[ad_1]
به گزارش دلچسب
مدیر عامل شرکت راه آهن:
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزیتهای حملونقل ریلی، خواستار منفعتگیری زیاد تر از این ظرفیت برای رشد صادرات قم شد.
خبرگزاری موج
، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن سرزمین در نشست شورای او گفتوگوی دولت و قسمت خصوصی قم او گفت: تحول رویکرد از حمل جادهای به حملونقل ریلی یکی از محورهای مهم اقتصاد جهانی است و توانایی کشورهایی همانند روسیه مشخص می کند جابهجایی بیشتر از ۹۰ درصد بار از طریق ریل مزیتهای اقتصادی، امنیتی و وقتی قابلتوجهی دارد؛ در حالی که در ایران تنها نزدیک به ۱۰ درصد بار از طریق شبکه ریلی منتقل میشود.
او گفت: تشکیل شرکت حملونقل ریلی حومهای برای پنج کلانشهر تهران، شیراز، تبریز، اهواز و قم داخل فاز اجرایی شده و منفعتگیری از ظرفیتهای ریل در استان میتواند جایگاه قم را در صادرات و حمل بار تحکیم کند. به حرف های او، جابهجایی یک تن کالا از طریق جاده شش برابر بیشتر از ریل سوخت مصرف میکند و با اصلاح سیاست یارانه سوخت، توجیه اقتصادی ریل آشکار خواهد شد.
ذاکری تصریح کرد: گسترش ریل علاوه بر افت هزینههای ملی و افزایش ایمنی جادهها، جهت صرفهجویی در مصرف سوخت و افت آلایندگی میشود. او با اشاره به اندوختهگذاری سه هزار میلیارد تومانی در قسمت ریلی قم او گفت این استان به علت طراحی ریلپایه و برخورداری از بزرگترین ایستگاه داخلشهری، پتانسیل بالایی برای گسترش حمل بار و مسافر دارد.
رئیس اتاق بازرگانی قم نیز با پافشاری بر واقعیسازی قیمت انرژی او گفت: فعالان اقتصادی نیازمند ارامش و شفافیت نرخ ارز و حاملهای انرژی می باشند و در صورت اصلاح قیمتها، حملونقل بار به ریل اقتصادیتر از جاده خواهد شد. او افزود گسترش زیرساخت ریلی در کنار اصلاحات قیمتی میتواند هزینه تشکیل را افت و صادرات استان را رونق دهد.
نماینده مردم قم در مجلس با انتقاد از حذف نام قم در سامانه فروش بلیت قطار او گفت: این قضیه علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به مسافران، جایگاه قم را در شبکه ریلی تضعیف میکند و باید اصلاح شود. او این چنین اجرای مسیر کاشان – قم را منوط به اتصال مستقیم خطوط به ایستگاه مرکزی شهر دانست و نظر داد برای غنای فرهنگی سفرهای ریلی، کتابهای صوتی آثار اندیشمندان و مبلغان برجسته در اختیار مسافران قرار گیرد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع