[ad_1]
به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، بر پایه اطلاعیه رسمی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، این پروژهها در تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۴ (۲ اکتبر ۲۰۲۵) در ژنو به ثبت رسیده و در گزارش رسمی ISA Europe، موفق به کسب شاخص ۱۰۰ درصد نوآوری (۱۰۰% Innovation Index) شدهاند.
این سامانهها، علاوه بر انطباق کامل با الزامات EASA و ICAO، سطح بلوغ ایمنی (Safety Maturity Level) و دقت تحلیل دادههای پروازی را به شکل چشمگیری ارتقا دادهاند.
این دستاورد تاریخی، جایگاه جمهوری اسلامی ایران را بهگفتن یکی از پیشگامان جهانی فناوری ایمنی و کیفیت هوانوردی تثبیت کرده و افقهای تازهای را پیش روی صنعت هوایی سرزمین گشوده است.
پیش از این کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس و استرالیا این نرمافزارها را در اختیار داشتند، اما ایرلاینهای ایرانی به علت تحریم ها نمیتوانستند از این نرم افزار منفعت مند شوند.
کشورهای فرد دیگر هم که میتوانستند با این کشورها قرارداد داشته باشند، باید همه اطلاعات خود را برای تحلیل در اختیار این کشورها قرار میدادند، اما مهندسان و متخصصان ایرانی با دستیابی به این علم و حتی بهبود کارکرد آن نسبت به نسخه های حاضر در دنیا قدمی بزرگ در ایمنی پروازهای داخلی برداشتند.
سیامند عبدالهزاده، مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ایر، ضمن تبریک به تیم نخبه و توانمند حوزه ایمنی به سرپرستی مسعود اسکندری، اظهار داشت: این دستاورد بزرگ، مایه مباهات ملی و گواهی بر توانمندیهای درخشان مهندسان ایرانی است.
وی با گفتن این که ما به نخبگان خود افتخار میکنیم و قدردان کوششهای این اندوختههای انسانی هستیم، تصریح کرد: بیتردید حمایتاز این چنین نوآوریهایی در مسیر ترقی ایمنی و کیفیت صنعت هوانوردی سرزمین، از برتریهای راهبردی قشمایر خواهد می بود.
عبداله زاده خاطرنشان کرد: این پیروزی کمنظیر، جمهوری اسلامی ایران را در جمع پنج سرزمین پیشرو جهان در گسترش نرمافزارهای تخصصی سیستم مدیریت ایمنی (SMS) و ضمانت کیفیت صنعت هوانوردی قرار داده است.
این چنین مسعود اسکندری، معاون ایمنی و ضمانت کیفیت قشمایر و سرپرست پروژه، در توضیح ابعاد فنی این دستاورد او گفت: گسترش سامانههای AV.SOS با نام تجاری RASA و AV.SIS با نام تجاری RABIN، با تکیه بر دانش بومی و همکاری نخبگان ایرانی در حوزه طراحی و برنامهنویسی، گامی راهبردی در مسیر خودکفایی فناورانه صنعت هوایی سرزمین است.
وی اظهار داشت: این سامانهها، منطبق بر الزامات بینالمللی ICAO Annex ۱۹ و چارچوبهای State Safety Programme (SSP) و Safety Management System (SMS) طراحی شدهاند و قابلیت پایش هوشمند و یکپارچه چرخه کامل ایمنی، ممیزی و کنترل کیفیت پروازهای تجاری را فراهم میکنند.
او گفت: با اتکا به زیرساختهای دادهمحور و تحلیلهای پیشرفته ریسک، این فناوری بومی مفهوم «حاکمیت ایمنی دادهمحور» (Data-Driven Safety Governance) را در صنعت هوانوردی ایران محقق کرده و وابستگی سرزمین به نرمافزارهای خارجی، بهاختصاصی مثالهای آمریکایی، را بهطور کامل از بین بردن کرده است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع