[ad_1]
به گزارش دلچسب
ابزارهای چت مبتنیبر هوش مصنوعی همانند ChatGPT از شرکت OpenAI چندین دفعه ثابت کردهاند میتوانند اطلاعات نادرست اراعه دهند، منبع های و حقایق ساختگی بسازند و با جوابهایی نادرست اما با اعتمادبهنفس، کاربران را گمراه کنند؛ به همین علت، تعداد بسیاری از فعالان حوزه آموزش با نگاهی تردیدآمیز به این فناوریها نگاه میکنند. دراینبین، شرکت OpenAI و دیگر رقیب ها مصمماند داخل فضای دانشگاهی شوند و خدمات خود را باوجود نگرانیهای حاضر، مخصوص دانشجویان اراعه کنند.
بر پایه گزارشی از نیویورک تایمز، OpenAI درحال اجرای برنامهای گسترده برای تبدیل ChatGPT به قسمت جداییناپذیر توانایی دانشگاهی است. این شرکت میخواهد بهمحض ورود دانشجو به دانشگاه، حساب کاربری هوش مصنوعی شخصی برای او بسازد؛ درست همانند وقتی که دانشجو ایمیل دانشگاهی دریافت میکند. فکر میشود ChatGPT نقشهای مختلفی ایفا کند؛ ازجمله مربی شخصی، دستیار معلم و پشتیبانیرسان شغلی که به دانشجو در پیداکردن کار بعد از فارغالتحصیلی پشتیبانی میکند.
هوش مصنوعی OpenAI و تأثیرات آن بر دانشگاهها و دانشجویان
برخی دانشگاهها قبلاً این ایده را پذیرفتهاند، هرچند دنیای آموزش ابتدا با بیاعتمادی و حتی وضع ممنوعیتهای کامل با هوش مصنوعی برخورد کرده می بود اما مطابق گزارش نیویورک تایمز، دانشگاههایی همانند «مریلند»، «دوک» و «دانشگاه ایالتی کالیفرنیا» درحالحاضر به سرویس پریمیوم ChatGPT Edu ملحق شده و منفعت گیری از این چتبات را در قسمتهای گوناگون توانایی آموزشی خود اغاز کردهاند.
OpenAI تنها شرکتی نیست که به جذب کاربران آموزش عالی چشم دوخته است. ایلان ماسک نیز در پستی رسمی در شبکه اجتماعی ایکس خبرداد شرکت xAI در فصل امتحانات برای دانشجویان دسترسی رایگان به چتبات Grok را فراهم کرده است.
گوگل نیز مجموعه هوش مصنوعی جمینای را تا آخر سال تحصیلی ۲۰۲۵-۲۰۲۶ رایگان در اختیار دانشجویان قرار داده است. یقیناً این خدمات بیرون از ساختار رسمی دانشگاهها اراعه شدهاند. اما OpenAI تلاش میکند در قالب بخشی از زیرساختهای آموزشی دانشگاهی فعالیت کند.
پذیرفتن هوش مصنوعی در دانشگاهها که ابتدا بهعلت نگرانی از تقلب مواضع سختگیرانهای روبه رو این فناوری داشتند، اتفاقی است که برخی آن را ناامیدکننده میدانند. شواهدی فزایندهای وجود دارد که مشخص می کند اگر مقصد یادگیری و نگه داری اطلاعات دقیق باشد، تکیه زیاد بر هوش مصنوعی چندان سودمند نیست. مطالعهای که اغاز سال جاری انتشار شد، نشان داد منفعت گیری از هوش مصنوعی میتواند تواناییهای تفکر انتقادی را تضعیف کند.
تحقیقات دیگر نیز نشان خواهند داد افراد تمایل دارند کارهای فکری سختتر را به هوش مصنوعی بسپارند و از آن بهجای بینبر منفعت گیری کنند. اگر مقصد دانشگاهها پشتیبانی به دانشجویان برای یادگیری تفکر باشد، هوش مصنوعی این مقصد را به خطر میاندازد و این تازه قبل از مشکلات اطلاعات نادرست است.
پژوهشگران برای بازدید کارکرد هوش مصنوعی در محیط آموزشی تخصصی، چند مدل را روی کتاب «حقوق پتنت» آموزش دادند و از آنها سؤالاتی درمورد مطالب نقل پرسیدند. همه مدلها اطلاعات نادرست دادند، موارد غیرواقعی را نقل کردند و اشتباه داشتند. پژوهشگران گزارش دادند نزدیک به یکچهارم جوابهای مدل GPT شرکت OpenAI غیرقابلقبول و برای یادگیری زیان اور می بود؛ این شرایط مساعد نیست.

باتوجهبه این که OpenAI و دیگر شرکتها تصمیم دارند چتباتهای هوش مصنوعی را نهفقط در کلاس درس، بلکه در همه جنبههای زندگی دانشجویی جا بیندازند، باید به زیان های دیگر آن هم دقت کرد. وابستگی به چتباتهای هوش مصنوعی میتواند تواناییهای اجتماعی را تضعیف کند. این چنین دانشگاههایی که در هوش مصنوعی اندوختهگذاری میکنند، امکان پذیر کمتر در قسمتهایی که تعامل های انسانی را افزایش خواهند داد، اندوختهگذاری کنند.
برای مثالً مراجعه دانشجو به مربی آموزشی تعامل اجتماعی تشکیل میکند که نیازمند منفعت گیری از هوش اضطراب و تشکیل مطمعن و ربط است و درنهایت حس تعلق و همبستگی را افزایش میدهد اما چتبات فقط جواب میدهد، پاسخی که امکان پذیر درست یا نادرست باشد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]