاهی ملی (و نه جزیرهای) دور یک میز بنشینیم و مسائل سرزمین را نقل و حل کنیم، کار بزرگی انجام دادهایم. این همان رویکردی است که دکتر پزشکیان با همه توان در نظام آموزش و پرورش پیگیری میکنند و به نظرم این یک زمان بینظیر است و مشخص می کند که ما به وفاق و همبستگی ملی نیاز داریم. خوشبختانه، این اراده در دستگاههای اجرایی به وضوح دیده میشود و ما در همین زمان مختصر نیز ناظر آن بودهایم.
آذرکیش با اراعه آماری در حوزه گسترش هنرستانهای هنرهای قشنگ فرمود: در قبل، در هر استان حداقل یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه داشتیم و با همکاری وزارت ارشاد، افزایش این روال را پیش بردیم. این چنین، نخستین المپیاد آموزش هنر را برگزار و ناظر اتفاقات زیاد خوبی هم در هنرستانهای جدیدالتأسیس مناطق محروم بودیم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: سال ۱۳۹۵ نیز پشتیبانی کردیم تا اساسنامه مدارس وابسته اصلاح شود و آموزش و پرورش بتواند امکانات بیشتری را به کار بگیرد. مقصد مهم هنرستانهای وابسته هم این است که از ظرفیت مراجع تخصصی در حوزه هنر (که شما عزیزان هستید) منفعت گیری کنیم. ما آمادگی داریم تا با اصلاح اساسنامه حتی دروس عمومی را نیز به طوری تنظیم کنیم که فضای بیشتری برای همکاری فراهم شود. در هر حال، منابعی که در اختیار ما و شما است، اموال عمومی و بیتالمال می باشند. به این علت نباید سختگیری بیموردی وجود داشته باشد. به مدیران کل استانها نیز پافشاری کردهایم که به مسائل ملی بیندیشند و برای برابری آموزشی همه دانشآموزان تلاش کنند. این همان چیزی است که رئیسجمهور به طور اختصاصی پیگیری میکنند یعنی برابری آموزشی، نماد همبستگی ملی است.
وی اظهارداشت: اگر میخواهیم همه فرزندانمان از زمانهای هنری در هنرستانهای تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منفعتمند شوند، باید چالشهای پیش رو را با همکاری یکدیگر حل کنیم. در غیر این صورت، میتوانیم به حالت حاضر ادامه دهیم و بگوییم؛ «چند صباحی آمدیم و رفتیم!» اما آنچه اهمیت دارد، این است که کاری انجام دهیم که در آینده، با مرور قبلمان، بگوییم؛ «ارزشش را داشت» و امروز، بیشترین مقام اجرایی سرزمین، همهقد از نظام پرورش و آموزش باکیفیت دفاع میکند و اگر من و شما از این ظرفیتی که رئیسجمهور تشکیل کرده، منفعتمند نشویم، فردا در برابر وجدان خود پاسخی نخواهیم داشت.
آذرکیش او گفت: به هر ترتیب این نشست برایم زیاد مورد قیمت می بود و شخصاً علاقهمند بودم که در خدمت شما باشم و از نظراتتان منفعت گیری کنم. سخن بگوییدهای شما ایدهها و اندیشههای ارزشمندی دارد که میتواند به بهبود مسیر آموزش پشتیبانی کند. قطعاً وزارت آموزش و پرورش آمادگی کامل دارد تا با همکاری شما، شرایط بهتری برای دانشآموزان فراهم کند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: به وجود تک تک مدیران، فرهنگیان، مربیان و همه عزیزانی که در سراسر سرزمین تلاش میکنند، افتخار میکنم. ما باید این سرزمین را باهم بسازیم، چون هیچکس از خارج نمیآید تا به ما پشتیبانی کند. اگر باهم متحد باشیم، میتوانیم ایران را آباد، مقتدر و امن نگه داریم. شما در هنرستانها تلاش میکنید تا محیطی امن، حمایتی و باکیفیت تشکیل کنید. دغدغههایی هم که نقل کردید، نشان از دلسوزی و ضمانت شما دارد. مقصد شما اراعه آموزش باکیفیت و خروجی مطلوب از نظام آموزش و پرورش است. دانشآموزان هنرستانهای هنرهای قشنگ باید بتوانند آنچه را آموختهاند، در بازار کار و جامعه به خوبی به کار گیرند. ما باید دانشآموزانی پرورش کنیم که در دنیای هوش مصنوعی و متاورس، هم از زمانها منفعت گیری کنند و هم در برابر چالشها عمل های مؤثری انجام بدهند.
محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی نیز در این نشست اظهارداشت: خوشبختانه طی زمان وقتی که میزبان برگزاری نشست مدیران هنرستانهای هنرهای زیبای سراسر سرزمین بودیم، جلسات زیاد خوبی را برگزار کردیم و دوستان مسائل مختلفی را نقل کردند. برهمین مبنا قرار شده نظام مسائل مربوط به هنرستانها را جمعآوری کنیم. در حقیقت، همت همهجانبه در مجموعه وزارتخانه میتواند به از بین بردن مشکلات پشتیبانی کند. در جلسه آتی شورای مدیران استانها هم نوشته آموزش و پرورش یکی از با اهمیت ترین برتریها خواهد می بود.
او گفت: با دقت به اهمیت نوشته و وجود همکارانی که در مجموعه آموزش و پرورش فعالیت میکنند و با نگاه مورد قیمت جناب آقای دکتر صالحی و خانم رضایی به حوزه آموزش و هنرستانهای هنرهای قشنگ، آینده روشنی را برای این حوزه متصور هستم. امیدوارم با پشتیبانی همه دوستان، بتوانیم این تحول را محقق کنیم. یقیناً مسائل و مشکلات زیاد است؛ ما باید با ضمانت و تلاش جمعی، به موضوعاتی همانند محتواها، استانداردها و منبع های آموزشی بپردازیم که متأسفانه برخی از آنها قدیمی، بی فایده و بهروز نیستند.
اسماعیلی فرمود: هنرستانها ظرفیت زیاد عظیم و گستردهای دارند و ما میراثدار سابقه ۱۰۷ ساله این حوزه هستیم که باید به آن دقت اختصاصی داشته باشیم چرا که آیندگان درمورد کارکرد ما در این دوره قضاوت خواهند کرد. امیدواریم با همافزایی جاری، بتوانیم قدمهای مثبتی برداریم.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی اظهارداشت: در مدیریت هنرستانهای هنرهای قشنگ، از یک سو او گفت و گو پرورش هنرمند نقل است و از نظر دیگر فرهیختگی، هنر و مسائل فرهنگی اهمیت اختصاصیای دارد. این چنین، مقررات آموزشی و چالشهای نهان این حوزه نیز نیازمند دقت است. خوشبختانه در جلسات تازه، نگاه فرهنگی چندین دفعه مورد پافشاری قرار گرفته است. ضمن این که باید به این مسئله نیز واقف باشیم که هنرستانهای هنرهای قشنگ را نمیتوان با هنرستانهای فنی همانند برق، صنعت یا کشاورزی قیاس کرد.
اسماعیلی اصرار کرد: بهروزرسانی این حوزه نیازمند نگاهی اختصاصی است. خوشبختانه تعامل های جدیدی با آموزش و پرورش و دفتر تحول داریم و قرار است کارها از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش برود. امیدواریم با پشتیبانی کارشناسان، هنرمندان و خبرگان این حوزه و با شراکت هنرستانها، در سال آینده تحولی مثبت در آموزش تشکیل کنیم. آموزش و پرورش نیز این اختیار و تعامل را دارد تا با همکاری ما، این اتفاق را محقق کند.
بر پایه این گزارش، نشست یک روز مدیران هنرستانهای هنرهای زیبای سراسر سرزمین یکشنبه (۲۱ اردیبهشت) طی سه نشست تخصصی به میزبانی دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی تهران برگزار شد.
تبیین سیاستهای و رویکردهای دفتر آموزش در حوزههای آموزشی و پژوهشی هنرستانهای هنرهای زیبای و برگزاری جلسه سوال و جواب با وجود مدیران هنرستانها در کارگروههای آموزشی، اعتباری، منبع های انسانی و اداری از جمله موضوعاتی بودند که در نشست اول نقل شد. ضمن این که او گفت و گو و تبادل نظر در موارد اعتباری و منبع های انسانی و اداری (با اراعه نوشته مدیران منتخب هنرستانها)، او گفت و گو و تبادل نظر در موارد آموزشی نیز از جمله سرفصلهای نشست دوم بودند.
در نشست سوم هم که با وجود معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر موسیقی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی، مدیرکل آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر تالیف و برنامهریزی کتب درسی فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مسائل تخصصی و آموزشی، او گفت و گو و تبادل نظر با محوریت نگه داری، گسترش و افزایش منفعتوری مسائل آموزشی و پرورشی مورد دقت قرار گرفت.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع