[ad_1]
به گزارش دلچسب
دبیر ششمین دوره مسابقه داستاننویسی «خودنویس»، با اشاره به حمایتاین مسابقه داستاننویسی از همه نویسندههای نوقلم، به همراهی از ابتدا تا زمان انتشار کردن تاثییر اشاره کرد.
خبرگزاری موج
، مسابقه سالانه داستاننویسی خودنویس با همکاری نشر صاد برگزار میشود و شرکتکنندگانی از سراسر سرزمین دارد. علیالله سلیمی، دبیر ششمین دوره این اتفاقات فرهنگی، از نویسندگان شناختهشدهای است که فعالیت خود را از اواخر دهه هفتاد با شرکت در کلاسهای داستاننویسی حوزه هنری اغاز کرد. داستانهای اولیه او در نشریات ادبی آن زمان به چاپ رسید و اولین مجموعه داستان جدا گانه وی با گفتن «زنی همانند حوا» در سال ۱۳۸۴ انتشار شد. دومین مجموعه داستان او با گفتن «باران جنوب» در سال ۱۳۸۷ نامزد دریافت جایزه ادبی شهید حبیب غنیپور در قسمت داستان دفاع مقدس می بود.
سلیمی بیشتر از ۳۰ گفتن کتاب شامل مجموعه داستان مختصر، رمان و زندگینامه داستانی در کارنامه خود دارد. وی در سال ۱۳۸۸ به عضویت انجمن قلم ایران درآمده و شش دوره بازرس این انجمن بوده است. فعالیت روزنامهنگاری او نیز از اغاز دهه ۷۰ اغاز شده و از سال ۱۳۸۲ تا بحال در روزنامه همشهری مشغول به کار است. همزمان در این سالها به گفتن کارشناس کتاب و منتقد ادبی با مراکز نشر، محافل ادبی و رسانههای سرزمین همکاری مستمر دارد. مشروح او گفتوگوی اختصاصی سلیمی با مهر را درمورد جزئیات و اهداف ششمین دوره مسابقه خودنویس در ادامه میخوانید:
علیالله سلیمی در رابطه اهداف و برنامههای این دوره از مسابقه داستاننویسی خودنویس او گفت: برنامههای این دوره در راستای اهداف و سیاستهای کلی این اتفاقات فرهنگی است که از زمان تأسیس تا به امروز، چارچوبهای مشخصی برای آن تعریف شده است. این اهداف در موضوعات تعیینشده و نحوه تعامل با نویسندگان شرکتکننده کاملاً مشهود است.
او گفت: رویکرد کلی، دقت نویسندگان به ظرفیتهای روایت ایرانی است که در محورهای موضوعی گوناگون همانند عزت و اقتدار ملی، استقلال و خودباوری، حماسهها و اسطورههای بومی، رشادتهای اقوام غیور ایرانی و زنان بزرگ ایرانزمین قابل تعریف است. این مضامین کلیدی در زیاد تر دورهها تقریباً ثابت بوده و شرکتکنندگان میتوانند بر پایه این موضوعات مطرح و داستان اراعه کنند. یقیناً در هر دوره، در کنار این مضامین، برخی موضوعات تازه و بهروز که با شرایط روز جامعه ربط دارد، تعریف میشود و امسال نوشته آزاد نیز به مجموع موضوعات مسابقه اضافه شده تا شرکتکنندگان بتوانند در دایره گستردهتری از مضامین در این مسابقه شرکت کنند.
دبیر مسابقه خودنویس با اشاره به دستاوردهای دورههای قبلی فرمود: علاوه بر کتابهای داستانی بسیاری که از آثار برگزیده این مسابقه در دورههای گوناگون انتشار و در دسترس علاقهمندان به داستان ایرانی قرار گرفته، نامهای تعداد بسیاری از نویسندگان جوان ایرانی نیز از طریق این مسابقه به جامعه ادبی معارفه شدهاند که طبیعتاً در آینده نزدیک ناظر انتشار کردن آثار گوناگون این نویسندگان مستعد خواهیم می بود. این چنین در قالب این مسابقه، جریانی ادبی تازهای در سراسر سرزمین به راه افتاده که برای نویسندگان نوقلم امیدآفرین است و آنها میتوانند با شرکت در این اتفاقات ادبی، توانایی و توانمندیهای نویسندگی خود را محک بزنند و برای درخشش در جامعه ادبی کوشا باشند.
سلیمی به نقاط ضعف احتمالی رویدادهای ملی نیز اشاره کرد و او گفت: وجود برخی نقاط ضعف در هر رویدادی که در سطح ملی برگزار میشود، تا حدودی طبیعی است، به اختصاصی در رویدادهای فرهنگی و ادبی نوپا که مسابقه داستاننویسی خودنویس نیز تقریباً در این قسمت تعریف میشود. خبررسانی این اتفاقات در ابتدای اظهار فراخوان هر دوره میتواند به مراتب نیرومندتر باشد. به نظرم این نقطه ضعف در دورههای تازه تا حد بسیاری رفع شده است، چرا که ناظر وجود شرکتکنندگانی از نقاط گوناگون سرزمین در این مسابقه بودیم. در این دوره نیز قرار است به این قضیه دقت اختصاصیای شود. این چنین ربط با توانایی های کشفشده در دورههای قبل میتواند پررنگتر باشد که این قضیه نیز در این دوره در مرکز دقت است.
وی برگزاری این مسابقه را فرصتی طلایی برای نوقلمها دانست و اظهار داشت: در شرایط جاری جامعه ادبی و این چنین بازار نشر که نویسندگان نوقلم شانس به مراتب کمتری برای شناساندن توانایی ادبی خود و انتشار کردن آثارشان دارند، برگزاری مسابقه داستاننویسی خودنویس که اختصاصی نوقلمها است، زمان طلایی برای این گروه از نویسندگان است تا در یک رقابت سالم ادبی شرکت و عرصههای انتشار کردن آثارشان را فراهم کنند. از دیگر مزایا برگزاری این دورهها، میدان دادن به نویسندگان نوقلم و گمنامی است که شرایط وجود در محافل ادبی و بازار نشر سرزمین را توانایی نکردهاند و با شرکت در این مسابقه به دنیای دوستداشتنی خود، یعنی نویسندگی نزدیکتر شده و حتی با سهولت بیشتری به آن ورود میکنند.
نویسنده کتاب «تب خشکسالی» یکی از ویژگیهای مثبت و نادر این مسابقه را حمایتکامل از روال نویسندگی یک نوقلم از مرحله های صفر تا صد گفت و افزود: از اراعه مطرح داستان توسط نویسنده نوقلم گرفته تا پذیرفتن و راهنمایی مرحله های گوناگون نویسندگی و نوشتن نسخه کامل رمان با پشتیبانی اساتیدی که مجموعه خودنویس برای این منظور انتخاب و معارفه میکند، و این چنین انتشار کردن تاثییر در صورت انتخاب شدن که شرکتکننده نتیجه کار او را در قالب کتاب انتشار شده در بازار کتاب میبیند، همه انها جزو این پشتیبانیها است. در دیگر مسابقات داستاننویسی طبق معمولً همه این پشتیبانیها به طور کامل صورت نمیگیرد، اما مسابقه داستاننویسی خودنویس خود را ملزم کرده از ابتدا تا آخر کار در کنار نویسنده نوقلم باشد.
وی در ادامه او گفت: با دقت به تعریف موضوعات چندگانه که در فراخوان مسابقه آمده و این چنین شرایطی که برای شرکت در این مسابقه تعیین شده، داستانهای برتر طبیعتاً باید این موارد را مراعات کنند. یقیناً داوران مسابقه بر پایه اصول تکنیکی که برای یک داستان موفق و برتر تعریف شده و این چنین چارچوب اهداف و ضوابط مسابقه دست به انتخاب آثار برتر میزنند و میتوان او گفت برای انتخاب یک داستان برتر در این مسابقه، مجموعهای از عوامل از اصول و تکنیکهای داستاننویسی گرفته تا اهداف و ضوابط مسابقه دخیل است که هر نویسنده و تاثییر با کسب بیشترین آرا به جایگاه برتر دست مییابد.
سلیمی در آخر به یکی از اهداف مهم این مسابقه اشاره کرد و او گفت: شناسایی و پرورش توانایی های داستاننویسی در سراسر سرزمین از اهداف مهم ماست، به طوری که مرکز سرزمین یا استان با دورافتادهترین منطقه روستایی سرزمین هیچ فرقی با هم ندارند. به همان اندازه که یک نویسنده نوقلم پایتختنشین از امتیازات این مسابقه منفعت میبرد، یک نویسنده نوقلم و گمنام ساکن در دورافتادهترین نقطه روستایی هم میتواند در این اتفاقات ادبی ملی شرکت کند و حتی برگزیده شود. به اختصاصی در قسمت حمایتی همانند نوشتن داستان زیر نظر اساتیدی که مجموعه خودنویس انتخاب و معارفه میکند و چاپ کتاب، این امتیاز برای یک نویسنده نوقلم در روستایی دورافتاده یک اتفاق بزرگ و نادر است. فضای ادبیات داستانی سرزمین به این نوع رویدادها و پشتیبانیهای ادبی و فرهنگی نیاز دارد تا عدل فرهنگی در جامعه اسلامی نیز از این طریق محقق شود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع