محبوبیت بوگاتی ویرون روزبه‌روز زیاد تر می‌شود؛ شاهکاری که جلوتر از زمان خود بود_دلچسب

[ad_1] به گزارش دلچسب

بیست سال از اغاز تشکیل بوگاتی ویرون می‌گذرد و اکنون این ابرخودرو افسانه‌ای، از هر زمان فرد دیگر محبوب‌تر است. حتی با وجود پیشرفت‌های سرسام‌آور در دنیای ابرخودروها، ویرون بعد از دو دهه تا این مدت شگفت‌انگیز به حساب می‌آید.

بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ با مشخصاتی حیرت‌آور متولد شد. این ماشین به موتور هشت لیتری W16 با چهار توربوشارژر تجهیزمی بود که حداکثر ۱۰۰۱ اسب‌بخار قوت آزاد می‌کرد. حداکثر شدت این ماشین ۴۰۷ کیلومتربرساعت می بود. با وجود مشخصات فنی بسیار، کارکرد این ماشین برای رانندگی روزمره همانند یک فولکس‌واگن گلف می بود.

میراث یک نابغه: جنون فردیناند پیچ

پروژه بوگاتی ویرون محصول دورانی است که «فردیناند پیچ»، نوه «فردیناند پورشه» بر گروه فولکس واگن حمکرانی می‌کرد. او پیش از این در گسترش محصولاتی همچون پورشه ۹۱۷ و سیستم کواترو آئودی نقش داشت. در سال ۱۹۹۷، او رؤیای ساخت یک ابرخودرو را در ذهن می‌پروراند.

در سفر فردیناند پیچ به ژاپن، او ایده موتور ۱۸ سیلندر به شکل W را نقل کرد. این موتور قادر می بود تا ۱۰۰۰ اسب‌بخار قوت تشکیل کند. هنگامی فولکس‌واگن در سال ۱۹۹۸ بوگاتی را خرید، پیچ پروژه گسترش این ماشین را کلید زد. نخستین اخبار رسمی از بوگاتی ویرون در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۰ انتشار شدند.

طرح اولیه موتور ۱۸ سیلندر

مهندسان فولکس‌واگن در مسیر گسترش این ماشین با چالش‌های بزرگی مواجه شدند. این چالش‌ها از شکستن آب‌بندی‌های میل‌لنگ در شدت‌های بالا گرفته تا از کار افتادن قطعات محرک به‌علت حرکت بیشتر از حد سریع را شامل می‌شدند. بااین‌حال تیم گسترش فولکس واگن و فردیناند پیچ تسلیم نشدند. درنهایت موتور این ماشین از W18 تنفس طبیعی به W16 با چهار توربوشارژر تحول کرد اما درنهایت بوگاتی ویرون به تشکیل رسید و انتظارات دیوانه‌وار پیچ را برآورده کرد.

چرا بوگاتی ویرون امروز ارزشمندتر است؟

هنگامی که بوگاتی ویرون معارفه شد، چندان مورد دقت قرار نگرفت. منتقدان این ماشین را به‌علت وزن بالا، منفعت گیری از گیربکس دوکلاچه و سیستم چهارچرخ محرک، یک ابرخودرو کلاسیک قلمداد نمی‌کردند. حتی «گوردون موری»، طراح مک لارن F1، آن را یک دستاورد فنی عظیم می‌دانست و قبول نداشت که ویرون یک ابرخودرو است.

طرح های اولیه بوگاتی

بااین‌حال ورق گذشت و اکنون نسل جوان‌تر که بدون تعصبات قبلی داخل دنیای ماشین شده‌اند، با حس نوستالژی و احترام به ویرون نگاه می‌کنند. برخلاف آرزوی موری که می‌خواست ویرون به رقابت شدت آخر دهد، این ماشین فقط آتش رقابت را شعله‌ور تر کرد و مسیر را برای ابرخودروهای مدرن با قوت بیشتر از هزار اسب‌بخار هموار کرد.

بوگاتی ویرون یک ناکامی تجاری شدید برای فولکس واگن می بود. مطابق گزارش‌ها، فولکس واگن بابت تشکیل و اراعه هرکدام از ۴۵۰ نمونه فروخته‌شده، نزدیک به ۶.۲۵ میلیون دلار زیان کرد. بااین‌حال فولکس‌واگن این فداکاری را برای خلق یک ماشین رمانتیک انجام داد.

بوگاتی ویرون

خودروها چیزی فراتر از ابزارهای مکانیکی می باشند. آن‌ها بازتابی از خالقان خودشان محسوب خواهد شد. ویرون نتیجه مهندسی درخشان و جاه‌طلبی‌های بی‌حدوحصر فردیناند پیچ می بود. احتمالا ۲۰ سال برای فهمیدن این شاهکار مهندسی زمان ملزوم می بود اما امروز، این ماشین در اوج جذابیت قرار دارد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و سلامتی را در وب سایت خبری دلچسب بخوانید.

دسته بندی مطالب

اخبار فرهنگی

اخبار فناوری

خبر های اقتصادی

خبرهای ورزشی

اخبار کسب وکار

اخبار پزشکی

[ad_2]

پیشنهاد ما به شما

لامینه یامال

لامینه یامال به بیماری لاعلاج مبتلا شد_دلچسب

[ad_1] به گزارش دلچسب لامینه یامال، توانایی استثنایی بارسلونا و تیم ملی اسپانیا، در حالی …