[ad_1]
به گزارش دلچسب
دنده بخشی حیاتی در سیستم انتقال قوت ماشین است که ماموریت انتقال و تنظیم گشتاور تولیدی موتور به چرخها را برعهده دارد. در این نوشته مشکلات سیستم انتقال قوت ماشین ازجمله خلاص شدن خودبهخود و دلایل خلاص نشدن دنده در انواع خودروها را بازدید می کنیم. به این علت اگر میخواهید علت خلاص نشدن دنده ماشین خود را بدانید، در ادامه نوشته با ما همراه باشید. این چنین مطالبی همچون علت کم آوردن ماشین در دنده دو، علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات و علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب در نوشته اینده لحاظ شدهاند.
خلاص شدن خودبهخود دنده ماشین
بعضی اوقات اوقات امکان پذیر ماشین بعد از دچار کردن دنده، میانه حرکت خودبهخود از دنده خارج شده و خلاص شود. این مشکل میتواند ناشی از ساییدگی خارهای غلاف کشویی، ساییدگی بیشازحد دنده یا سفت بودن بیشازحد اهرمهای دسته دنده باشد.
اگر خودروی شما بهتازگی از تعمیرگاه خارج شده و با این مشکل روبه رو شدید، به گمان زیادً تعمیرکار پیشرانه و گیربکس را به درستی همراستا نکرده است. برای از بین بردن این مشکل، طبق معمولً ملزوم است گیربکس مجدداً باز شده و همراستا بودن پوسته فلایویل و میل لنگ بازدید شود؛ عدم همراستایی این دو نشاندهنده همراستا نبودن پیشرانه و گیربکس است.
علائم و نشانههای وجود مشکل در گیربکس
در ادامه به بازدید علائمی خواهیم پرداخت که میتوانند نشانهای از وجود مشکل در گیربکس باشد:
- روشن شدن چراغ چک موتور: یکی از دلایل روشن شدن این چراغ مشکل در کارکرد گیربکس است، اگرچه به دلایل فرد دیگر نیز روشن میشود.
- سفتی پدال کلاچ یا سختی در معاوضه دنده: در حالت عادی، کلاچ باید نرم باشد و همه دندهها به راحتی و بدون صدا معاوضه شوند. اگر کلاچ سفت است یا دندهها به سختی جا میروال، کلاچ را چندین بار سختی دهید و سفتی و ارتفاع رهاسازی آن را بازدید کنید.
- بد جا رفتن دنده: این مشکل میتواند ناشی از افتیا نامرغوب بودن روغن گیربکس (واسکازین)، تنظیم نبودن کلاچ یا خشکی، تابیدگی یا زنگزدگی میلهبندی اهرم دسته دنده باشد.
- لرزش غیرعادی گیربکس: این لرزش امکان پذیر بهعلت خرابی دستههای گیربکس یا نصب نادرست آنها باشد. در این صورت، اتصالات گیربکس به شاسی و موتور ماشین باید بازدید شوند. صدمه دیدن بلبرینگها یا چرخدندههای داخل گیربکس نیز میتواند علتلرزش شود.
- عدم شتابگیری با وجود بالا رفتن دور موتور: این حالت یا مکث ماشین زمان معاوضه دنده، زیاد تر نشاندهنده نیاز به معاوضه صفحه کلاچ است. این چنین، سخت جا رفتن دندهها در دور موتور بالا میتواند به مشکل صفحه کلاچ مرتبط باشد.
- صداهای غیرعادی: هرگونه صدای متفاوت از صدای معمول معاوضه دنده باید جدی گرفته شود. این صداها میتوانند نشانهای از سایش و خوردگی قطعات باشند.
- نشتی واسکازین: نشتی واسکازین یکی از نشانههای وجود مشکل در سیستم انتقال قوت است و درصورت تداوم میتواند صدمههای جبرانناپذیری به سیستم داخل کند.
- معاوضه خودبهخودی دنده در گیربکس دستی: دنده ماشین تا وقتی که توسط راننده تحول داده نشود، باید ثابت بماند. اگر سیستم انتقال قوت در گیربکس دستی بدون دخالت راننده دنده را عوض کند، نشاندهنده یک عیب جدی است.
چند مسئله در رابطه با صداهایی که زمان معاوضه دنده به گوش میرسند:
- اگر با وجود گرفتن کامل کلاچ، صدای سایش شنیدید، امکان پذیر کلاچ فرسوده شده یا نیاز به رگلاژ داشته باشد.
- بعضی اوقات صدای تیز شدن دندهها ناشی از کارکرد بالای آنها است و نیاز به معاوضه دارند.
- صداهای شنیده شده زمان معاوضه دنده همیشه از گیربکس نیستند و میتوانند از قسمتهای فرد دیگر همانند دیفرانسیل باشند.
مشکلات مربوط به روغن گیربکس:
صداهای غیرعادی میتوانند ناشی از کیفیت پایین یا افتروغن گیربکس باشند. معاوضه به موقع و منفعت گیری از روغن باکیفیت برای سلامت گیربکس الزامی است.
روغن گیربکس سالم طبق معمولً سرخرنگ است. اگر قهوهای یا سیاه شده باشد، یعنی قدیمی یا آلوده شده است.

روغن تیره همراه با بوی سوختگی نشاندهنده داغ شدن و سوختن صفحه کلاچ است.
رنگ صورتی یا قهوهای کدر روغن گیربکس، میتواند نشانهای از نشتی رادیاتور روغن گیربکس در داخل رادیاتور مهم پیشرانه باشد.
دلایل مهم بد جا رفتن دنده
اکثر مشکلات مربوط به جا نرفتن دنده ماشین، ازجمله در خودروهایی همانند پراید یا پژو ۴۰۵، از عوامل زیر نشأت میگیرد:
۱. افت سطح واسکازین گیربکس
افتیا نشتی واسکازین، مهمترین عامل خوب جا نرفتن دنده است. این مایع سیال نقش مهم را در روانکاری قطعات متحرک ماشین دارد.
برای بازدید، نوار گیربکس را بیرون کشیده و تمیز کنید. به سطح، بو و رنگ مایع دقت کنید.
درصورت کمبود، واسکازین اضافه کنید. اگر بوی سوختگی یا رنگ قهوهای مشاهده کردید، آن را معاوضه کنید.

بعضی اوقات اوقات، کیفیت پایین روغن مصرفی نیز میتواند تبدیل این مشکل شود. در این حالت، حتماً واسکازین جاری را با روغنی باکیفیت و معتبر جانشین کنید.
۲. خرابی سنسور الکترونیکی
در خودروهای مدرن، تعداد بسیاری از معاوضه دندهها توسط سیستمهای کامپیوتری پیشرفته کنترل خواهد شد. اگر بعد از فشردن پدال گاز، دنده جا نمیرود، امکان پذیر سنسور الکترونیکی خراب شده باشد.
مکانیکها با منفعت گیری از تجهیزات تشخیصی کامپیوتری میتوانند هرگونه خرابی سنسور الکترونیکی را شناسایی و از بین بردن کنند.
۳. اختلال در کارکرد و تنظیم چرخدندهها
سیستم گیربکسهای اتوماتیک بهطوری طراحی شده است که چرخدندهها باید بهصورت روان و در ترکیبهای صحیح کنار هم قرار گیرند.
شنیدن صداهای شگفت زمان جابهجایی چرخدندهها نشاندهنده عدم قرارگیری صحیح آنها روی هم است.
علت گیر کردن یا خلاص نشدن دنده دستی

- سطح پایین یا کثیفی روغن گیربکس (واسکازین): روغن گیربکس برای روانکاری قطعات داخلی گیربکس الزامی است. افتیا آلودگی آن علتمیشود قطعات بهخوبی عمل نکنند و دنده به درستی جا نرود یا خلاص نشود. بازدید منظم سطح و کیفیت روغن پیشنهاد میشود.
- همه شدن دیسک و صفحه کلاچ: فرسودگی یا همه شدن دیسک و صفحه کلاچ یکی از شایعترین دلایل جا نرفتن و گیر کردن دنده در خودروهای دستی است. این قطعه مصرفی بوده و نیاز به معاوضه دورهای دارد.
- اختلالات سیستم کلاچ: اگر دوشاخ کلاچ خشک یا سفت شود، در سیستم انتقال قوت اختلال تشکیل کرده و مانع خلاص شدن یا گیر کردن دنده میشود.
- خرابی چرخدندههای گیربکس: صدمه دیدن توپیها و چرخدندههای داخلی گیربکسهای دستی میتواند تبدیل خلاص نشدن یا گیر کردن دنده شود.
نظر مطالعه: چطور روغن گیربکس خودروی خود را عوض کنیم؟
علت کم اوردن ماشین در دنده دو
اگر زمان حرکت با دنده دو، حس میکنید که ماشین به خوبی گاز نمیخورد و در کلمه عامیانه «کم میآورد»، بایستی بهجستوجو علت این مشکل در اکثر قسمتهای ماشین باشید. بهطور معمول همه شدن صفحه کلاچ، علتمیشود تا ماشین در دنده ۲ کم بیاورد. بااینحال مواردی همچون کثیف بودن انژکتورها و گرفتگی فیلتر بنزین، نامناسب بودن شمعها و وایرها و عیب در سنسور اکسیژن یا سنسور مپ نیز امکان پذیر علتابراز این مشکل شوند.
علت خلاص نشدن دنده اتومات
- خرابی کابلهای انتقال قوت: در هر دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک، قطع شدن یا فرسودگی کابل انتقال قوت بین جعبهدنده و گیربکس میتواند علتخلاص نشدن دنده شود.
- از کار افتادن کامپیوتر ماشین: کامپیوتر ماشین یا همان ECU ماموریت مدیریت شدت و دنده ماشین را برعهده دارد. از کار افتادن این سیستم میتواند علتاختلال در معاوضه و خلاص نشدن دنده شود.
- کثیفی روغن گیربکس: گیربکسهای اتوماتیک بهشدت به روغن گیربکس برای کارکرد صحیح نیاز دارند، چون مبدل گشتاور بر پایه دینامیک سیال کار میکند. با گذشت زمان، آلودگیها میتوانند خواص روغن را تحت تأثیر قرار داده و علتخلاص نشدن دنده و خرابی گیربکس شوند.
دلیل دنده عوض نکردن ماشین اتومات
- خرابی یا گیر کردن شیر برقی گیربکس: شیر برقی نقش مهمی در معاوضه دنده در گیربکسهای اتوماتیک دارد و به ECU متصل است تا دنده مناسب را تعیین کند. خرابی آن میتواند علتگیر کردن دنده شود.
- کم بودن یا کثیفی روغن گیربکس: همانند گیربکسهای دستی، در گیربکسهای اتوماتیک نیز روغن گیربکس ماموریت انتقال نیرو را برعهده دارد. افتیا آلودگی روغن علتاختلال در کارکرد و گیر کردن دنده میشود.
- مشکل سیستم برقی یا همه شدن باتری: هنگامی باتری ماشین همه میشود، امکان پذیر دنده قفل شده و لیور دنده حرکت نکند.
علت خارج نشدن دنده اتومات از حالت پارک

- ناتوانی ترمز در ارسال سیگنال به گیربکس: برای خارج کردن دنده اتومات از حالت پارک، باید پدال ترمز را سختی دهید. اگر در ارسال سیگنال از ترمز به گیربکس مشکلی وجود داشته باشد، دنده در حالت پارک قفل میشود.
- مشکل در شیر برقی اینترلاک معاوضه دنده: شیر برقی اینترلاک از خارج شدن دنده از حالت پارک جلوگیری میکند، مگر این که پدال ترمز سختی داده شود. خرابی این شیر برقی میتواند علتقفل شدن دنده در حالت پارک شود.
- خرابی گیربکس: اگر گیربکس ماشین دچار خرابی شده باشد، میتواند مانع از خارج شدن دنده از حالت پارک شود. بازدید دقیقتر این نوشته نیاز به مراجعه به متخصص گیربکس اتوماتیک دارد.
دلیل حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب
اگر اتومبیل شما به گیربکس اتوماتیک تجهیزاست اما زمان انتخاب حالت R (دنده عقب) به عقب حرکت نمیکند، به گمان زیادً مشکلاتی جدی در قسمت گیربکس اتوماتیک ماشین شما رخ دادهاند. بهطور معمول ابراز مشکلات مکانیکی در گیربکسهای اتوماتیک، علتمیشود تا ماشین قابلیت حرکت خود را از دست بدهد. یقیناً امکان پذیر این مشکل عوامل فرد دیگر نیز داشته باشد. پایین بودن سطح روغن گیربکس و وجود مشکلات الکترونیکی، از دیگر عوامل ابراز این اتفاق می باشند.
جمعبندی علت خلاص نشدن دنده ماشین
امیدواریم که با مطالعه متن بالا، دیدگاه روشنی درمورد علت خلاص نشدن دنده ماشین اشکار کرده باشید. بهطور معمول این مشکل وقتی رخ میدهد که چرخدندهها و مجموعه دیسک و صفحه نمی توانند به خوبی ماموریت خود را انجام بدهند. نظر میکنیم تا همراه با انجام سرویسهای دورهای ماشین، روغن گیربکس را نیز معاوضه کنید. این چنین اگر مالک یک ماشین اتوماتیک هستید که گیربکس آن از نوع دوکلاچه خشک است، بایستی این گیربکس توسط تعمیرکاران ماهر مورد بازدید قرار بگیرد. خودروهایی همچون نسل اول چری تیگو ۷ و برخی مثالهای فیدلیتی پرایم به این نوع گیربکس تجهیزمی باشند.
سؤالات متداول
افت بیشازحد سطح روغن گیربکس یا کثیف بودن آن، با اهمیت ترین دلیلی است که علتمیشود تا گیربکس شما به حالت خلاص تحول حالت ندهد.
خیر. ملزوم است تا حرکت رانندگی خود را بعد از خرید یک ماشین تجهیزبه گیربکس CVT تحول دهید. به این منظور باید بعد از تحول حالت دنده به جلو یا عقب، تنها پای خود را از روی پدال ترمز بردارید تا ماشین به حرکت درآید. سختی دادن ناگهانی پدال گاز زمان اغاز حرکت در گیربکسهای CVT، تنها علتایجاد خسارت در گیربکس میشود.
بهطور معمول دو نوع گیربکس دوکلاچه وجود دارد. نوع اول دوکلاچه خشک است. در این نوع گیربکس از هیچگونه روغنی منفعت گیری نشده است و عملیات خنککاری با منفعت گیری از هوا صورت میگیرد. در نوع دوم که به دوکلاچه تر یا مرطوب شهرت دارند، از روغن گیربکس برای روانکاری و خنککاری منفعت گیری میشود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]