به گزارش دلچسب
بر پایه گزارش رسمی شرکت فرودگاهها در مهرماه بیشتر از ۳۶۶ هزار دقیقه تأخیر در پروازهای داخلی سرزمین به ثبت رسیده است.
خبرگزاری موج
، بر پایه تازه ترین گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، حالت کارکرد پروازهای داخلی در مهرماه نشاندهنده تشدید ناترازی بین توان ناوگان و تقاضای سفر هوایی است. در این ماه مجموعاً ۱۶ هزار و ۲۰ پرواز توسط ۲۸ ایرلاین داخلی انجام شده که از این بین ۴۶۸۸ پرواز، معادل ۲۹ درصد کل پروازها، با تأخیر بیشتر از ۳۰ دقیقه انجام شده است.
در کل، ۳۶۶ هزار و ۲۸۲ دقیقه تأخیر در مهرماه ثبت شد؛ رقمی که مشخص می کند مدیریت ناوگان و زیرساختهای هوایی با چالشی جدی روبهروست. در بین شرکتهای هوایی، آتا ایر با ۴۴ درصد تأخیر، میانگین ۷۹ دقیقه برای هر پرواز و مجموع ۷۱ هزار و ۶۵۷ دقیقه تأخیر، در صدر فهرست بینظمترین ایرلاینهای سرزمین قرار دارد. بعد از آن، شرکتهای پارسایر، آوایر، ساها، فلایکیش، تابان و رایمون بیشترین سهم از تأخیرها را ثبت کردهاند.
در شاخص زمان تأخیر، ایرانایر با میانگین ۱۳۰ دقیقه تأخیر در هر پرواز تاخیردار سپس از شرکت ساها در رتبه دوم بینظمی قرار گرفته است. در سوی روبه رو، هواپیمایی ماهان با تنها ۱۳ درصد پرواز تأخیردار گفتن منظمترین شرکت هواپیمایی داخلی را از آن خود کرده است.
کارشناسان حوزه حملونقل هوایی پافشاری دارند که قسمت قابلتوجهی از این تأخیرها ناشی از افتناوگان فعال، محدودیت در تهیه قطعات یدکی و تراکم پروازی در برخی فرودگاهها است. به باور آنان، بهبود هماهنگی بین واحدهای ناوبری، مراکز سوخترسانی و کنترل پرواز میتواند در مختصرزمان سهم قابلتوجهی از تأخیرها را افت دهد و شاخص نظم پروازی را ارتقا بخشد.
این گزارش در حالی انتشار شد که سازمان هواپیمایی کشوری نیز در حال بازدید طرحی برای الزام ایرلاینها به اظهار عمومی تأخیرها و اراعه برنامه جبرانی به مسافران است؛ کاری که میتواند گامی مؤثر در افزایش شفافیت و مطمعن عمومی به صنعت هوایی باشد.
دسته بندی مطالب
منبع