[ad_1]
به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی عصر روز چهارشنبه (۱ مرداد ۱۴۰۴) طی سخنانی در اولین نشست شورای فضای مجازی استان اصفهان که با وجود استاندار و مقامات استانی برگزار میشد، طی سخنانی با گفتن این که راه حل مشکلات سرزمین همچون عدل آموزشی، دسترسی به بازار، خدمات دولتی و … در خود مشکل نیست، بلکه این مشکلات را میتوان با پشتیبانی فضای مجازی و اراعه خدمات فضای مجازی حل کرد، او گفت: چالشهای فضای مجازی در فضای مجازی نیست بلکه در فضای سنتی است؛ برای مثال اگر فضای سنتی مناسبی برای اوقات فراغت مردم داشتیم تا این اندازه چالش وجود مردم در این فضا را برای سپری کردن اوقات فراغتشان نداشتیم به این علت هر چه مقدار فضای سنتی گسترش یابد، به فضای مجازی پشتیبانی شده است.
وی با اشاره به این که برخلاف فضای سنتی که کشورها در آن تعریف و هویت دارند، در فضای مجازی تنها چند سرزمین داریم، افزود: در فضای مجازی نزدیک به ده سرزمین داریم و بقیه کشورها وجود خارجی ندارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در واقع کشورهایی که توانستند ظرفیت سرزمینی و میراث تاریخی خود را نگه داری کنند، در فضای مجازی کم می باشند و خوشبختانه ایران نیز در این فضا با زحمتهایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال و دیگر حوزهها کشیده شده، ظرفیت خوبی تشکیل شده که این ظرفیت، وابسته نیست و هویت دارد.
آقامیری با گفتن این که در نقطه حساس تاریخی هستیم که شکل دهنده آینده ایران است، تصریح کرد: در شبکه ملی اطلاعات ۴ لایه تعریف شده که لایه اول، لایه زیرساخت و خدمات پایه است که عمده آن برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که خوشبختانه در این حوزه در شرایط خوبی هستیم و در واقع باید زیرساخت خوب داشته باشیم تا بتوانیم خدماتی که مردم نیاز دارند را به طور پایدار تامین کنیم.
وی با اشاره به این که هر چه قدر بتوانیم نیازمندی های این حوزه را به طور بومی رفع کنیم، در شرایط بحران همانند جنگ میتوانیم خدمت رسانی به مردم را ضمانت کنیم، اظهار داشت: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اقتصاد دیجیتال نقشی مهم وتاثیرگذاری ایفا کرد و به مردم با تداوم اراعه خدمات، اسایش داد و این زیاد مورد قیمت است؛ در واقع تداوم اراعه خدمات توسط کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال، تابآوری مردم را در جنگ افزایش داد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی این چنین با گفتن این که لایه دوم، خدمات کاربردی است، او گفت: باید این لایه گسترش یابد و قسمت مهم اقتصاد دیجیتال در این لایه تعریف می شود. یکی از دلایل حرکت به سمت استانها در این لایه به این علت می بود تا از مزیتها و نقاط قوت هر استان برای گسترش آن بتوان منفعت گیری کرد که این اتفاق علتایجاد تنوع اراعه خدمت و اشتغالزایی میشود.
آقامیری درخصوص لایه سوم نیز افزود: لایه محتوا نسبت به دیگر لایه ها زیاد مهم است و اگر بهترین زیرساخت و خدمات کاربردی هم داشته باشیم، فقط بهترین جاده را داریم اما محتوا در واقع ماشینی است که در آن تردد میکند به این علت زیاد اهمیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: امروزه با گسترش فناوری، محتوا به طور همزمان به ۵۰ زبان انتشار میشود که این یقیناً فرصتی برای ما هم هست که بتوانیم محتوای خودمان را به زبانهای دیگر تبدیل کرده و میراث دینی، تاریخی و فرهنگ غنی ایرانی را به گوش جهانیان برسانیم به این علت اگر در این حوزه اندوخته گذاری کنیم گسترش فرهنگی پایداری خواهیم داشت و می توانیم گفتمان سازی کنیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که باید قالب محتوای تازه را شناسایی کنیم و دیجیتالی کردن محتواها، کافی نیست، اظهار داشت: اقتصاد محتوا او گفت و گو زیاد مهمی در این لایه است و متاسفانه در سرزمین ما، منفعت گیری از محتواهای دیگر کشورها به جای تشکیل، به علت صرفه اقتصادی، اقبال بیشتری دارد، این در حالی است که ما باید به لحاظ محتوایی تولیدکننده باشیم.
آقامیری در خصوص تاثییر هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات نیز او گفت: هوش مصنوعی به شدت در حال گسترش و فراگیرشدن است و در آینده، با وجود هوش مصنوعی حتما رساندن مطلب به دستههای گوناگون مخاطبان سختتر خواهد شد و به گمان زیاد افراد جامعه فقط محدود به ربط با هوش مصنوعی خواهد شد که این محدوده ارتباطی رسیدن مطلب به جامعه مقصد را سختتر میکند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در قسمت پایانی سخنان خود با اشاره به توقف درگیریهای نظامی، اصرار کرد: جنگ تحمیلی ۱۲ روز به شکل نظامی همه شده اما هم چنان جنگ سایبری و جنگ شناختی و رسانه ای ادامه دارد …
آقامیری در آخر او گفت: با اهمیت ترین عنصری که اقتدار سرزمین را در دوران جنگ تحمیلی نشان داد، اتحاد و حمایتمردم می بود به این علت دشمن برای مرحله سپس این وحدت را مقصد قرار گرفته و با انواع ابزارها به جستوجو تاثیرگذاری در این حوزه است و به همین علت تحلیل جنگ شناختی زیاد اهمیت دارد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع