به گزارش دلچسب
مطرح سازمان فراهم اجتماعی برای بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی انتقادهای کسبوکارهای فعال در این عرصه را برانگیخته است. فعالان این بازار میگویند مطرح بیمه اجباری میتواند علتافزایش هزینههای راننده، پلتفرم و مسافر شود. «آرمین کریمی»، مدیرعامل «ماکسیم»، در او مباحثه با دیجیاتو میگوید مقصد این مطرح در ظاهر حمایتاز رانندگان است اما بیشترین صدمه را به آنان میزند. او گفتوگوی کامل دیجیاتو با مدیرعامل ماکسیم را در ادامه بخوانید.
- از نظر شما چه ایراداتی بر مطرح تازه تامین اجتماعی برای بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی داخل است؟
آنچه امروز تحت گفتن بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی نقل میشود، متأسفانه ماهیت پلتفرمها و مدل خوداشتغالی رانندگان را در نظر نگرفته است. گسترش این مطرح نیازمند تحقیقات آماری دقیق، مطالعه مدلهای موفق جهانی و او مباحثه با نمایندگان پلتفرمها بوده و تنها بعد از یک تحلیل کامل میتوان راهکاری اراعه داد که نیازهای اقتصاد دیجیتال را برآورده کند.
این چنین باید دقت کرد که این مطرح بدون مطالعه کافی، میتواند آثار اقتصادی گستردهای برای مسافران و فعالان این اکوسیستم داشته باشد؛ از جمله افزایش هزینه سفر و افزایش هزینه خدمات کسبوکارهایی که وابسته به حملونقل درونشهری و برونشهری می باشند؛ همانند فروشگاههای آنلاین، پلتفرمهای لجستیکی یا کسبوکارهایی که بر ارسال سریع متکیاند.
- برای از بین بردن ایرادات این مطرح پیشنهادی دارید؟
یک چارچوب قابل اجرا میتواند تعریف حالت شغلی رانندگان بهصورت خوداشتغالی باشد. در این حالت، امکان پرداخت اختیاری بیمه بر پایه مقدار درآمد ممکن میشود، بدون آنکه سختی مالی سنگینی بر راننده، مسافر یا خود اکوسیستم داخل شود. این شیوه در تعداد بسیاری از کشورها برروی مشاغل گوناگون اما با قالب شبیه، آزموده شده؛ نظیر فریلنسرها و همه مشاغلی که تعریف رابطه کارگر و کارفرما به شکل عمومی برای آنان ممکن نیست.
- پیامدهای مطرح فراهم اجتماعی برای رانندگان چه خواهد می بود؟
اجرای این مطرح پیامدهای گستردهای برای رانندگان، مسافران و حتی اقتصاد سرزمین خواهد داشت. در قدم اول، هرچند به نظر میرسد اهداف حمایتی برای رانندگان داشته باشد اما درعین حال، رانندگان بیشترین صدمه را توانایی میکنند. تعداد بسیاری از رانندگان شغل مهم فرد دیگر دارند یا بازنشستهاند و فعالیت در تاکسی اینترنتی برایشان منبع درآمد مکمل است. این مطرح در این چنین شرایطی، این گروه را با پیچیدگیهای اداری و مالی ناخواسته مواجه میکند و عملاً بخشی از درآمدشان را افت میدهد.
- تعداد بسیاری از رانندگان بهصورت همزمان در چند پلتفرم تاکسی اینترنتی فعالیت میکنند. آیا این مطرح فکری برای این قسمت کرده است؟
اشکار نیست رانندهای که در یک پلتفرم مشمول بیمه قرار گرفته، آیا امکان همکاری با دیگر پلتفرمها را خواهد داشت یا خیر، در حالی که قسمت بزرگی از رانندگان برای نگه داری سطح درآمد، به شکل همزمان در چند پلتفرم فعالیت میکنند. نتیجه این چنین ابهامی افت مستقیم درآمد رانندگان است. علاوه بر این، قسمت مهمی از رانندگان فعالیت در تاکسی اینترنتی را به گفتن شغل دوم انتخاب کردهاند و با اجباری شدن بیمه و افزایش هزینهها عملاً امکان ادامه این فعالیت را از دست خواهند داد. این فرایند بهمرور زمان تبدیل حذف رانندگان پارهزمان، دانشجو، شبکار یا بازنشسته شده و منبع های درآمدی مکمل آنها را از بین میبرد.
- این افزایش هزینه به چه شکل نمود اشکار میکند؟
افزایش هزینهها به طور مستقیم در قیمت نهایی سفر بازتاب اشکار میکند. درصدهای تازه اعمالشده در مدل قیمتگذاری منعکس شده و علتافزایش محسوس کرایهها میشود. در نتیجه این مطرح و افت احتمالی تعداد رانندگان فعال، افزایش زمان انتظار و افت کیفیت سفر برای مسافران مورد انتظار است. باید دانست که افزایش هزینه سفر تنها محدود به جابهجایی روزمره نیست و بر هزینه رفتوآمد شهری و بینشهری تعداد بسیاری از اقشار جامعه تاثییر میگذارد.
پیامدهای این مطرح اما فراتر از ربط بین راننده و مسافر است و میتواند کل اکوسیستم حملونقل اینترنتی و کسبوکارهای وابسته به آن را تحت تأثیر قرار دهد. افزایش قیمت سفر روی کسبوکارهای فناوریمحوری که به حملونقل متکی می باشند تاثییر مستقیمی دارد؛ از جمله فروشگاههای آنلاین، پلتفرمهای ارسال مرسوله و سرویسها و خدماتی که بر تحویل سریع متکیاند. این چنین تغییری میتواند مثالای روشن باشد از این که چطور یک تصمیم ناگهانی میتواند هزینههای سنگینی به کسبوکارهای تکنولوژیمحور تحمیل کرده و ظرفیت تشکیل خلاقیت و نوآوری را افت دهد. در این شرایط، بخشی از رانندگان به فعالیت غیررسمی بازمیگردند؛ یعنی عمل به فعالیت شبیه تاکسی بدون ثبت رسمی اطلاعات و بدون نظارت. این روال هم کیفیت خدمات را افت میدهد و هم ریسک سفر را برای مسافران بالا میبرد.
- پیامدهای طویل مدت این مطرح را چطور برسی میکنید؟
هنگامی هزینههای تطبیق با مقررات تازه بالا میرود، کسبوکارهایی که منبع های و زیرساخت گستردهای دارند، توان عبور از این تغییرات را خواهند داشت؛ اما کسبوکارهای کوچکتر با سختی بیشتری مواجه خواهد شد. این روال در طویل مدت میتواند جهت افت رقابتپذیری بازار و حرکت تدریجی آن به سمت انحصار شود.
علاوه بر آن در مطرح جاری از پلتفرمها خواسته شده حداقل مقدار فعالیت رانندگان را تعیین کرده و آن را مبنای تشخیص قرار دهند؛ در حالی که تعیین نوع فعالیت، سنجش مقدار اشتغال و پایش مداوم آن نه با ماهیت پلتفرمها سازگار است و نه از نظر منبع های انسانی قابل اجراست. اجرای این چنین فرایندی بار حقوقی قابل توجهی تشکیل میکند، بهاختصاصی با دقت به این که معیار مشخصی برای تعریف فعالیت نیز اراعه نشده است.
مسئله مهم فرد دیگر که در متن مطرح به آن اشاره شده، جایگزینی تدریجی سهم دولت با سهم پلتفرمها است؛ در حالی که در مدلهای سنتی ۱۳.۵ درصد از بیمه رانندگان بر مسئولیت دولت بوده است. انتقال این بار مالی از دولت به مردم، رانندگان و کل اکوسیستم عملاً با عدل بیمهای همخوانی ندارد و سختی اقتصادی آن مستقیم بر دوش جامعه قرار میگیرد. در نهایت، اجرای اجباری این مطرح میتواند با تشکیل تعارضهای مالیاتی و شغلی و این چنین برگشت بخشی از حملونقل به شکل غیررسمی، روال رشد این صنعت را مختل کرده و به جای تحکیم اقتصاد دیجیتال، آن را با چالش روبه رو کند.
- آیا پیشنهادات خود را برای اصلاح مطرح به سازمان فراهم اجتماعی اراعه کردهاید؟
او مباحثه با سیاستگذاران این نوشته اغاز شده است و آماده ادامه آن هستیم. امیدواریم که مسئولان، دلایلهای ما را به گفتن یک شرکت فناوریمحور فعال در عرصه حملونقل شنیده و نهایتا بتوانیم به راهحلی برسیم که با حقیقتهای اقتصاد دیجیتال همخوانی داشته باشد و تبدیل اجرای یک نظام منطقی، عادلانه و قابل اجرا شود.
دسته بندی مطالب