[ad_1]
به گزارش دلچسب
معاون وزیر ارشاد خطاب به مدیران:
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی او گفت: طی چند سالی که گذشت بدون آگاهی و مطالعه با «سلبریتی زدایی» همه ظرفیت اجتماعی سرزمین را نابود کردند؛ ظرفیتی که با اندوختهها و مالیاتهای من و شما شکل گرفته می بود.
خبرگزاری موج
، در نشست روابطعمومیهای دستگاههای اجرایی استان تهران که پیش از ظهر امروز در محل استانداری تهران برگزار شد، محمدرضا نوروزپور، معاون رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک روز جهانی روابطعمومی، بر الزام بازتعریف نقش و کارکرد روابطعمومیها با رویکرد «اجتماعی» و جامعهمحور پافشاری کرد.
وی با اشاره به این که جایگاه روابطعمومی در نظام اداری سرزمین تا این مدت به اندازه لیاقتهای این حرفه تثبیت نشده است، اظهار داشت: « این که روابطعمومیها در نظام تصمیمسازی یا مدیریت بحران، تا این مدت به درستی دیده نمیشوند، یک حقیقت است. اما این کار نباید بهانهای برای عقبنشینی یا از بین بردن مسئولیت برداشت شود. افرادی که راه پرچالش و دشوارِ روابطعمومی را انتخاب کردهاند، بهخوبی میدانند که این مسیر مدام با مانع ها و سختیهایی همراه بوده است.»
نوروزپور در ادامه او گفت: «روابطعمومیهای شهرستانی، بهعلت آنکه مستقیماً با مردم در ربطاند و در سطح اول تماس با افکار عمومی محلی قرار دارند، بیشتر از دیگران در معرض مطالبات، فشارها و انتظارات اجتماعیاند. به همین علت، الگوی کار آنها باید بر پایه مدل روابطعمومی جامعهمحور تنظیم شود؛ الگویی که بر شنیدن صدای مردم، او گفتوگوی متقابل، و شراکت دادن شهروندان در فرایندهای ارتباطی پافشاری دارد.»
معاون وزیر فرهنگ این چنین با انتقاد از رویکردهای شعاری و اضطراب در برخورد با چهرههای اجتماعی او گفت: «نهضت سلبریتیزدایی بدون آگاهی و مطالعه که در دورهای شکل گرفت، قسمت مهمی از ظرفیت اجتماعی سرزمین را از بین برد. امروز روابطعمومیها باید فهمیدن درستی از مفهوم رهبران افکار داشته باشند؛ اعم از مذهبی، هنری، ورزشی، علمی، رسانهای و دانشگاهی. این چهرهها، بهاختصاصی در شهرستانها و جوامع محلی، از اعتبار اجتماعی و اندوخته ارتباطی برخوردارند که باید در خدمت انسجام و ربط مؤثر با مردم قرار گیرد.»
نوروزپور در قسمت فرد دیگر از سخنان خود با پافشاری بر اهمیت «رهبران افکار» در الگوی روابطعمومی جامعهمحور او گفت: «از آنجا که روابطعمومیهای مستقر در شهرستانها، نقطه تماس مستقیم دستگاهها با مردم و افکار عمومی می باشند، بیشتر از هر زمان دیگر باید به نقش اثرگذار رهبران فکری در حوزههای گوناگون دقت کنند. شناسایی و شبکهسازی فعالان اثرگذار در عرصههای ورزشی، مذهبی، فرهنگی، هنری، تربیتی، دانشگاهی و رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. روابطعمومیها باید بتوانند با راه اندازی یک شبکه اجتماعی مؤثر و بومی، در زمان رویدادها، مشکلاتها یا مناسبتهای عمومی، از ظرفیت این چهرههای معتبر برای تحکیم انسجام محلی و منطقهای منفعت بگیرند. رهبران افکار، بهاختصاصی در جوامع محلی، پل مطمعن مردم به نهادهای رسمی می باشند و اندوخته اجتماعی آنها باید در مسیر همگرایی و آرامسازی اجتماعی بهکار گرفته شود.»
او گفت:«در این الگو، روابطعمومیها تسهیلگر و شکل دهنده ربط صحیح بین دولت رهبران افکار و مردماند؛ و روایت خود رابا ظرفیتهای حاضر در جامعه تشکیل و توزیع میکنند.»
معاون رسانهای وزارت فرهنگ این چنین نسبت به ظهور اتفاق «روابطعمومی سیاه» (Dark PR) هشدار داد و او گفت:«با گسترش فناوریهای نوین، ناظر شکلگیری جریانهایی هستیم که با تشکیل شایعه، فیکنیوز و تخریب موثر، تلاش میکنند روابط مردم و دستگاههای اجرایی را تضعیف کنند. روابطعمومیها باید بتوانند این تهدید را شناسایی کرده و با پیشدستی در روایتسازی صحیح، اجازه ندهند میدان برای تحریف حقیقت باز بماند.»
وی در قسمت پایانی سخنان خود بر الزام تفکیک رسانههای دارای مجوز از شبهرسانهها پافشاری کرد و او گفت: «روابطعمومیها موظفاند تعامل سازنده، شفاف و مؤثر با رسانههای حرفهای و دارای مجوز داشته باشند، اما در برابر رسانهنماهایی که بدون هویت حرفهای، فقطً برای تخریب و باجخواهی فعالیت میکنند، باید قاطعانه بایستند و از طریق مراجع ذیربط پیگیری کنند. مدیریت ارتباطات در عصر بحران، نیازمند جسارت در تشخیص مرز بین رسانه واقعی و شبهرسانه است.»
این نشست با وجود مدیران روابطعمومی دستگاههای اجرایی، استانداری تهران، فرمانداریها و دستگاههای اجرایی دولتی و عمومی استان برگزار شد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع