چطور یک بسته‌بندی خلاقانه و ماندگار طراحی کنیم؟_دلچسب

به گزارش دلچسب

طراحی بسته‌بندی خلاقانه تنها وقتی مورد قیمت است که مطلب محصول را به درستی منتقل کند، توانایی‌ای تاثیرگذار بسازد و مخاطب را به خرید مجدد ترغیب کند. رسیدن به این چنین سطحی نیاز به تحلیل بازار، تحقیق از رقیب ها، تصمیم‌گیری و اجرای توسط طراح حرفه‌ای دارد. همکاری با یک طراح حرفه‌ای در این مسیر می‌تواند نتیجه‌ای اثربخش‌تر داشته باشد، قیمت و هویت محصول را به درستی انتقال دهد.

در زمان راه رفتن بین قفسه‌های فروشگاه و در بین آن همه محصول رنگارنگ تنها یک‌سری از محصولات در ذهن ما ماندگار خواهد شد. طراحی بسته بندی خلاقانه یک محصول با اهمیت ترین علت ماندگاری آن در ذهن مخاطب است. بسته‌بندی می‌تواند از محصول محافظت کند، مطلب برند را منتقل کند و اطلاعات محصول را در اختیار مشتری بگذارد؛ در کنار همه اینها اگر خلاقانه و کاربردی هم باشد در ذهن مشتری ثبت می‌شود. در این مقاله به شما می‌آموزیم چطور یک بسته‌بندی خلاق و ماندگار داشته باشید. با ما همراه باشید.

چرا بسته‌بندی مهم است؟

بسته‌بندی اولین نقطه‌ای است که مشتری با برند و محصول برخورد می‌کند. برای بسته‌بندی مشتری کیفیت محصول را گمان می‌زند، اطلاعات آن را می‌خواند و درمورد خریدن یا نخریدن آن تصمیم می‌گیرد. به همین علت است که نمی‌توان به سادگی از طراحی بسته‌بندی خلاقانه گذر کرد. اگر برند تنها کیفیت محصول را در نظر بگیرد و زمان، هزینه و خلاقیت کافی برای بسته‌بندی خرج نکند، دیده‌ نشدن محصول در بازار رقابتی امری طبیعی است.

توانایی برند هم مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. احتمالا فکر شما این باشد که بسته‌بندی تنها ظاهری برای حفاظت از محصول است. بعد از باز کردن مشتری آن را دور می‌اندازد. با این حال باید بدانید که از لحظه‌ای که مشتری محصول شما را می‌خرد توانایی برند اغاز می‌شود.

اگر طراحی بسته‌بندی خلاقانه‌تان در کنار جذابیت بصری، کاربردی هم باشد، مشتری تا آخر منفعت گیری از کالا آن را نگه می‌دارد. این کاربردی بودن دلیلی است که مشتری برای دومین بار و حتی زیاد تر هم به سراغ خرید کالای شما می‌آید. به همین علت طراحی باید به طوری باشد که مشتری در همه زمان منفعت گیری از محصول حس کند بسته‌بندی شما فراتر از انتظارش عمل می‌کند. به همین علت هم نشانه‌ای تجاری که به جستوجو اختلاف می باشند، به طراحی بسته‌بندی به گفتن یک اندوخته‌گذاری نگاه می‌کنند.

تاثییر شناخت محصول و مشتری بر طراحی بسته‌بندی

پیش از آنکه طراحی بسته‌بندی خلاقانه را اغاز کنید باید اطلاعات کاملی از محصول و مشتری که محصولتان را می‌خرد به دست آورید. بسته‌بندی قیمت محصول را مشخص می کند. به همین علت است که هماهنگی بسته‌بندی با محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. اکنون می‌توانید علت این که چرا کالاهای لوکس از رنگ‌های طلایی و همانند آن را در طراحی بسته‌بندی خود منفعت گیری می‌کنند را فهمید شوید. این رنگ حسی از مورد قیمت بودن محصول را منتقل می‌کند. محصولات بهداشتی همانند صابون یا شوینده‌ها نیز از رنگ‌هایی همانند سفید یا آبی خاص منفعت گیری می‌کنند که حسی از لطافت و تمیزی را منتقل می‌کنند.

شناخت مخاطب مقصد یا همان بازاری محصول هم در نتیجه طراحی بسته‌بندی خلاقانه تاثییر می‌گذارد. طراحی وقتی ماندگار شده و در ذهن مشتری ثبت میشود که همه نیازهای مشتری را پوشش داده و با خواسته‌ها و زبان ذهنی او هماهنگ باشد. اگر بسته‌بندی نتواند احساسی که باید را در مشتری به وجود آرد، هیچگاه آن را برای بار اول نمی‌خرد. در اینجا است که کالاهایی با بسته‌بندی‌های نامناسب کم کم از بازار حذف خواهد شد.

به همین علت به گفتن طراح یا صاحب کسب‌وکار باید بدانید مشتری‌تان چه ارزشی را جستوجو می‌کند؟ برای او کارایی اهمیت بیشتری دارد یا زیبایی و اصالت؟ برخی اوقات هم کم‌هزینه ‌بودن اهمیت بیشتری دارد. با دقت به شناختی که از مشتری دارید، قیمت او را در طراحی بسته‌بندی خلاقانه منعکس کنید. مشتری وقتی که عکس قیمت مورد نظر خود را در محصول ببیند، آن را می‌خرد و حتی بسته‌بندی شما در ذهن او ماندگار می‌شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و سلامتی را در وب سایت خبری دلچسب بخوانید.

اجزای مهم در یک بسته‌بندی ماندگار

یک بسته‌بندی موفق و اثرگذار قسمت‌های مختلفی دارد:

اولین بخشی که در فرایند طراحی بسته‌بندی خلاقانه و خلق هویت فیزیکی آن باید دقت کنید فرم بسته‌بندی است. فرم بسته‌بندی علاوه بر جذابیت‌های ظاهری و دقت به رنگ باید کاربردی هم باشد. بسته‌بندی کاربردی به این معنی است که نیازهای مشتری را در زمان منفعت گیری از محصول جواب دهد؛ در واقع مشتری با منفعت گیری از آن راحت باشد. در کار این به محصول هم آسیبی نرساند. بعضی اوقات تنها یک تحول کوچک در نوع باز شدن بسته‌بندی، قفل شدن آن یا نحوه قرار گرفتن محصول در داخل بسته‌بندی تفاوت چشمگیری را به وجود می‌آورد.

رنگ از تعیین‌کننده‌ترین عناصر در طراحی بسته‌بندی ماندگار است. رنگ به تنهایی می‌تواند احساسی خاص را در ذهن مشتری تشکیل کند، مطلب محصول و برند را منتقل کند و محصول را در ذهن مشتری ثبت کند. برندها برای هویت سازمانی خود، رنگ مشخصی دارند. از همان رنگ باید در طراحی بسته‌بندی کالای خود منفعت گیری کنند. این رنگ را بر پایه مطلب برند، تحلیل بازار، رقیب ها، دسته محصول و ویژگی‌های روان‌شناختی انتخاب کرده‌اند.

با منفعت گیری از تایپوگرافی می‌توان نام محصول و برند را بر روی بسته‌بندی درج کنید. انتخاب تایپوگرافی خاص برای محصول خوانایی اطلاعات، شخصیت بصری برند و حس مطمعن را تحکیم می‌کند. فونت، اندازه متن، فاصله خطوط و سبک نوشتار هم باید هماهنگ، کاربردی و مشابه با محصول باشد تا طراحی بسته‌بندی خلاقانه شکل گیرد.

  • تصویرسازی و اطلاعات

تصویرسازی و اطلاعات در بسته‌بندی باید دقیق، روشن و بدون پیچیدگی باشد. مقصد این است که مخاطب بتواند بدون تلاش اضافی محصول را بشناسد، ویژگی‌های آن را فهمیدن کند و تنها در چند ثانیه برای خرید یا نخریدن آن تصمیم بگیرد.

چطور بسته‌بندی متغیری داشته باشیم؟

1764189223 101 چطور یک بسته‌بندی خلاقانه و ماندگار طراحی کنیم؟ دلچسب

برای این که طراحی بسته‌بندی خلاقانه را داشته باشید و در بین رقیب ها نزدیک به نظر برسید، تنها رعیت اصول طراحی کافی نیست؛ باید جسارت، نوآوری و تفکر خلاق خود را به حرکت دراورید. اگر صاحب کسب‌وکار هستید هم باید از ایده‌های غیرمنتظره استقبال کنید. این کار به این معنی است که تا جایی که بازار به شما اجازه می‌دهد از چارچوب‌های قبل خود فاصله بگیرید. اختلاف محصولتان را می‌توانید در فرم، کارکرد، انتقال مطلب و حتی نحوه باز شدن بسته‌بندی نشان دهید.

در زمان طراحی بسته‌بندی خلاقانه باید به این مسئله دقت کنید که بسته‌بندی باید مفهومی فراتر از حفاظی برای محصول داشته باشد و ارتباطی احساسی را با مشتری برقرار کند. از موثرترین راه‌های که می‌توانید اختلاف تشکیل کنید، طراحی توانایی‌محور است. بسته‌بندی باید توانایی‌ای را به ذهن مخاطب محصول منتقل کند. حس کنجکاوی، شگفتی، بازی یا حتی لمس مادهای متفاوت می‌تواند به مخاطب القا کند که با محصولی متفاوت مواجه است.

اهمیت مواد و چاپ در طراحی بسته‌بندی ماندگار

منفعت گیری از مواد اولیه می‌تواند کیفیت نهایی بسته‌بندی و توانایی مصرف‌کننده را تعیین کند. موادی که در طراحی بسته‌بندی خلاقانه از آن‌ها منفعت گیری می‌شود، شامل مقوا، کاغذ، پلاستیک، لیبل‌ها، مواد بازیافتی، فلز و حتی الیاف طبیعی می باشند. نوع مواد برای بسته‌بندی باید بر پایه سطح حفاظت از مواد موردنیاز، قیمت محصول، هزینه تشکیل و اهداف برند باشد. بسته‌بندی محصولات خوراکی، آرایشی، الکترونیکی یا پوشاک هرکدام به ویژگی‌های متغیری از نظر استحکام، بهداشت، وزن و دوام نیاز دارند.

انتخاب تکنیک‌های خاص چاپ برای بسته‌بندی هم اهمیت بالایی دارد. چاپ فلکسو، افست، دیجیتال، هات‌استمپینگ، امباس و لمینیشن هر کدام ویژگی‌ها، کیفیت و هزینه متغیری دارند. برخی از این راه حلها برای جزئیات ظریف و کیفیت بالایی مناسب می باشند و برخی دیگر برای تیراژهای بالا مقرون به صرفه‌اند. منفعت گیری از جزئیات چاپی همانند UV موضعی، طلاکوب یا برجسته‌سازی می‌تواند به شکل موثری حس قیمت و کیفیت محصول را تحکیم کند و بسته‌بندی را از یک سطح معمولی به سطحی حرفه‌ای ارتقا دهد.

اشتباهات رایج در طراحی بسته‌بندی

در فرایند طراحی بسته‌بندی خلاقانه، برخی اشتباهات اثربخشی بسته‌بندی را افت خواهند داد. برخی از پرتکرارترین این اشتباهات عبارت‌اند از:

  • منفعت گیری بیشتر از حد از المان‌ها و شلوغ‌کاری بصری

  • عدم دقت به توانایی باز شدن بسته

  • طراحی قشنگ اما غیرکاربردی برای مشتری

  • انتخاب رنگ یا فونت نامناسب برای مخاطب مقصد

  • ناهماهنگی بین طراحی بسته‌بندی و هویت واقعی برند

  • منفعت گیری از مواد بی‌کیفیت یا غیرقابل‌مطمعن

  • کم‌اهمیت شمردن خوانایی و وضوح اطلاعات محصول

 

برچسب ها : بسته بندی,طراحی بسته بندی

دسته بندی مطالب

اخبار فرهنگی

اخبار فناوری

خبر های اقتصادی

خبرهای ورزشی

اخبار کسب وکار

اخبار پزشکی

پیشنهاد ما به شما

لاستیک تیوبلس

لاستیک تیوبلس چیست؟

لاستیک تیوبلس‌ (Tubeless Tire) نسل تازه‌ای از تایرهاست که بدون وجود تیوب، خود نقش مخزن …