خریداران بازار کتاب در روزهای جنگ ۱۲ روزه افزایش سه برابری داشته است_دلچسب

[ad_1] به گزارش دلچسب


سامانه بازار کتاب در حالی که سرزمین طی بازه یک‌ماهه از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴ حالت جنگی و محدودیت‌های ناشی از آن را ناظر می بود، رشد کم‌سابقه‌ای در مقدار فروش و تعداد خریداران را توانایی کرد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و سلامتی را در وب سایت خبری دلچسب بخوانید.


به گزارش

خبرگزاری موج


​، سامانه بازار کتاب در حالی که سرزمین طی بازه یک‌ماهه از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴ حالت جنگی و محدودیت‌های ناشی از آن را ناظر می بود، رشد کم‌سابقه‌ای در مقدار فروش و تعداد خریداران را توانایی کرد.

این سامانه در حالی طی بازه یک‌ماهه از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ناظر رشد کم‌سابقه‌ای در مقدار فروش و تعداد خریداران می بود که سرزمین حالت جنگی و محدودیت‌های ناشی از آن را از سر می‌گذراند. بر پایه گزارش آماری منتشرشده از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران، تعداد خریداران کتاب در سامانه بازار کتاب، در این بازه وقتی نسبت به سال قبل، بیشتر از سه برابر شده و فروش ریالی نیز رشدی دیدنی داشته است؛ اتفاقی که قسمت عمده آن مرهون تداوم پشتیبانی‌ها در این حوزه است.‌

آمار رسمی مشخص می کند در بازه مورد بازدید در سال ۱۴۰۳، ۲ هزار و ۴۲۱ نفر با خرید ۶ هزار و ۶۰۳ جلد کتاب مبلغی نزدیک به ۸ میلیارد و ۷۴۲ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۳۵۰ ریال هزینه کردند. در حالی که در سال ۱۴۰۴، این رقم های به‌طور چشمگیری افزایش یافت و به ۷ هزار و ۲۶۱ خریدار، ۱۴ هزار و ۵۰۸ جلد کتاب و مجموع مبلغ خرید به ۲۴ میلیارد و ۱۱۶ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۳۲۵ ریال رسید.

بر پایه داده‌ها، یارانه منفعت گیری شده در خرید کتاب در بازه ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر سال قبل (۱۴۰۳) ۱ میلیارد و ۵۹۱ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۸۶۴ ریال می بود، در حالی که در سال جاری (۱۴۰۴) به ۳ میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۱۶۱ ریال افزایش یافته است. این چنین یارانه پستی، که هزینه‌های ارسال کتاب را در اقصی‌نقاط سرزمین افت می‌دهد، از ۲ میلیارد و ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۳ به ۴ میلیارد و ۳۹۱ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۴ رسیده است.

این افزایش در منبع های حمایتی، به‌اختصاصی در شرایطی که رفت‌وآمد و جابه‌جایی‌های فیزیکی با محدودیت همراه است، علتشده تا فروش آنلاین کتاب بتواند با جذب گسترده خریداران، نقش محوری‌تری در توزیع فرهنگی ایفا کنند.

افزایش شمار خریداران در میانه بحران، فقطً یک اتفاق اقتصادی نیست، بلکه باید آن را به‌گفتن نشانه‌ای از عکس العمل فرهنگی جامعه در برابر شرایط بحرانی تحلیل کرد. جنگ و مشکلاتهای اقتصادی طبق معمولً با کم شدن شدید در بازارهای فرهنگی همراه‌اند، اما داده‌های این گزارش حاکی از آن است که جامعه ایرانی با پناه بردن به کتاب، به جستوجو آگاهی، اسایش و تاب‌آوری است.

از نظر دیگر، توانایی موفق فروش آنلاین و نمایشگاه‌های مجازی کتاب، که نخستین‌بار در دوران همه‌گیری کرونا به بلوغ رسید، اکنون در بستر جنگ نیز به‌گفتن مدلی مؤثر برای تداوم دسترسی فرهنگی عمل می‌کند.

اگرچه افزایش قیمت کتاب و افت قوت خرید هم چنان چالش جدی بخشی از مخاطبان است، اما پشتیبانی‌های موثر یارانه‌ای توانسته‌اند بخشی از این سختی را جبران کنند. استمرار این چنین سیاست‌هایی، به‌اختصاصی در دوره‌های بحران، نه‌تنها از صدمه به زیرساخت‌های فرهنگی جلوگیری می‌کند، بلکه به پویایی بازار و شراکت فعال‌تر شهروندان در زیست فرهنگی پشتیبانی خواهد کرد.

آمارهای تازه بازار کتاب مشخص می کند که حتی در سایه تهدیدها و محدودیت‌های جنگی، اگر سیاست‌های فرهنگی به‌درستی طراحی و اجرا شوند، می‌توان انتظار رشد و تحرک در حوزه‌هایی داشت که در نگاه اول شکننده به‌نظر می‌رسند. حالت سامانه بازار کتاب در تیرماه ۱۴۰۴، با رشد فروش، افزایش یارانه‌ها و شراکت بالاتر مخاطبان، یک «پیروزی نرم» برای فرهنگ ایران محسوب می‌شود.




دسته بندی مطالب

اخبار فرهنگی

اخبار فناوری

خبر های اقتصادی

خبرهای ورزشی

اخبار کسب وکار

اخبار پزشکی

[ad_2]
منبع

پیشنهاد ما به شما

برگزاری جشنواره امام رضا علیه السلام در همه استان‌های کشور

برگزاری جشنواره امام رضا علیه السلام در همه استان‌های کشور_دلچسب

[ad_1] به گزارش دلچسب به گزارش خبرگزاری موج آخرین مطالب لامینه یامال به بیماری لاعلاج …