رمزگشایی از حادثه مرگبار پیست آزادی/ بی‌توجهی به ایمنی کامل پیست آزادی علتابراز این چنین فاجعه‌ای شد

[ad_1] به گزارش دلچسب

بعد از آنکه سانحه دلخراش در پیست اتومبیل‌رانی آزادی جهت مرگ یک عکاس شد، اکنون یک کارشناس با سابقه با اراعه جزئیاتی تازه از این سانحه مدعی است وجود یکی از قهرمانان سرزمین در مسابقه آن روز به علت شرکت نکردن او در مسابقه تعیین خط بر پایه قوانین فدراسیون جهانی تخلف محسوب می‌شود؛ این چنین راننده مسبب حادثه نیز در دور تعیین خط حد نصاب ملزوم برای وجود در مسابقه مهم را کسب نکرده می بود.

به گزارش خبرگزاری ورزش ایران(دلچسب)، بهرام زارع درمورد حادثه تلخ کشته شدن یک عکاس ورزشی در پیست اتومبیلرانی آزادی، اظهارداشت: بی‌توجهی به ایمنی کامل پیست آزادی علتابراز این چنین فاجعه‌ای شد. در حاشیه پیست آزادی لاستیکهای تریلی کار گذاشته شده است در حالی که باید به لاستیک سواری تبدیل شوند. استاندارد روز جهان این است که ابتدا نیوجرسی قرار گیرد، سپس ۳ ردیف لاستیک سواری بگذارند و سپس از آن هم تشک ضربه گیر قرار دهند اما در پیست آزادی فقط گاردریل گذاشتند و هیچ خبری از مراعات ایمنی کامل نبوده است.

حالت پیست آزادی به مراتب برای موتورسواران کشنده‌تر است

او گفت: حالت پیست آزادی به مراتب برای موتورسواران کشنده‌تر است و اگر تا به امروز اتفاق بدی رخ نداده واقعا خدا رحم کرده است. در زمان ریاست حمیدرضا مهرعلی بر فدراسیون، هزینه میلیاردی صورت گرفت و پیست با روکش SMA که یک روکش پلیمری و مخصوص پیست است آسفالت شد که من هم جزو تیم ناظر پیست بودم. برای اولین‌بار نیز در آن زمان تشک‌های ضربه‌گیر بر روی گاردریل‌ها نصب شد که یکی از آن‌ها ۵۰ متری خط استارت می بود که این اتفاق تلخ در همان نقطه رقم خورد و قطعا اگر این تشک‌ها در این نقطه نصب می بود شدت برخورد زیاد کم‌تر می‌شد. سال ۹۴ این تشک‌ها نصب شد و ما بعدها زیاد تلاش کردیم که آن را برندارند اما نمی‌دانم به چه دلیلی این تشک‌ها از روی گاردریل‌ها برداشته شد.

با ۵۰۰ میلیون تومان می‌شد تشک ضربه‌گیر در نقاط خطرناک پیست نصب کرد

این کارشناس با گفتن این که می‌شد با حداقل هزینه پیست را ایمن کرد، او گفت: با هزینه‌ای نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان می‌شد ۱۰۰ متر تشک ضربه‌گیر در نقاط خطرناک پیست از جمله خط استارت یا ۴۰۰ متر نهایی و … نصب کرد تا جلوی این اتفاق تلخ که تبدیل کشته شدن یک عکاس شد را گرفت. باید جواب بدهند چرا توجهی به ایمنی حداقلی پیست نکردند.

زارع خاطرنشان کرد: تشک ضربه‌گیر از ضخامت ۴۰ سانتی‌متری برخوردار است و در داخل آن لوله‌های پلاستیکی قرار دارد که نصب آن‌ها بر روی گاردریل می‌تواند تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت شدت اتومبیل را مهار کند و جلوی شدت ضربه را بگیرد. این تشک‌ها توسط بنده طراحی و ساخته و نصب شد اما در دوره‌های قبلی این تشکها برچیده شدند. اگر در این چند سال حداقل با اندکی هزینه روی گاردریل تشک ضربه گیر نصب می‌کردند قطعا شدت ضربه تا این حد نبوده است و گاردریل به این صورت متلاشی نمی‌شد و ماشین با این شدت به عکاس برخورد نمی‌کرد.

یک قهرمان شاخص بدون وجود در دور تعیین خط در مسابقه شرکت کرد

زارع در ادامه به یک نوشته که در قوانین بین‌المللی تخلف است، اشاره کرد و مدعی شد: یکی از قهرمانان شاخص اتومبیلرانی ایران که چندین دفعه صاحب عناوین قهرمانی شده، بدون وجود در دور تعیین خط در این مسابقه حاضر شد و برخورد ماشین او با ماشین راننده حادثه‌ساز علتشد که ماشین به سمت چپ منحرف شود و به گاردریل برخورد کند.

وی در توضیح ادعای خود او گفت: همیشه و بر پایه قانون‌بین‌المللی باید دور تعیین خط برگزار شود تا نحوه قرار گرفتن ماشینها در خط استارت روز مسابقه اشکار شود. دور تعیین خط بر پایه “قانون  ۱۰۷”(تنها نفراتی در مسابقات مهم شرکت داده خواهند شد که در دور تعیین خط بتوانند وقتی زیر ۱۰۷ درصد نفر اول دور تعیین خط را کسب کنند) است و اگر فردی خارج از این تایم باشد نمی‌تواند در مسابقه شرکت کند. هر خودرویی که زمان کم‌تری را ثبت کند در خط استارت جلوتر قرار می‌گیرد. برای این مسابقه نیز روز قبل از آن دور تعیین خط انجام شد اما یک راننده شاخص همچون سال‌های تازه در این دور تعیین خط وجود نداشت. مطابق قوانین بین‌المللی رایج در اتومبیلرانی او نباید در مسابقه شرکت می‌کرد اما شرکت کرد و به گفتن خودروی آخر در خط استارت قرار گرفت. او مطابق عادت و با دقت به تبحری که دارد با وجودی که انتهای ماشین‌های دیگر قرار می‌گیرد از همان اغاز مسابقه با شدت زیاد از سایرین جلو می‌زند و طبق معمول قهرمان می‌شود.

راننده‌هایی که در انتهای خط قرار می‌گیرند طبق معمول کم‌توانایی‌تر می باشند

او همین طور گفت: این در حالی است که قاعدتا راننده‌هایی که بر پایه تایم‌گیری در انتهای خط استارت مسابقه قرار می‌گیرند طبق معمول کم‌توانایی‌تر از نفرات جلویی می باشند. اگر در فیلم انتشار شده هم ببینید وقتی که این راننده شاخص در همان ابتدا تلاش می‌کند از سایرین جلو بزند به خودروی بغلی خود برخورد می‌کند و علتانحراف به چپ او و برخورد به گاردریل می‌شود یقیناً من به هیچ وجه جستوجو تقصیر کار نیستم و مراجع ذی‌صلاح باید در این‌باره نظر بدهند. از سویی دیگر افرادی که در فدراسیون سمت دارند به هیچ گفتن حق وجود در مسابقات را ندارند و از این منظر نیز تیم قضاوت و مسئولان برگزاری باید در این باره توضیح بدهند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و سلامتی را در وب سایت خبری دلچسب بخوانید.

وی در ادامه مدعی شد: مطابق قوانین بین‌المللی رایج در اتومبیلرانی، تیم قضاوت تخلف کرد که اجازه داد آن راننده بدون وجود در دور تعیین خط در مسابقه شرکت کند. سخن من این است چرا کمیته داوران و ناظر مسابقه اجازه داده یک نفر با وجود وجود نداشتن در دور تعیین خط در مسابقه شرکت کند؟ راننده‌های نقل دنیا هم در دور تعیین خط شرکت می‌کنند و اگر این کار را انجام ندهند نمی توانند در مسابقه شرکت کنند. این نوشته باید بازدید شود. در این چند سال این نوشته به اتفاقی وحشتناک تبدیل شده است. تا اکنون یک راننده حرفه‌ای در خیابان لایی کشیده است؟ یک قهرمان باید زیاد مواظب باشد چرا که الگوی دیگران است. زارع این چنین مدعی شد که بر پایه نتایج دور تعیین خط اظهار شده، راننده حادثه‌ساز حد نصاب وجود در مسابقه مهم را کسب نکرده می بود و قانون ۱۰۷ درصد مراعات نشده می بود.

مسیر پیست آزادی نادرست است و استاندارد نیست

زارع در ادامه با گفتن این که اساسا مسیر پیست آزادی نادرست است و از استاندارد برخوردار نیست، او گفت: ما به روسای قبلی فدراسیون نامه زدیم و گفتیم مسیر مسابقه نادرست است و سبک پیست آزادی انگلیسی است و باید برعکس شود اما هیچ جوابی به ما داده نشد. یکی از دلایل این اتفاقات این است که فاصله خط استارت با خط U زیاد است. در ۹۵ درصد پیست‌های دنیا پیچ اول راست است اما پیچ اول آزادی به سمت چپ است و این اصلا استاندارد نیست و علتاتفاقات بسیاری شده است.

دستور تعطیلی پیستها عمل خوبی می بود

این کارشناس در ادامه افزود: طول پیست آزادی ۱.۴ کیلومتر است. تشکهای ضربه‌گیر باید حداقل در نقاط خطرناک همانند خط استارت نصب می‌شد که هزینه بسیاری هم نداشت اما در این سالها انجام نشده است. دستور تعطیلی پیست‌ها عمل خوبی می بود و امیدوارم برای ایمنی این پیست‌ها عمل جدی شود. خطرناک‌تر از ۵۰ متر خط استارت آزادی، جزیره‌های مابین مسیر و انتهای ۴۰۰ متر است که خودروها نهایت شدت را دارند. امیدوارم دیگر ناظر این اتفاقات تلخ نباشیم. من خصومت شخصی با هیچ کس ندارم و باید اشکار شود هر فردی تخلف کرده مطابق قانون پاسخگو باشد.

مطابق قوانین بین‌المللی اتومبیلرانی، همه رانندگان برای وجود در مسابقه باید در دور تعیین خط هم شرکت کنند تا جایگاه‌شان برای اغاز مسابقه مهم اشکار شود اما حرف های می‌شود آیین‌نامه‌ای در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران وجود دارد که برخی قهرمانان واجد شرایط می‌توانند بدون شرکت در دور تعیین خط در مسابقه مهم شرکت کنند و به گفتن نفر آخر مسابقه را اغاز کنند.

دسته بندی مطالب

اخبار فرهنگی

اخبار فناوری

خبر های اقتصادی

خبرهای ورزشی

اخبار کسب وکار

اخبار پزشکی

[ad_2]
منبع

پیشنهاد ما به شما

avviwrnc4

وجود تاریخی زنان در ورزشگاه امام‌رضا مشهد در دیدار نساجی و شهید قندی – خبرگزاری ورزش ایران

[ad_1] به گزارش دلچسب در دیدار نساجی و شهید قندی از جام حذفی، برای نخستین‌بار …