[ad_1]
به گزارش دلچسب
رئیس مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما:
رئیس مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما او گفت: بر پایه تحقیقات علمی پویش «ایران جان» اثربخشی ملموسی در شناخت و نگرش مردم داشته است.
، محسن شاکرنژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، در نشست خبری اتفاقات ملی «ایران جان» با تشریح نحوه برسی اثربخشی این مطرح اظهار داشت: یکی از دشوارترین قسمتهای این پروژه، سنجش تأثیر آن در شرایطی است که امکان کنترلهای میدانی و محیطی زیاد محدود است. به همین علت، ما از روش علمی «آزمون بعدآزمون» منفعت گیری کردیم که در حوزه تحقیقات اجتماعی، یکی از معتبرترین روشهای سنجش اثرگذاری در محیطهای باز محسوب میشود.
او گفت: طراحی این آزمون به نحوی انجام شد که بتوانیم پیش از اجرای عملیات رسانهای در استان مقصد، شاخصهایی همانند مقدار شناخت عمومی از ظرفیتها، جایگاه استان در افکار عمومی و سطح علاقهمندی را بسنجیم و بعد از آخر برنامه، این شاخصها را مجدد برسی کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی در ادامه گفت: این سنجش در سه سطح طراحی شده است؛ نخست سطح شناخت یا آگاهی مردم از ظرفیتها، دوم سطح عاطفی یا علاقهمندی و نگرش مثبت نسبت به استان، و سوم سطح رفتاری که دشوارترین سطح است و به تحول در کنش مردم همانند تصمیم به سفر، اندوختهگذاری یا پیگیری موضوعات استانی بازمیگردد.
شاکرنژاد با اشاره به نمونه استان خوزستان گفت: پیش از اجرای مطرح، پرسشنامههایی درمورد مقدار شناخت مردم از ظرفیتهای خوزستان همانند تشکیل گندم، نیشکر یا دانههای روغنی توزیع شد. بعد از اجرای برنامهها، نتایج نظرسنجیها حاکی از افزایش قابل دقت آگاهی می بود. به گفتن مثال، نسبت افرادی که میدانستند خوزستان بزرگترین تولیدکننده گندم ایران است، در بین مخاطبان برنامهها ۹ درصد زیاد تر از افرادی می بود که برنامهها را ندیده بودند.
او گفت: در سطح ملی، ۴۹ درصد جوابدهندگان اظهار کردهاند که قسمتهایی از پویش «ایران جان» درمورد استان خوزستان را مشاهده کردهاند؛ از این بین، ۴۸ درصد از طریق تلویزیون، ۸ درصد از رادیو و ۲۸.۱ درصد نیز از فضای مجازی. یقیناً به علت همپوشانی مخاطبان، جمع این درصدها بیشتر از ۷۰ درصد میشود.
رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما با اشاره به تفاوت بین مخاطبان و غیرمخاطبان او گفت: در موضوعات اشکار، همانند نقش خوزستان در فراهم دانههای روغنی، تشکیل نیشکر یا گندم، سطح آگاهی در بین بینندگان برنامهها به طور معناداری بالاتر از سایرین می بود. به طور میانگین، شناخت عمومی نسبت به خوزستان در بین مخاطبان نزدیک به ۶ درصد افزایش یافته و در خود استان، تا ۱۰ درصد افزایش در آگاهی عمومی نسبت به ظرفیتها مشاهده شده است.
شاکرنژاد پافشاری کرد: نتایج این بازدیدها مشخص می کند که روایت حرفهای، برنامهریزیشده و مستمر میتواند در زمانوقتی مختصر، تغییراتی مؤثر در شناخت، حس و حتی حرکت مخاطبان نسبت به ایران و استانها تشکیل کند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع