[ad_1]
به گزارش دلچسب
، آزادسازی واردات ماشین از آن دسته مسائلی است که از سال ۱۳۹۷ تا بحال بین مجلس، دولت و بازار ماشین در حال رفت و آمد می بود. در نهایت ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون واردات ماشین را برای زمان ۵ سال، جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد.
آیین نامه واردات ماشین
بعد از گذشت چندماه از ابلاغ قانون واردات ماشین، روز ۳ شهریورماه، جزئیات مصوبه واردات ماشین توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به کلیه سازمانها شامل وزارت صمت، وزارت سرزمین، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد. جزئیات این آییننامه به شرح زیر است:
واردات ماشین تنها برای خودروهای پایینتر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. یقیناً برتری با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
تخلیه ماشین بدون ثبت خواست و تخصیص ارز ممنوع است.
قیمت گمرکی بر پایه ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه میشود.
خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا اراعه خواهد شد.
کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب قیمت تعیین کند. نرخ سود که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.
کارگاه مذکور میتواند سود بازرگانی علیالحساب در زمان ترخیص و این چنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.
وزارت صمت باید با مقصد گسترش تشکیل خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوقهای اندوختهگذاری و تشکیل را پیشبینی کند. این چنین وزارت صمت باید عمل های مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تشکیل و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان نوشته این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.
واردات خودروهای سواری به صورت اندوختهگذاری خارجی (با قبول سازمان اندوختهگذاری خارجی) تنها برای منفعت گیری در شبکه حملونقل عمومی مجاز است.
خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راهاندازی و اندوختهگذاری ایستگاههای شارژ با واردکنندگان ماشین است.
سقف منبع های ارزی برای واردات ماشین به جز اندوختهگذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
منبع های ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی اندوختهگذاری خارجی (با تایید سازمان اندوختهگذاری خارجی) و دیگر منبع های مورد تایید بانک مرکزی تامین میشود.
وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی این مصوبه، همانند چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات بعد از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ میکند.
وزارت صمت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویبنامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اراعه کند.
بر پایه ابلاغیه نحوه ثبت خواست واردات ماشین به مناطق آزاد: اظهار و ترخیص همه خودروهای مشمول تصویب این ابلاغیه اعم از خودروهای ثبت آماری شده قبلی یا تازه باید از طریق سامانه از بین بردن ضمانت ارزی مناطق آزاد سامانه امور گمرکی (EPL) صورت پذیرد.
مراعات دیگر مفاد تصویب این ابلاغیه در ممنوعیت ورود خودورهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی، عدم امکان ثبت آماری خودروهای ترکیبی و برقی بالای ۴۰ هزار دلار، مراعات مبنای تعیین قیمت ماشین، اخذ تاییدیه استاندارد و مراعات ضوابط، آلایندگی الزام بازدید صلاحیت فنی و حرفهای واردکنندگان، استعلام اصالت قراردادهای واردات ماشین با شرکت خارجی و خدمات بعد از فروش از طریق وزارت صمت یا سازمان گسترش تجارت و مراعات حقوق مصرفکنندگان عدم ورود خودرویهای کرهای و آمریکایی و دیگر مفاد تصویب نامه، جهت مرحله های بعدی اجرای کار الزامی است.
ورود و ترخیص خودروهای نوشته تصویبنامه فوقالذکر بدون ثبت آماری معتبر و بدون تخصیص ارز به محدوده مناطق آزاد ممنوع است.
تصویب آیین نامه واردات خودروهای صفر
آییننامه واردات خودروهای صفر در تاریخ ۱۰ دیماه ۱۴۰۲ اصلاح و تصویب شد. بر همین مبنا:
ورود و ترخیص خودروهای نوشته این آییننامه، بدون ثبت خواست و تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع است.
ثبت خواست صادره بعد از ورود ماشین به سرزمین، برای ترخیص ماشین از گمرک فاقد اعتبار است.
صدور ثبت خواست خودروهای نوشته این آییننامه اعم از واردات توسط اشخاص حقوقی و حقیقی الزام اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و اراعه خدمات بعد از فروش و دیگر ضوابط فنی وابسته از وزارت صنعت و مراعات ماده ۱۰ اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت ماشین مصوب ۱۴۰۱ است.
ماشین با کارکرد ۹۹ کیلومتر بر پایه نام تجاری و نوع مدل با نوع مدل ساخت ماشین کمتر از یک سال، بر پایه ویژگی کاراکتر وابسته در شماره شناسایی ماشین در زمان ورود به سرزمین تعیین میشود.
افت سود بازرگانی برخی واردات ماشین
محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهوری، در بخشنامهای از افت سود بازرگانی واردات برخی خودروهای سواری خبر داد. بر این مبنا:
تعرفه واردات خودروهای بنزینی و درونسوز که حجم موتور آنها بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی است، از ۱۱ درصد به صفر افت مییابد.
به خودروهای هیبرید یا بنزینی با پیشرانه حجم کمتر از ۱۵۰۰ سیسی تعرفه واردات ماشین یا سود بازرگانی تعلق نمیگیرد.
واردات محصولات شرکتهایی که به واسطه تحریم بازار ایران را ترک کردند و علتضرر و زیان مشتریان و شرکتهای اندوختهگذار شدند، ممنوع است.
شرکت های مجاز واردات خودروی تجاری کارکرده
شرایط شرکتهای واردکننده انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال ابلاغ شد. بر این مبنا:
همه واردکنندگان ماشین با سقف تعدادی در هر مرحله میتوانند برای واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال مورد نیاز حمل و نقل عمومی و به اختصاصی ناوگان مورد نیاز جابجایی زائران اربعین حسینی عمل کنند.
گروه الف: کارخانجات تولیدکننده داخلی: ۳۰۰ دستگاه در هر مرحله
گروه ب: شرکتهای حمل و نقل دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر صادره توسط سازمان راهداری: ۲۵ دستگاه در هر مرحله
گروه ج: واردکنندگان دارای مجوز واردات ماشین از وزارت صنعت، معدن و تجارت: ۲۵ دستگاه در هر مرحله
تبصره ۱: رانندگان خودمالک دارای کارت هوشمند و شرکتهای حمل و نقل خودمالک نیز میتوانند بنابر شرایط مندرج در بندهای الف و ب تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت ماشین، برای واردات انواع کشنده، کامیون و کامیونت عمل کنند.
تبصره ۲: اراعه مجوز تازه واردات به هر واردکننده، منوط به انجام همه تعهدات وابسته در سقف مجوز صادره و اخذ کارت هوشمند ناوگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است.

شروط تازه واردات ماشین کارکرده
بر پایه اطلاعات انتشار شده توسط برخی منبع های، برخی شرایط و قوانین واردات خودروهای دست دوم تحول کرده است. بر همین مبنا، شرایط واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر است:
واردات خودروهای بیشتر از ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است.
خودروی دست دوم وارداتی، باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.
عمر ماشین وارداتی دست دوم، باید کمتر از ۵ سال و کارکرد آن نیز حداقل باید ۱۰۰ کیلومتر باشد.
صدور ثبت خواست، منوط به اراعه گواهی اسقاط (نوشته ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت ماشین) است.
شرکتهای واردکننده فقط به شرط اراعه ضمانت خدمات بعد از فروش میتوانند، برای ثبت خواست ماشین کارکرده عمل کند.
اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، میتوانند برای ثبت خواست ماشین عمل کنند.
ثبت خواست خودروها باید پیش از ورود ماشین به سرزمین، انجام شود. به این علت ترخیص خودروهایی که ثبت خواست آنها بعد از ورود به سرزمین انجام شده باشد، مقدور نیست.
در صورت فروش ماشین وارداتی کارکرده تا قبل از ۵ سال، سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت «مالیات غیرمتعارف» عمل کند.
بخشنامه تازه گمرک برای واردات ماشین
گمرک ایران، بخشنامه جدیدی را در رابطه با واردات ماشین صادر کرد. بر این مبنا:
همه خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سیسی که از ابتدای سال ۱۳۹۱ مجوز کمیته ضوابط فنی را اخذ کردهاند، دارای یکسال اعتبار ثبت خواست از تاریخ اظهار این بخشنامه می باشند.

تصویب آییننامه واردات ماشین مدل ۲۰۱۹ به بالا
تیر ۱۴۰۳: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، از تصویب آییننامه واردات خودروی مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان خبر داد.
وی گفت یک مصوبه زیاد مهمی که هیأت وزیران تصویب کرد، آخرین قدم برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی در سرزمین می بود. پنج هزار میلیارد تومان یک خودروساز به علت گران فروشی محکوم شده می بود. در کنار این عمل سلبی، عمل های ایجابی همانند افزایش تشکیل یا فراهم ارز مورد نیاز انجام شد تا تشکیل ماشین تا ۱.۵ میلیون در سال افزایش یافت. این چنین واردات ماشین برقی، هیبریدی، آمبولانس و راهداری انجام شد.
او گفت با ابلاغ آئین نامه، واردات ماشین به شرط این که مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد. اشخاص حقیقی داخل و خارج سرزمین میتوانند ماشین داخل کنند. مجوز این آئین نامه از مجلس گرفته شده است. پیش از این آئین نامه واردات ماشین نو نیز ابلاغ شده می بود. لزوم مراعات استانداردهای روز اروپا در واردات خودروهای دست دوم قطعی است. واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین مهم در این آئین نامه مورد اصرار قرار است.
تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده
دی ۱۴۰۲: وزیرصمت از تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده در صحن علنی مجلس خبر داد و خبرداد که به زودی ابلاغ خواهد شد.
وی در این باره او گفت واردات خودروهای کارکرده و مناطق اختصاصی اقتصادی آییننامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شد؛ این آییننامه بعد از طی بازدیدهای کارشناسی در کمیسیونهای تخصصی و صحن دولت در نهایت با اصلاحاتی تصویب شد و به زودی ابلاغ میشود. با ابلاغ آییننامه مذکور، واردات خودروهای کارکرده به سرزمین نیز نظام اشکار خواهد کرد و دغدغه نمایندگان نیز از بین بردن خواهد شد.
چهار تحول مهم در آییننامه واردات ماشین کارکرده
مهر ۱۴۰۲: مطابق اظهارات یکی از نمایندگان مجلس، آییننامه واردات خودروهای دست دوم، بعد از بازدید در کمیسیون زیربنایی، در انتظار تصویب هیات دولت است. در کمیسیون زیربنایی دولت آییننامه با تغییراتی همراه شده از جمله این که واردات با کارت ملی منتفی شده است و متقاضیان با کارت بازرگانی قادر به واردات خواهند می بود. وی اظهار امیدواری کرده که این آییننامه در هفته جاری به تصویب هیات وزیران برسد.
تغییرات آییننامه واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر است:
برخلاف آییننامه اولیه، واردات با ارز شخصی ممنوع شده است.
واردات ماشین با کارت ملی لغو شده و تنها با کارت بازرگانی میتوان ماشین داخل کرد.
محدودیت حجم موتور تشکیل شده و واردات خودروهای بیشتر از ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است.
واردکنندگان باید در روبه رو ماشین مسئول باشند و خودروهای سرقتی را داخل نکنند.
شروط تازه برای واردات ماشین دست دوم
مهر ۱۴۰۲: افشای نخستین اطلاعات از دستورالعمل وزارت صمت برای واردات خودروهای دست دوم در تاریخ ۹ مهرماه، مشخص می کند که برخی از شرایط و قوانینی که قبلا برای واردات این خودروها درنظر گرفته شده می بود، حذف شده و است. با این که هم چنان گمان اصلاح یا تحول بندهای این دستورالعمل وجود دارد، اما وزارت صمت، فعلا برخی از شرایط زیر را برای واردات ماشین کارکرده، تعیین کرده است:
۱. واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.
۲. خودروی کارکرده وارداتی، باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.
۳. عمر ماشین وارداتی دست دوم، باید کمتر از پنج سال و کارکرد آن نیز حداقل باید ۱۰۰ کیلومتر باشد.
۴. صدور ثبت خواست، منوط به ارایه گواهی اسقاط (نوشته ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت ماشین) است.
۵. شرکتهای واردکننده به شرط اراعه ضمانت خدمات بعد از فروش میتوانند، نسبت به ثبت خواست ماشین کارکرده عمل نمایند.
۶. اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، میتوانند جهت ثبت خواست ماشین عمل کنند.
۷. – ثبت خواست خودروها باید پیش از ورود ماشین به سرزمین، انجام گردد. به این علت ترخیص خودروهایی که ثبت خواست آنها بعد از ورود به سرزمین انجام شده باشد، مقدور نیست.
۸. در صورت فروش ماشین وارداتی کارکرده تا قبل از ۵ سال، سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت «مالیات غیرمتعارف» عمل کند.
جزئیات آییننامه واردات ماشین کارکرده
شهریور ۱۴۰۲: لطفالله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جزئیات آییننامه تنظیمی وزارت صمت را تشریح کرد. در این آیین نامه این چنین آمده که افراد میتوانند با ارز خود که منشا خارجی یا ارزی ناشی از صادرات محصول خودشان یا صادرات دیگران است، منفعت گیری کرده و ماشین داخل سرزمین کنند. به صراحت میتوان او گفت که در این آیین نامه ابهامات ارزی بهطورکامل حل شده است و اشکار کرده است اگر دولت موفق نشد ارز تامین کند میتوانیم از ارزها برای واردات منفعت گیری و قضیه را حل کنیم. به این علت این کار نیازمند همت دولت است.
او گفت مسئله بعدی که در آیین نامه به آن اشاره شده در خصوص اسقاط ماشین است. در این باره اصرار شده که داخل کردن یک ماشین باید همراه با اسقاط یک ماشین دیگر در داخل باشد. این کار زیاد خوب و پسندیده برای نگه داری محیط زیست برداشت میشود تا خودروهایی که ناایمن و مصرف سوخت بالایی دارند به محیط زیست صدمه میزنند از رده خارج شوند.
وی این چنین او گفت مسئله بعدی نیز واردات خودروی کارکرده توسط افراد حقیقی و حقوقی است. در این آیین نامه تصریح شده است افرادی که تصمیم دارند یک ماشین داخل سرزمین کنند نیازی نیست که ثبت خواست انجام بدهند و میتوانند بدون ثبت خواست یک ماشین داخل کنند. اما اگر فردی بخواهد بیشتر از یک ماشین داخل کند باید ثبت خواست انجام دهد. این دیدگاه یکی از نقاط قوت آییننامه است که قضیه محور بوده و با بازدید درست، این نوشته را که قضیه می بود حل کرده است. نوشته بعدی این است که اداره استاندارد، استانداردهای قابل قبول خود را در این آییننامه اظهار کرده است. همانند استاندارد اروپا و چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس ژاپن و اصرار کرده خودروهایی که با این برند داخل شوند نیاز به تاییدیه ندارند و این چنین اصرار کرد اگر خودروی خارج از این برندها داخل سرزمین شود باید استاندارد ۸۵گانه را پاس کند. به این علت سازمان استاندارد نیز در این راستا همکاری زیاد حرفهای خود را به عمل آورد. به این علت مجلس و قسمتهای گوناگون دولت از جمله سازمان استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صمت همکاری خوبی داشتند و یک آیین نامه زیاد جامع و کاملی تنظیم کردند که قابلیت اجرایی دارد و چشم به راه هستیم تا دولت آن را تصویب کند.

دستور العمل استاندارد برای واردات کارکرده
شهریور ۱۴۰۲: سازمان ملی استاندارد، لیست برندهای معتبری که مجوز واردات ماشین دست دوم را دارند، با انتشار کردن «دستورالمعل تازه واردات ماشین دست دوم» در تاریخ ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۲، به روش زیر اظهار کرده است:
مطابق این دستور العمل، خودروهای وارداتی کارکرده، با یکی از شرایط ذیل قابلیت برسی و صدور تاییدیه استاندارد را دارند:
۱. دارای گواهی صحه گذاری تایید نوع از سازمان استاندارد طی ۵ سال قبل.
۲. از برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس، ژاپن یا کره جنوبی.
۳. دارای تایید کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی.
۴. هر دستگاه منطبق با گواهی استاندارد ایمارک COC باشد.
۵. هر دستگاه دارای گواهی تایید GCC تایید کننده کشورهای حوزه خلیج فارس GSO باشد.
۶. هر دستگاه دارای گواهی تایییه چین (CCC) باشد.
۷. هر دستگاه گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اورآسیا EAC باشد.
»» دستورالعمل تاییدیه واردات ماشین کارکرده (PDF) ««
اولین جزییات از متن آیین نامه واردات دست دوم
مرداد ۱۴۰۲: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، در تاریخ ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ از سوی وزارت صمت تهیه و تدوین شده و برای تصویب نهایی، به هیئت وزیران فرستاده شده است. این هیئت نیز حداکثر تا ابتدای شهریورماه جهت بازدید نهایی آیین نامه واردات ماشین، زمان دارد. در همین جهت، آقای جلال رشیدی کوچی، که به نمایندگی از مجلس در جلسات وزارت صمت وجود داشته است، خبر داده که آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، در ۸ بند گوناگون تدوین شده که هفت بند آن، به شرح زیر است:
۱. امکان واردات انواع خودروهای سواری، وانت، مینیبوس، اتوبوس، کشنده و موتورسیکلت بر پایه مدل ماشین و گواهی صادره از سازمان استاندارد با عمر کمتر از پنج سال در زمان ورود به گمرک. (به این علت اگر یک ماشین با پنج سال عمر، داخل گمرک شده و با فکر تشکیل مشکل، یکسال هم در گمرک بماند و عمر آن از پنج سال عبور کند، برای واردات آن مشکلی تشکیل نخواهد شد، چراکه در زمان ورود به گمرک، کمتر از پنج سال عمر داشته است)
۲. تعیین سقف تعدادی و ارزشی خودروهای کارکرده وارداتی توسط وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه. (آییننامه پیشنهادی اجازه میدهد که واردکنندگان از ارز در اختیار مردم یا همان ارز خانگی منفعت گیری کنند)
۳. تامین ارز موردنیاز از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب اندوختهگذاری، ارز منشا خارجی و باقی راههای موردتایید بانک مرکزی. (بانک مرکزی ارز آزاد یا نیمایی به مونتاژکاران میدهد تا بتوانند محصولات را به طور CKD داخل کنند، سپس از فروش محصولات در ایران پول خود را به طور ریال دریافت کرده و سپس در رینگ صادراتی پول خود را به دلار تبدیل کنند. به این علت همین فرآیند در رابطه خودروهای کارکرده وارداتی نیز میتواند طی شود)
۴. ضوابط فنی کارکرده ها شامل تاییدیه چین، استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس، ای-مارک اروپا، استاندارد یورو۵ و یورو۶ برای خودروهای سبک و سنگین به همراه جاذب فیلتر ذرات برای خودروهای سنگین. (سازمان استاندارد تقریبا همه استانداردهای چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی را پذیرفته است. این در حالی است که در رابطه خودروهای نو، تنها استاندارد اروپا پذیرفته میشد)
۵. اجازه واردات به شرکتهای دارای تاییدیه خدمات بعد از فروش با کسب ضمانت. (شرکتهای واردکننده ماشین که دارای تاییدیه خدمات بعد از فروش محصولات نامهای تجاری مورد تایید وزارت صمت باشند و خدمات بعد از فروش با ضمانت اراعه کنند)
۶. اجازه واردات یک دستگاه ماشین کارکرده به هر کد ملی بدون نیاز به ثبت خواست. (واردات باید توسط صاحب کد ملی انجام شود. این واردات باید از محل سپرده ارزی خود فرد که به تایید بانک مرکزی برسد باشد)
۷. اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر ماشین کارکرده وارداتی.

شرکت های متقاضی واردات ماشین کارکرده
مرداد ۱۴۰۲ انجمن صنفی شرکتهای خدمات بعد از فروش ماشین، سپس از برگزاری جلسه مورخ ۲۱ مردادماه ۱۴۰۲ با مدیران دفتر صنایع ماشین وزارت صمت در خصوص ابلاغ مجوز واردات خودروهای کارکرده به منظور انجام تمهیدات ملزوم، طی فراخوانی به شرکتهای عضو این انجمن، از آنها خواسته است تا در صورتیکه تمایل به واردات ماشین دست دوم را دارند، جزییات دقیق این خودروها را شامل برند، مدل، حجم موتور، تعداد و مقدار قیمت آنها را تا روز سهشنبه مورخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲ به انجمن اظهار نمایند.
فراخوان واردات خودروهای کارکرده
شرکتهایی که نامشان در این اطلاعیه آمده، عبارت هستند از:
۱. شرکت ایساکو
۲. شرکت سایپا یدک
۳. سازمان خدمات بعد از فروش گروه بهمن
۴. شرکت ایرتویا
۵. شرکت پرشیا ماشین
۶. شرکت تجارت بین المللی و حمایتکرمان ماشین
۷. شرکت خدمات بعد از فروش مدیران ماشین
۸. شرکت خدمات فنی رنا
۹. شرکت زامیاد
۱۰. شرکت گواه
۱۱. شرکت مایان دیزل
۱۲. شرکت آتین پارت
۱۳. شرکت پیلسان
۱۴. شرکت تیتان دیزل
۱۵. شرکت خدمات و تجارت بم ماشین
۱۶. شرکت ستاره نیک آریا یدک (اسنا یدک)
۱۷. شرکت کوشا ماشین نگین
۱۸. شرکت ماموت ماشین
۱۹. شرکت مکث موتور
۲۰. شرکت ویرا دیزل
خودروهای نو و کارکرده کی از راه میرسند؟
مرداد ۱۴۰۲: جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، در رابطه چگونگی واردات خودروهای کارکرده گفت در قانون آمده است که یک ماه بعد از ابلاغ دولت باید آیین نامه را تدوین و تنظیم کند که این هفته با دقت به ابلاغ قانون باید تنظیم آیین نامه توسط وزارتخانه های زیربط اغاز شود.
او گفت نگاه ما در این قانون این است که دولت به جای این که تعرفه را روی حجم موتور تعیین کند، تعرفه را روی قیمت ماشین تعیین کند. یعنی خودرویی که قیمت کمتری دارد تعرفه کمتر و خودروی که قیمت بالاتری دارد تعرفه بالاتری داشته باشد. این چنین محدودیت های که در آئین نامه خودروهای نو به کار برد همانند حجم موتور و سقف موتور را نباید داشته باشد تا بازار بتواند خودش را تنظیم کند. در قانون ساماندهی صنعت ماشین آمده است به ازای هر ماشین وارداتی یک ماشین اسقاط شود که در همان قانون آمده به ازای هر چهار ماشین که خودروساز تشکیل می کند باید یک ماشین اسقاط شود. اما خودروساز رایزنی کرده و حرف های معادل مالی آن یک ماشین را به محیط زیست می دهم چون این با مقصد افت آلودگی است و ماشین را اسقاط نمی کند.
مطابق حرف هایهای آقای رشیدی کوچی، تلاش می شود در عین حالی که حواسمان به محیط زیست باشد، شرایطی نباشد که برای عده ای مجدد تشکیل رانت شود. در داستان واردات کامیون ها و کشنده ها که چند سال قبل اتفاق افتاد، انها گفتند به ازای هر ماشین و کشنده ای که داخل می شود باید یک ماشین اسقاط شود. این اتفاق افتاد که فردی یک ماشین به روز اروپایی را همانند ولوو ، داف یا بنز به قیمت یک و نیم میلیارد تومان خریده می بود اما برای این که خودرویش را پلاک کند باید اسقاط می کرد که ماشین اسقاطی اشکار نمی شد. یعنی ماشین اسقاطی که عملا پولش دویست یا سیصد میلیون تومان باشد نبوده است و یقیناً شرکتی همه خودروها را جمع کرده می بود و ماشین اسقاطی دویست میلیون تومانی را دو میلیارد تومان می فروخت. یعنی ماشین اسقاطی از یک ماشین نو که داخل شده می بود قیمتش بالاتر رفته می بود چون انحصار تشکیل شده می بود. ما دلواپس این نوشته هستیم که قیمت خودروهای اسقاطی بالا نرود. الان نزدیک بیست میلیون ماشین فرسوده که قابلیت اسقاط داشته باشند در سرزمین به علاوه ۱۰ تا ۱۵ میلیون موتورسیکلت داریم. اینجا هم می توان این گمان را داد که با دقت به تعداد بالای خودروهای اسقاطی این شرایطی که برای خودروهای کشنده و تریلی به وجود آمد اینجا هم به وجود آید و قیمت خودروهای که قابلیت اسقاط دارند بالا برود.
او گفت یقیناً آنجا محدودیت تریلی و کشنده داشتیم ولی اینجا ماشین سواری محدود نیست و گمان این که این اتفاق بیفتد کم است؛ ولی ما نباید بر پایه احتمالات کار کنیم. قطعا قیمت خودروهای فرسوده بالا می رود و دلالی شکل می گیرد چون خودروسازها الان مکلف نیستند ماشین اسقاط کنند و پولش را می دهند؛ اما شخص حقیقی واردکننده ماشین، کنم قبل از این که ماشین باید ابتدا یک ماشین اسقاطی را اشکار کند. آنجا امکان پذیر اگر محدودیت داشته باشیم این ماشین اسقاطی که الان قیمت آن در سامانه اسقاط دولت بیست میلیون تومان است به سیصد یا چهارصد میلیون تومان برسد.
آقای رشیدی او گفت برروی او گفت و گو تعرفه ها نیز باید دقت نظر داشته باشیم. نگاه ما این است که دولت احتیاجی ندارد که ارز بانک مرکزی را برای واردات تخصیص دهد. اگر دولت می خواهد کمکی کند این ارز را در جیب خودش بگذارد روی تعرفه و افت آن به مردم پشتیبانی کند. دولت می گوید من می خواهم یک میلیارد یا دو میلیارد دلار ارز بدهم. اما ما میگوییم تعرفه ها را افت دهد تا بازار ساماندهی اشکار کند. ما بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ که واردات ماشین داشتیم تقریبا ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار ماشین داخل کردیم و همین تعداد ماشین بازار را تنظیم می کرد چون سختی را از دوش خودروساز بر می داشت. همین امر علتمی شد خودروساز بتواند به تعهداتش بهتر عمل کند و ماشین با کیفیت به بازار بدهد. الان در قانون سقفی برای تعداد ماشین نگذاشتیم و دولت هم سقفی نگذاشته است و بازار باید خودش را تنظیم کند.
وی معتقد است اگر سنگ اندازی اتفاق نیفتد، زیاد سریع اولین محموله های خودروهای نو وکارکرده اغاز شهریور داخل سرزمین میشود.

شرط مهم برای واردات ماشین کارکرده
تیر ۱۴۰۲: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، به اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت ماشین اشاره کرد و او گفت بر این مبنا همه شرکتهای واردکننده ماشین اعم از نو و کارکرده، جز کامیونهای مشمول بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی که بخشی مشمول اراعه گواهی اسقاط ماشین و بخشی پرداخت وجهاند، مابقی مکلف به اراعه گواهی اسقاط می باشند.
او گفت این دسته از واردکنندگان فقط باید نسبت به تهیه گواهی اسقاط برای محصولات خود جهت شمارهگذاری عمل کنند و امکان پرداخت ۱.۵ درصد قیمت فروش برای آنها میسر نیست. این واردکنندگان باید نسبت به ثبتنام و تشکیل حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.ir عمل و فرآیند اشکار شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شمارهگذاری خودروهای خود طی کنند. فعلا تا زمان تصویب آییننامه وابسته، واردکنندگان ماشین مکلفند به ازای واردات هر ۲ دستگاه ماشین، گواهی یک ماشین فرسوده را اراعه دهند.
شرایط واردات ماشین کارکرده توسط افراد حقیقی
تیر ۱۴۰۲: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، درمورد این که چه افرادی میتوانند ماشین کارکرده داخل کنند، گفت هر شخص حقیقی میتواند بدون دارا بودن کارت بازرگانی ماشین کارکرده داخل کند. اما همزمان قائممقام وزارت صمت نیز در این خصوص حرف های که واردات ماشین اعم از نو و کارکرده باید در چارچوب آییننامه مصوب دولت و بر پایه ضوابط و مقررات وابسته از جمله واردات از سوی واردکنندگان حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی معتبر، مراعات سقف تعیینشده در آییننامه و مراعات منبع های ارزی سرزمین با برتری مصرف ارز برای کالاهای اساسی و الزامی صورت پذیرد.
از این حرف هایها اینطور برداشت میشود که شخص حقیقی که تصمیم واردات ماشین دارد باید دو نوع ابزار صلاحیت داشته باشد؛ اول این که دارای کارت بازرگانی معتبر باشد و دوم باید محل تامین ارز برای واردات را تعیین کند. باید دقت داشت که فضای تجارت خارجی ایران در چند سال تازه مدام با آییننامهها و دستورالعملهای پیدرپی به هم ریخته است. به این علت در این مورد نیز امکان پذیر هر لحظه یک آییننامه تازه در بازار انحصاری حاضر ماشین شکل بگیرد.
واردات ماشین کارکرده تایید شد
تیر ۱۴۰۲: هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، خبرداد لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت ماشین مصوب جلسه مورخ ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ ۱۴/ ۰۴/ ۱۴۰۲ شورای نگهبان مورد او گفت و گو و بازدید قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. به این علت مصوبه واردات خودروهای کارکرده هم توسط شورای نگهبان تایید شد.
موافقت مجمع تشخیص با واردات ماشین کارکرده
تیر ۱۴۰۲: هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوق العاده روز ۱۱ تیرماه، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت ماشین» از نظر عدم مغایرت با سیاست های کلی نظام را بازدید کرد.
کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودروهای کارکرده است، چند مغایرت و ابهام از جمله مغایرت با جز۷ و۳ ماده ۹ سیاست های کلی قانونگذاری، بند ۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۷ سیاست های کلی تشکیل ملی و بند۲ سیاست های کلی برنامه هفتم را تشخیص داده و گزارش کرده می بود. بعد از این گزارش، اعضای هیئت عالی نظارت، داخل او گفت و گو و تبادل نظر شدند. آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره برخی استدلال های اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در نوشته رسیدگی به نوشته واردات ماشین، اظهار کرد با دقت به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات ماشین و نیز آمارهای حاضر از مقدار نیاز به ماشین، کسری بازار ماشین حتی با واردات تامین نمی شود. واردات جهت عیب لطمه به تشکیل داخلی نمی شود. از نظر دیگر، تعیین برتری تامین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه مسئله جدیدی ندارد و مغایر سیاست های کلی نیست. قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تامین شود. همانگونه که در رابطه واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در رابطه ماشین هم می توان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات ماشین نظر مساعد داد، در این مورد هم می تواند موافقت کند.
برخی از اعضای هیئت عالی نظارت بر مغایرت این مصوبه با برخی از سیاست های کلی اصرار نموده و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات بعد از فروش خودروهای وارداتی کارکرده اشاره کردند. دکتر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر مجاز بودن دولت برای واردات ماشین اصرار کرد و او گفت نیاز به لایحه ای برای واردات خودروی کارکرده نبوده است. غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری» دیگر ایرادات کمیسیون نظارت دبیرخانه داخل نیست. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید ماشین ثبت نام کرده اند و از آن طرف، ۲۵ درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودروهای فرسوده و ۵۰ درصد آن به مطرح جوانسازی جمعیت تعلق می گیرد. به این علت تشکیل داخلی با ظرفیت حداکثر ۱.۲۰۰ میلیون واحدی به هیچ وجه تکافوی نیاز را نمی کند، مضاف بر این که در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تامین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.
سرانجام بعد از او گفت و گو و تبادل نظر اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام ، واردات خودروهای کارکرده را مغایر سیاست های کلی ندانستند.
زیاد تر بخوانید:
آزاد شدن واردات خودروی کارکرده، چه مزایا و معایبی دارد؟ + فیلم
واردات ماشین برای هر فرد دارای کد ملی + فیلم
جزئیات لایحه واردات خودروهای کارکرده
خرداد ۱۴۰۲: واردات همه خودروها در قدم اول نیاز به مجوز ثبت خواست وزارت صمت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست دارد این چنین باید منشاء ارز واردات ماشین به تایید بانک مرکزی برسد. بر پایه مصوبه واردات خودروهای کارکرده، موارد زیر به گفتن مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت ماشین مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق خواهد شد:
ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار ماشین، واردات خودروهای کارکرده مجاز میباشد.
تبصره ۱- برای واردات این خودروها، انتقال فناوری نوشته بند (۲) و نیز بند (۳) ماده (۴) این قانون، ملزوم الرعایه نمیباشد.
تبصره ۲- آئین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه فراهم ارز مورد نیاز و حمایتاز تشکیل داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف زمان یک ماه بعد از ملزوم الاجرا شدن قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش کارکرد این ماده را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.
ماده ۱۲- تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع ماشین و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها- مصوب ۱۳۷۱- به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف میشود:
تبصره ۶- قیمت ماشین آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آن ها به سرزمین مجاز میباشد (اعم از نو، کارکرده)، هر سال بعد از بازدید مستندات قابل دسترس، ازجمله قیمت شرکتهای تشکیل کننده و یا قیمت نمایندگیهای مهم در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار (در خصوص ماشین آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد.
ماده ۱۳- منفعت گیری از استانداردهای ملی سرزمین و یا استانداردهای سرزمین مبدأ تشکیل کننده برای خودروهای وارداتی نوشته این قانون، با قبول سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.
با دقت به این مصوبه، اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند نسبت به واردات عمل کنند. در لایحه آمده است آئین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه فراهم ارز مورد نیاز و حمایتاز تشکیل داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آن ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آن ها به نظر وزارت، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد. علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای ماشین کارکرده حذف شده است و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست باشند.
قیمت ماشین آلات راه سازی و خودروهایی که ورود آن ها به سرزمین مجاز میباشد (اعم از نو و کارکرده هر سال بعد از بازدید مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکتهای تشکیل کننده و یا قیمت نمایندگیهای مهم در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشین آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد. یقیناً حذف کلی تبصره ۸ قانون ماشین (وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر پایه قیمت نو سال ساخت) اعمال شده است.
حقوق ورودی خودروها:
حقوق ورودی ماشین سواری در سال ۱۴۰۲ مآخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) ماشین بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد؛ به طور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی به شرح ذیر است:
بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی ۷۰ درصد
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی ۹۵ درصد
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی ۱۳۵ درصد
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی، ۱۷۵ درصد
هزینههای گمرکی در واردات خودروهای کارکرده:
۹ درصد مالیات بر قیمت افزوده کالاهای وارداتی (از جمع قیمت گمرکی و حقوق ورودی)
یک درصد حقوق ورودی به گفتن عوارض هلال احمر
عوارض پسماند نیم در هزار قیمت گمرکی کالاهای وارداتی
عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به مقدار ۱۰ درصد قیمت گمرکی
عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
عوارض واردات خودروهای سواری به مقدار ۵ درصد قیمت فوب
در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی ۲ درصد مالیات علی الحساب
علاوه بر این، هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار قیمت cif گواهی اسقاط ماشین جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم ( ۱.۵) درصد قیمت ماشین (۱۰) درصد از قیمت گمرکی ماشین مطابق سند ترخیص جهت شماره گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) سه درصد قیمت گمرکی در زمان شمارهگذاری هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری به زمان پلاک بسته به نوع ماشین دارد.
منظور از سواری شامل سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده ۱ آئین نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) میباشد.
لایحه واردات ماشین کارکرده تا آخر تیر ابلاغ میشود
خرداد ۱۴۰۲: علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درمورد لایحه واردات خودورهای کارکرده، گفت این لایحه در روز ۲۸ خردادماه در مجلس تصویب شده و برای قبول نهایی به شورای نگهبان ارسال میشود که شورای نگهبان برای بازدید ۱۰ روز زمان دارد. بعد از بازدید شورای نگهبان و قبول نهایی، لایحه مذکور برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.
وی گفت این فرایند به گمان زیاد نزدیک به یک ماه زمان ببرد و لایحه تا آخر تیرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود. یقیناً این در حالیست که در همین دور نخست لایحه به قبول شورای نگهبان برسد در الزام عدم قبول شورا، لایحه مجدد به مجلس عودت میشود. بر پایه آنچه در مجلس مورد قبول قرار گرفته خودروهای با عمر کمتر از پنج سال میتوانند مجوز واردات دریافت کنند.
تاثییر واردات ماشین کارکرده بر قیمت ماشین
خرداد ۱۴۰۲: مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درمورد موافقت مجلس با تصویب لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت ماشین درخصوص واردات خودروهای کارکرده، او گفت: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ تشکیل داخلی ماشین، تقریبا نصف شد به طوری که تشکیل ماشین پیش از سال ۹۷، به نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه رسیده می بود اما طی سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه ماشین رسید.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از نظر دیگر دولت به علت مشکلات ارزی، از سال ۹۷ واردات ماشین را متوقف کرد، به این علت افت تشکیل و توقف واردات جهت افتاراعه ماشین در بازار شد. او گفت: مجلس و دولت اعتقاد دارند که برای از بین بردن این افتباید تشکیل افزایش یابد و تا جای ممکن نیاز داخلی از طریق واردات تامین شود اما باید به این مسئله نیز دقت کرد که هرچند افزایش تشکیل مناسبی در حوزه تشکیل ماشین رخ داده اما افتاراعهای که طی سالهای قبل انباشته شده، با این رشد تیراژ تشکیل از بین بردن نمیشود که این حالت جهت شد مجلس به جستوجو واردات ماشین رود.
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درمورد تاثییر واردات ماشین کارکرده بر بازار ماشین، تصریح کرد: ما بازار نزدیک به ۱۵ سرزمین را مطالعه تطبیقی کردیم و بر پایه اطلاعات به دست آمده، واردات این نوع خودروها روش متداولی است و تعداد بسیاری از کشورهای اروپایی و کانادا، عربستان، آمریکا و… از این روش منفعت گیری میکنند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس فرمود: ما به جستوجو این هستیم که با ارز کمتر، تنظیمگری بیشتری در بازار انجام دهیم؛ با واردات خودروهای کارکرده، از نظر کمّی میتوان تعداد بسیاری ماشین با ارز کمتر داخل کرد. طاهری با گفتن این که با واردات خودروهای کارکرده در زمان نیز صرفهجویی خواهد شد، تصریح کرد: با وجود این که از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت ماشین بیشتر از یک سال میگذرد، دولت برنامه واردات یکصد هزار دستگاه ماشین طی یک سال داشت اما نتوانسته این تعداد را داخل کند.
او گفت: قیمت خودروها آبشاری است به این معنی که هرچه قیمت گرانترین ماشین زیاد تر باشد، قیمت دیگر خودروها نیز ضریبی از آن خواهد شد؛ اکنون قیمت خودروهای خارجی در سرزمین ما نزدیک به ۷ برابر بهای آنها در کشورهای همسایه است، به این علت اگر قیمت خودرویی که به ۱۰ میلیارد رسیده تا ۳ میلیارد افت یابد، طبیعتا قیمت خودروهای داخلی نیز ضریبی از این قیمت ماشین خواهد شد و در زمان کوتاهی بر قیمت تاثییر میگذارد.
دولت میتواند ماشین دستدوم داخل کند
خرداد ۱۴۰۲: آقای قالیباف، رئیس مجلس، خبرداد باوجود این که دولت لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای دست دوم به مجلس داده است، از نظر مجلس دولت میتواند همین الان واردات خودروی دستدوم را اغاز کند.
مزایای واردات ماشین کارکرده چیست؟
اردیبهشت ۱۴۰۲: با دقت به بازار آشفته ماشین در سرزمین، واردات خودروهای کارکرده میتواند راه حل مناسبی باشد که مزایای زیر را به همراه دارد:
افزایش اراعه در بازار: با دقت به شرایط جاری بازار ماشین سرزمین، افزایش اراعه راهکار مناسبی برای کنترل بازار است. در طویل مدت نیز با تحول عوارض این خودروها میتوان اراعه و تقاضای این محصولات را به طوری کنترل کرد که از یک سو بازار با ثباتی شکل بگیرد و از سویی دیگر تولیدکننده داخلی متضرر نشود. در این شرایط شرکتهای داخلی برای منفعتمندی از سهم بیشتری از بازار به سمت ترقی کیفیت محصولات خود حرکت خواهند کرد. از بین بردن انحصار از بازار ماشین عرصه ملزوم برای حذف قیمتگذاری دستوری در این صنعت را نیز فراهم میکند.
ارزبری پایین: قیمت خودروهای دست دوم در سطح جهانی نسبت به ماشین صفر بهمراتب کمتر و بعضی اوقات تا کمتر از نصف قیمت محصول نو است. لذا میتوان با فراهم ارز کمتر نسبت به واردات ماشین صفر، نیاز بازار را فراهم نمود.
افت خودروهای فرسوده: اکنون در سرزمین ۳ میلیون دستگاه خودروی سواری فرسوده وجود دارد که سالانه ۱ میلیون دستگاه به این تعداد اضافه میشود. خودروهای فرسوده علتمصرف بیشتر از حد سوخت، افزایش تصادفات و آلودگی هوا شدهاند؛ به این علت تشکیل راهکاری برای اسقاط خودروهای فرسوده الزامی است. مشروط بودن واردات ماشین دست دوم به سرزمین به ازاء اسقاط چند خودروی فرسوده علتکاهش خودروهای فرسوده خواهد شد.
رشد اندوخته اجتماعی دولت: اکنون عدم فراهم خودروی مورد نیاز در سرزمین، ممنوعیت واردات، انحصاری بودن صنعت ماشین که تبدیل افت کیفیت خودروهای داخلی و تشکیل فاصله بین خودروهای تشکیل داخل و خودروهای بینالمللی شده، علتایجاد نارضایتی عمومی شده است. واردات ماشین دست دوم علاوه بر کنترل بازار، افت انحصار در صنعت ماشین و الزام خودروسازان به افزایش کیفیت، علتافزایش رضایت عمومی در حوزه صنعت ماشین و همسویی زیاد تر مردم با حاکمیت خواهد شد.
در کنار مزایایی که واردات ماشین دست دوم دارد، شبهاتی نیز در این حوزه وجود دارد که به شرح ذیل می توان به آنها جواب داد:
صدمه به تشکیل داخلی: در نگاه اول این نوشته تبدیل افت تشکیل داخلی میشود اما این نوشته با دقت به اسقاط خودروهای فرسوده و تشکیل تعرفه واردات بهطوری که انگیزه برای تحقیق و گسترش در شرکتهای تشکیلکننده ماشین در داخل سرزمین وجود داشته باشد؛ ضرری به تشکیل داخل نمیزند.
خروج ارز: این نوشته با اسقاط خودروهای فرسوده که مصرف سوخت بالا دارند علتکاهش خروج ارز برای واردات سوخت مصرفی خواهد شد.
خدمات بعد از فروش: با اهمیت ترین چالش خودروهای دست دوم وارداتی به سرزمین برای مصرفکننده، فراهم قطعات یدکی و خدمات بعد از فروش است. ملزوم به ذکر است که در خصوص واردات خودروهای دست دوم نیز همه شروط واردات خودروهای نو وجود دارد. در نتیجه واردات این محصولات الزام وجود نمایندگی خدمات بعد از فروش است. به این علت خودروهایی مشمول واردات خواهد شد که نمونه شبیه آن حاضر باشد یا تشکیل قطعات مصرفی در داخل صرفه اقتصادی داشته باشد.
تسهیل واردات خودروی کارکرده
لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده، پنجشنبه هفتم اردیبهشت بهطور رسمی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
امید قالیباف، سخنگوی وزرات صمت، خبرداد مواردی نظیر انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودروی کارکرده از قانون ساماندهی صنعت ماشین مصوب سال ۱۴۰۱ حذف شده است. در لایحه دولت این چنین اصرار شده امکان منفعت گیری از استانداردهای سرزمین مبدا برای خودروهای وارداتی کارکرده با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست سرزمین قابل پذیرفتن باشد. امید میرود که تا یک ماه آینده لایحه واردات خودروهای کارکرده تصویب و اجرایی شود.
وی ضمن افزود: «با دقت به قید دو فوریت این لایحه، در روال تصویب بودجه ۱۴۰۲ مشاهده شد که نمایندگان مجلس نیز نگاه مثبتی نسبت به واردات خودروی کارکرده دارند؛ به این علت انتظار میرود با تصویب سریع لایحه و تدوین آییننامه اجرایی آن در دولت تا یک ماه آینده ناظر عملیاتی شدن آن باشیم.»
مشاور وزیر صمت خاطرنشان کرد: «به طور حتم بازار ماشین با واردات خودروهای وارداتی ناظر شکسته شدن قیمتهای کاذب جاری خواهد می بود و از هم اکنون نیز افت قیمتها اتفاق افتاده است.»
در لایحه دو فوریتی دولت، با نوشته واردات ماشین کارکرده شرایط برای واردات ماشین توسط اشخاص حقیقی تسهیل شده و محدودیتهای قانونی برای واردات این خودروها به اختصاصی قیمت پایه آنها (که قبلا در قانون بر پایه قیمتهای سال تشکیل مبنا قرار گرفته) حذف یا اصلاح شده است.
سود ۲۶ هزار میلیاردی دلالان با فروش خودروهای کارکرده خارجی
اردیبهشت ۱۴۰۲: علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، گفت اکنون ماشینهای کارکرده خارجی در بازار قیمت نجومی دارند و بعضاً تا ۱۰ برابر قیمت واقعی و قیمت معادل آنها در سرزمینهای همسایه به فروش میرسند. حاشیه سود دلالان ماشین در سال قبل ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی در این باره او گفت مجلس دوسال با پافشاری واردات ماشین را در بودجه سالانه گنجاند، اما مجمع عیب گرفت. ابتدا دولت هم ناموافق می بود، اما در طی مسیر دولت موافق شد. این درحالیست که امسال نیز مجلس واردات ماشینهای نو و کارکرده را تصویب کرد، اما هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت عیب گرفت. به طوری که برابر بودجه تعیینی سال قبل باید ۱۰۰ هزار ماشین داخل میشد که متأسفانه انجام نشد. اکنون ماشینهای کارکرده خارجی در بازار قیمت نجومی دارند به طوری که این ماشینها در سرزمین ما تا ۱۰ برابر قیمت عادی آنها در سرزمینهای همسایه به فروش میرسند که با دقت به مشکلات بازار ماشین، در بودجه امسال مجلس مصوب کرد ماشینهای با کارکرد زیر پنج سال با مراعات قوانین گمرکی داخل سرزمین شود که هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت عیب گرفت. اکنون خودروسازان داخلی توان فراهم نیاز بازار سرزمین را ندارند و از طرفی ماشینهای تولیدی آنها ایمنی ملزوم را ندارد. چرا که در تصادفات ماشینها یکی از عوامل تصادف و تلفات جادهای می باشند.
بر پایه حرف هایهای وی، دادستانها موظفند به سراغ خودروسازان و مدیران جادهای بروند و با بازدید ابعاد حادثه، نقش کیفیت ماشین و حالت جاده در تصادفات را اشکار و در صورت قصور با خودروسازان و مدیران برخورد قانونی شود. مجلس با بازدیدهای خود به این نتیجه رسید که واردات ماشین میتواند در تشکیل رقابت در بین خودروسازان داخلی به بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن قیمت پشتیبانی کند، تصمیم بر واردات ماشینهای خارجی گرفت؛ اما متاسفانه این مصوبه به طور ناقص و ابتر در حال اجراست. انحصاری شدن تشکیل ماشین و جلوگیری از واردات را عرصهساز تشکیل دلالی و واسطه گری است چراکه حاشیه سود دلالان ماشین در سال قبل ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده که این سود به جیب واسطه گران و دلالان رفته است.
آقای سلیمی او گفت دستگاههای نظارتی همچون سازمان بازرسی، سازمان تعزیرات باید به این نوشته ورود کند و بازدید کند و با مقصران و متخلفان برخورد قانونی انجام شود. با این حال مجلس برای رسیدگی و تصویب سریع لایحه دولت آمادگی داشته و آماده است تا لایحه دولت را باقید فوریت بازدید و به رای نمایندگان بگذارد. اما آیا هیئت عالی مجمع تشخیص باز هم سنگاندازی خواهد کرد، آیا دولت راهکارهایی دارد که مجمع تشخیص را قانع کند. با دقت به تقاضای بالا برای خرید ماشین و نیاز بازار این محصول اکنون واردات ماشینهای کارکرده با عمر زیر پنج سال یکی از موثرترین راهکارهای حل مشکل ماشین است.
لایحه دوفوریتی واردات ماشین کارکرده به دولت ارسال شد
فروردین ۱۴۰۲: وزیر صمت، لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را جهت طی تشریفات قانونی به هیئت دولت ارسال کرد که در صورت تصویب مراجع ذیربط، واردات خودروی دست دوم به سرزمین آزاد خواهد شد.
نامه وزیر صمت خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور، که در روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ اراعه شده، در توجیه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و اصلاح مصوبه واردات ماشین آمده است:
«با دقت به تقاضای بالای ماشین در سرزمین و الزام تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای اندوختهای را اشکار کرده، وزارت صمت نسبت به برنامهریزی و بسترسازی برای افزایش تشکیل، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش به بازار عمل کرده و خوشبختانه طی سال ۱۴۰۱ بیشتر از یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه ماشین با رشد معادل ۳۹ درصد به طور کامل تشکیل و روانه بازار شده است.
این مقدار تشکیل و اراعه خودروی داخلی جوابگوی نیاز بازار در شرایط جاری نبوده و الزام دارد ضمن تنوعبخشی به واردات ماشین، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیتهای قانونی مرتفع شود. از همین رو پیشنویس لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و پیشنویس لایحه اصلاح مصوبه واردات ماشین (نوشته مصوبه شماره ۹۵۲۴۰ مورخ ۳/۶/۱۴۰۱) به منظور تنوعبخشی و افزایش واردات خودروی نو جهت طی فرایند قانونی تقدیم میشود.»
دلایل مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات ماشین کارکرده
فروردین ۱۴۰۲: مصباحی مقدم، عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، درمورد واردات خودروهای کارکرده اظهار کرد نوشته مهم این است که قانونگذاری مجلس نباید ذیل تصویب بودجه سنواتی صورت گیرد. اگر نمایندگان بخواهد خارج از بودجه در رابطه با واردات خودروهای کارکرده، قانونگذاری کند، مجمع تشخیص در صورت تایید شورای نگهبان ایرادی به آن داخل نمیکند؛ اما هنگامی در سیاستگذاریهای کلان تصریح شده که لایحه بودجه سنواتی فقطً باید شامل درآمدها و هزینههای دولت باشد و نه قانون تازه، به این علت وضع قانون تازه ذیل تصویب سالیانه کار اشتباهی است.
وی گفت در او گفت و گو مطرح ساماندهی بازار ماشین عیب هیئت عالی نظارت این می بود که مجلس مصوب کرده که ارز مورد نیاز برای واردات ماشین از محل صادرات ماشین یا قطعات ماشین تامین شود. در حالی که اصلا این چنین قانونگذاری اولا ضرورتی ندارد چرا که دولت مستقلاً امکان تدوین آییننامهای برای واردات ماشین را دارد، ثانیاً حجم صادرات ماشین و قطعات ما به میزانی نیست که ارز حاصله از آن پاسخگوی واردات ماشین به سرزمین باشد. به این علت نهتنها از این محل واردات قابل توجهی صورت نمیگرفت بلکه انتظار کاذبی نیز در بین مردم پدید میآورد.
مصباحی مقدم اصرار کرد عیب هیئت عالی نظارت مجمع به مصوبه واردات ماشین شکلی بوده و مجمع به هیچ وجه با اصل واردات ماشین مخالفتی ندارد. دولت این اختیار را دارد که بدون اخذ مجوز از هیچ یک از مراجع از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام آییننامه واردات ماشین را تدوین و اجرایی کند و هیچ مانعی در این رابطه وجود ندارد. در ماجرای اختلاف هیئت عالی نظارت مجمع و مجلس بر سر مصوبه ساماندهی بازار ماشین مشاهده شد که بعد از آنکه مجلس شرط مجمع تشخیص مبنی بر ضمانت خدمات بعد از فروش توسط نمایندگان رسمی خودروساز خارجی و این چنین واردات ماشین به شرط انتقال تکنولوژی را در مصوبه خود گنجاند، مجمع نیز با این مصوبه موافقت کرد.
توضیحات مجمع تشخیص مصلحت نظام درمورد مصوبه واردات ماشین کارکرده
فروردین ۱۴۰۲: روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطلبی را درمورد حواشی به وجود آمده در رابطه با حذف مصوبه واردات خودروهای کارکرده توسط هیئت عالی نظارت این مجمع انتشار کرده که متن آن به شرح زیر است:
«در روزهای تازه مطالب و سوالاتی مبتنی بر مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع با واردات خودروی کار کرده در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز شبهاتی تکراری و جواب داده شده درمورد جایگاه قانونی این هیئت در فضای مجازی انتشار شده است که از جمله آن، سوالات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
۱. بر خلاف آنچه که مکرراً از سوی برخی اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نقل شده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کلی و مطلق با واردات ماشین ندارد. گواه این کار، قبول مصوبه ساماندهی صنعت ماشین توسط مجمع در تاریخ ۲۱ اردیبهشت۱۴۰۱ است که طی آن واردات انواع ماشین با لحاظ مصلحت سرزمین و مردم، مجاز دانسته شده است.
۲. در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ کل سرزمین نیز واردات انواع مختلفی از ماشین و ماشین آلات نظیر آمبولانس و ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری پیش بینی شده می بود که مغایر با سیاست های کلی تشخیص داده نشد و مورد قبول هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرار گرفت.
۳. مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشندهها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیئت عالی نظارت مورد بازدید قرار گرفت و فقطً واردات خودروهای کارکرده«سواری» به علت مغایرت با بندهایی از سیاستهای کلی «حمایتاز تشکیل ملی، کار و اندوخته ایرانی»، سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» و این چنین سیاستهای کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت روبه رو شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودروهای «سواری» از فهرست خودروهای کارکرده وارداتی، اصلاح نمود.
شایان ذکر است این مغایرت در کنار ۳۱ مغایرت دیگر بودجه ۱۴۰۲ با سیاست های کلی، به شورای نگهبان منعکس شده می بود، مجلس محترم ۱۹مغایرت را اصلاح و بر ۱۳مورد از مصوبات خود اصرار کرد که در قالب نوشته اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ به صحن مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد و در جلسات فوق العاده مجمع، مورد او گفت و گو و تصمیم گیری واقع شد.
درضمن خاطر نشان می سازد: مصوبات هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی، با رای اکثریت اعضاء هیئت صورت می گیرد و در مصوبه مربوط به واردات خودروهای سواری کارکرده، اکثر قریب به اتفاق اعضاء هیئت بدان رای دادند.
ملزوم به ذکر است، هجمه و اتهامات غیر اخلاقی نظیر تهمت ربط اعضای هیئت عالی نظارت مجمع با مافیای ماشین! از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها، صدمه هایی را برای تعامل فعال و برادرانه بین ارکان نظام و تشکیل تشویش و نگرانی در افکار عمومی جامعه، تشکیل می کند و دوری از این فضا و جواب مستدل به سوالات، راهبرد مجمع تشخیص مصلحت نظام است.»
خواست پیگیری واردات خودروهای کارکرده کمتر از ۵ سال
فروردین ۱۴۰۲: نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در جلسه روز ۱۵ فروردین درمورد حذف نوشته واردات خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال از لایحه بودجه ۱۴۰۲ تذکر داد و او گفت در قانون بودجه مصوبهای در مجلس وجود داشت که به دولت اجازه داده میشد که خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال داخل کند و شورای نگهبان نیز ایرادی به آن نگرفت. یقیناً هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت این مصوبه را حذف کرد و به علت محدودیت زمان، امکان این که بتوان آن را در صحن مجمع پیگیری کرد، وجود نداشت.
وی گفت قضیه اساسی در ماشین، نوشته اراعه و تقاضا است و به اندازه تقاضا، اراعه وجود ندارد. این تقابل تشکیل شده که از یک طرف محدودیت در واردات ماشین تشکیل میشود و از طرف دیگر مشکلاتی در اراعه وجود دارد. در مصوبه مجلس عمر ۵ ساله در واردات ماشین در نظر گرفته شده و با این کار عطش بازار گرفته میشد، این چنین تنوع خوبی نیز در بازار تشکیل میشد و ناظر افت مصرف سوخت، کنترل آلودگی، افت سوانح جادهای و دیگر مسائل بودیم. آقای پژمانفر در نهایت تقاضا کرد تا این قضیه در هیئت دولت نقل و جستوجو شود.
واردات خودروهای کارکرده منتفی شد
فروردین ۱۴۰۲: واردات انواع خودروهای سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال، تایید شده می بود؛ اما در نهایت بر پایه متن قانون بودجه سال ۱۴۰۲، این مصوبه منتفی شده و دیگر پای سواریهای کارکرده (دست دوم) در سال جاری به سرزمین باز نخواهد شد.
فعالان صنعت خودرویی سرزمین ضمن اشاره به نکات منفی واردات خودروهای دست دوم، معتقد بودند که این خودروها حالت استاندارد مشخصی ندارند و نگرانی از بابت کیفیت و مشکلات زیست محیطی و… آنها وجود دارد.
واردات ماشین کارکرده از مناطق آزاد سرزمین
بهمن ۱۴۰۱: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، سرانجام با واردات خودروهای کارکرده زیر ۵ سال در سال آینده، موافقت کردند.
سخنگوی وزارت صمت در این باره او گفت فعلا واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد انجام میشود. ضمنا تا زمان تصویب نهایی قانون بودجه و ابلاغ و اجرای آن هیچ موردی قطعی نیست و باید چشم به راه ماند.
جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲، این خبر را در صفحه مجازی خود انتشار کرده و حرف های در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ اجازه واردات انواع خودروهای دست دوم سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینیبوس تا ۵ سال کارکرد به دولت داده شد.
فیروزی، عضو فرد دیگر از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، نیز گفت این مصوبه در جهت تنظیمگری در بازار ماشین و با مقصد تنظیم اراعه و تقاضا و افت قیمت ماشین در سرزمین نقل شده است که به جهت آن، واردات انواع خودروهای سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال به سرزمین آزاد شود.
سخنگوی وزارت صمت اصرار کرده که باید چشم به راه ماند تا لایحه بودجه سال آینده در قالب قانون در وهله اول تصویب شود. تا مصوب شدن بودجه سال آینده، کار زیاد است و بعد از آن نیز اجرا و ابلاغ آییننامه مصوب به این زودیها نخواهد می بود و طول میکشید. به این علت موردی را تا نمایندگان مجلس در صحن علنی تصویب نکنند، قطعی نیست. اما فعلا واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد انجام میشود.
تصویب مطرح واردات خودروهای کارکرده
بهمن ۱۴۰۱: درحالیکه چندینبار وزیر صمت، از مخالفتش درمورد واردات خودروهای دستدوم خبر داده می بود، اما اکنون آقای عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، خبر داده که در تاریخ ۱۰ بهمنماه، مطرح واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال، به تصویب اعضای کمیسیون رسیده و بزودی در صحن علنی مجلس نیز به رای گذاشته میشود.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس حرف های فرآیند واردات خودروهای دست دوم، نسبت به خودروهای صفر کیلومتر، کوتاهتر خواهد می بود. ضمن این که قیمت خودروهای وارداتی کارکرده، نسبت به خودروی صفر کیلومتر، کمتر است. به این علت میتوان تعداد زیاد تر از خودروهای خارجی را به سرزمین آورد.
شروط مجلس برای واردات ماشین دست دوم
خرداد ۱۴۰۱: آقای علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، ضمن اشاره به تصویب مطرح ساماندهی صنعت ماشین، میگوید نوشته سقف قیمت برای خودروهای وارداتی تا این مدت تعیین تکلیف نشده و در هفتههای آینده به جمعبندی نهایی میرسد اما نظر کمیسیون مجلس این است که سقفی برای قیمت خودروهای وارداتی تعیین نشود ولی از طرف دیگر، بر پایه بازه قیمتی خودروها، برخی مزیتها درنظر گرفته شود. به گفتن مثال، خودروهایی که زیر ۲۰ هزار دلار باشند، تعرفه واردات کمتری پرداخت کنند.
واردات ماشین کارکرده و دست دوم
علی جدی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس این چنین به تعیین تعرفه واردات ماشین نیز اشاره کرده و معتقد است که اگر عوارض ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای خودروها درنظر گرفته میشود، برای خودروهای برقی، این تعرفه باید زیر ۱۰% باشد.
علی جدی درمورد واردات ماشین کارکرده نیز حرف های که این نوشته، در قانون ساماندهی صنعت ماشین نیامده اما این گمان وجود دارد که دولت در آئیننامه جداگانهای، آنرا مجددا نقل کند ولی تا این مدت زمان ان اشکار نیست. آقای جدی معتقد است که در صورت تصویب واردات ماشین دستدوم، این خودروها باید زیر سه سال ساخت باشند. ضمنا باید از برندهایی باشند که هماکنون در بازار ایران دارای خدمات بعد از فروش می باشند چراکه در غیراینصورت، مالکان این خودروها با مشکلات بسیاری برای تامین قطعات و لوازم یدکی ماشین روبه رو خواهند شد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع