[ad_1]
به گزارش دلچسب
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی خبرداد: جمهوری اسلامی ایران در سال قبل موفق به ثبت رکورد ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا شد.
، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در سیزدهمین نشست وزرای حملونقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، بر اهمیت تحکیم ارتباطات حملونقلی در منطقه پافشاری کرد و افزود:با وجود برخی بیثباتیها، چشمانداز روشنی برای کشورهای عضو اکو در حوزه حملونقل و ترانزیت وجود دارد. پیوندهای تمدنی و تاریخی بین این کشورها، عرصهساز شکلگیری همکاریهای مؤثر در حوزه زیرساختهای حملونقلی شده است.
صادق اظهار کرد: گسترش پروازهای مستقیم، اتصال خطوط ریلی، هماهنگی در مرزها و منفعتگیری از همه مدهای حملونقلی باید در دستور کار قرار گیرد. در همین جهت، تدوین یک استراتژی شفاف و جامع برای ترسیم چشمانداز مشترک بین کشورهای عضو، الزامی است.
وی ضمن سپاس از شراکت هیأتهای شرکتکننده و دبیرخانه اکو، تصریح کرد: راهبرد حملونقلی جمهوری اسلامی ایران بر پایه تحکیم چندجانبهگرایی اقتصادی، ترقی همکاریهای منطقهای و گسترش تعامل های با همسایگان تعریف شده است. ایران با منفعتمندی از موقعیت ژئواستراتژیک و زیرساختهای گسترده، آمادگی دارد ظرفیتهای ترانزیتی خود را در اختیار کشورهای عضو، بهاختصاصی کشورهای محصور در خشکی، قرار دهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سابقه تاریخی کشورهای اکو در شکلگیری کریدورهای تمدنی نظیر راه ابریشم، راه ادویه و راه شاهی، بر لزوم بازتعریف نقش این سازمان در گسترش حملونقل منطقهای پافشاری کرد.
وی خواستار تدوین سند راهبردی حملونقل اکو در قالب چشمانداز ۲۰۳۵ با شراکت همه اعضا شد و او گفت: همکاریهای ترانزیتی در سالهای تازه با شتاب چشمگیری همراه بوده و اکنون زمان آن فرارسیده است که این حرکت هماهنگ، داخل فاز اجرایی و عملیاتی شود.
وی از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به رکورد ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا در سال قبل خبر داد و او گفت: مطابق برنامه هفتم گسترش، این رقم باید به ۴۰ میلیون تن افزایش یابد.
صادق با پافشاری بر نقش همکاریهای منطقهای در تحقق این دستاورد، اظهار داشت: این رکورد بیسابقه در ترانزیت، نتیجه تعامل های نزدیک و همکاریهای دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عضو اکو بهاختصاصی در حوزه حملونقل است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به با اهمیت ترین عمل های و برنامههای سرزمین در عرصه گسترش ترانزیت منطقهای اشاره کرد و او گفت: گسترش زیرساختهای مرزی با آذربایجان و ترکیه،مقصدگذاری برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی از مسیر ایران و ترکمنستان،همکاریهای بندری در جنوب ایران با شراکت قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان،برنامهریزی برای تشکیل محوطههای لجستیکی اختصاصی در چابهار و بندرعباس برای کشورهای محصور در خشکی،و تحکیم همکاریهای مرزی و لجستیکی با افغانستان و پاکستان،همه انها از جمله محورهای کلیدی تعامل ایران با اعضای اکو به شمار میروال.
او گفت: این عمل های نهتنها زیرساخت ترانزیتی منطقه را ارتقا داده، بلکه جهت وابستگی روزافزون زنجیره قیمت و پایداری مسیرهای حملونقل در منطقه شده است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع